تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۲۸۹۷۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش حمل و نقل سنگ آهن از بندر Szczecin-Świnoujście در لهستان

‌می‌متالز - با توجه به بسته شدن برخی بنادر پس از حمله روسیه به اوکراین، میزان سنگ آهن منتقل شده از بندر Szczecin-Świnoujście در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، نقل از GMK، بررسی‌ها نشان می‌دهد مجتمع بندری Szczecin-Świnoujście مستقر در لهستان در سال ۲۰۲۲، حمل و نقل سنگ آهن را ۱۱.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داد و به ۲.۱۱ میلیون تن رساند.

فعالان بازار در روز شنبه (۲۱ ژانویه) اعلام کردند در فرآوری سنگ آهن در بندر Szczecin-Świnoujście لهستان در دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۵۷.۱ هزار تن بوده است. اسن در حالی است که میزان فرآوری سنگ آهن در این بندر در دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۷.۴ درصد کاهش یافته است.

به نقل از برخی منابع خبری، در مجموع، در سال ۲۰۲۲، مجتمع بندری Szczecin-Świnoujście بیش از ۳۶.۸ میلیون تن بار را جابجا کرده است. باید توجه داشت که میزان بار جا به جا شده توسط این بندر در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰.۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ گزارش شده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد مجتمع بندری Szczecin-Świnoujście در دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۳.۲۱ میلیون تن محموله پردازش کرده است که نسبت به دسامبر ۲۰۲۱ با افزایش ۱۸.۷ درصدی همراه بوده است.

تحلیل گران بازار در روز شنبه (۲۱ ژانویه) اعلام کردند از جمله محموله‌های اصلی حمل شده توسط بندر Szczecin-Świnoujście مستقر در لهستان در سال ۲۰۲۲ شامل موارد زیر بوده است:

مجتمع بندری Szczecin-Świnoujście در سال ۲۰۲۲ حدود ۴.۳۱ میلیون تن زغال سنگ حمل کرد که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰.۸ درصد افزایش یافته است.
همچنین باید توجه داشت که میزان دانه روغنی حمل شده توسط مجتمع بندری Szczecin-Świnoujście در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۶۵ میلیون تن بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش ۷.۶ درصدی همراه بوده است.
از طرفی مجتمع بندری Szczecin-Świnoujście در سال ۲۰۲۲ حدود ۴.۴۴ میلیون تن گاز حمل کرد که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۵۴.۶ درصدی را تجربه کرده است.

معامله گران در روز شنبه (۲۱ ژانویه) گزارش دادند جابجایی کانتینر توسط بندر Szczecin-Świnoujście برای ۱۲ ماه سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۷۵.۳۸ هزار TEU (-۸.۲ ٪ سالانه) بود که از این میزان در دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۷.۱۵ هزار TEU گزارش شده بود. باید توجه داشت که میزان جابجایی کانتینر توسط این بندر در ۱۲ ماه ۲۰۲۲ حدود ۸.۲ درصد نسبت به کل سال ۲۰۲۱ افت داشت. در حالی که میزان جابجایی کانتینر توسط این بندر در دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به دسامبر ۲۰۲۱ با افزایش ۲۲.۶ درصدی همراه بود ه است.

به نقل از برخی تاجران مستقر در لهستان، اداره بندر پیش از این پیش بینی کرده بود که جابجایی کالا در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

فعالان بازار در روز شنبه (۲۱ ژانویه) اعلام کردند بندر Szczecin-Świnoujście در سال ۲۰۲۱ حمل و نقل محموله سنگ آهن را ۶.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داد و به ۳۳.۲ میلیون تن رساند. این در حالی است که حمل و نقل سنگ آهن ازاین بندر در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۸۹ میلیون تن بوده که نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲.۲ درصد رشد داشته است.

در این میان چندین منبع خبری اعلام کردند از ابتدای جنگ بین روسیه و اوکراین، فولادسازان اوکراینی به طور کامل صادرات محصولات را به اروپا از طریق راه آهن هدایت کردند. همچنین بررسی‌ها نشان داد محاصره بنادر برای بخش فولاد اوکراین تنها در این جهت بوده که چندین برابر گرانتر است و زمان تحویل محصول بسیار طولانی‌تر است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در پایان ماه می، بندر Swinoujscie مستقر در لهستان اولین محموله با ۳۰ هزار تن سنگ آهن اوکراین را ارسال کرد. باید توجه داشت که مواد اولیه از طریق راه آهن به بندر تحویل داده شد و برای مشتری مستقر در الجزایر ارسال شد. به نقل از برخی نتابع خبری در آن زمان بیش از ۵۰۰۰۰ تن سنگ آهن اوکراین در اسکله‌های بندری وجود داشت.

همانطور که مرکز GMK گزارش داد، Ukrzaliznytsia در سال ۲۰۲۲ حمل و نقل سنگ آهن و منگنز را به ۳۱.۷ میلیون تن رساند. این در حالی است که میزان حمل و نقل سنگ آهن و منگنز از این بندر حدود ۴۵.۹ میلیون تن یا ۵۹.۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان فلزات آهنی حمل و نقل شده از این بندر نیز با ۵۷.۸ درصد کاهش نسبت به سال قبل، به حدود ۹.۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رسید.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده