تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۲۵
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۸۹۶۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عضو انجمن اقتصاددانان: بانک مرکزی سرنخ خود را برای تعادل نرخ ارز از دست داده است

‌می‌متالز - عضو انجمن اقتصاددانان گفت: متأسفانه افزایش نرخ ارز در کشور موجب می‌شود تا بسیاری از تجار ارز خود را نفروشند و بدین ترتیب موانع برای صادرات ایجاد شود.

به گزارش می‌متالز، پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان، ضمن اشاره به‌ضرورت ثبات نرخ ارز عنوان کرد: شاهد افزایش نرخ ارز هستیم و این افزایش ممکن است برآیند اتفاقات مختلفی همچون اقدام مجلس اروپا باشد. متأسفانه افزایش تقاضای ارز در بازار ایران نیز موجب رشد نرخ ارز شده است.

وی افزود: فیلتر‌هایی که آمریکا در ارتباط با بانک مرکزی عراق اعمال کرده است، عاملی مؤثر بر رشد نرخ ارز شده است چراکه از عراق ارز به کشور وارد می‌شد و این ورود به تعادل و ثبات بازار ارز کمک می‌کرد.

جاوید تصریح کرد: افزایش نرخ ارز به طورکل می‌تواند مؤثر از نرخ تورم باشد و این افزایش تأثیر بسیاری بر حوزه‌هایی همچون صادرات و واردات خواهد داشت.

عضو انجمن اقتصاددان کشور همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه افزایش نرخ ارز در کشور موجب می‌شود تا بسیاری از تجار ارز خود را نفروشند و بدین ترتیب موانع برای صادرات ایجاد شود.

او بابیان اینکه افزایش تقاضا برای نرخ ارز، موجب افزایش قیمت ارز خواهد شد، متذکر شد: کاهش صادرات موجب بیم تجار و عرصه واردات خواهد شد؛ بنابراین مدیریت نرخ ارز امری ضروری است. بانک مرکزی باید تحرکاتی را در جهت به تعادل رساندن بازار انجام بدهد. متأسفانه در شرایط حال حاضر شرایط برای بانک مرکزی دشوا‌ر شده است و به‌نوعی سرنخ خود را ازدست‌داده است. کاهش ورودی و افزایش تقاضا می‌تواند مهم‌ترین عامل این فرآیند باشد.

وی در پایان این گفتگو ادامه داد: افزایش پول‌های سرگردان با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می‌شویم، اتفاق افتاده است و این امر شرایط را برای تعادل نرخ ارز دشوار خواهد کرد. دراین راستا ضرورت دارد تا اقدام مناسب در جهت کنترل نرخ ارز صورت بگیرد و از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

منبع: خبرگزاری شفقنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده