تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۴
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۲۸۹۳۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت سنگ آهن کاهش یافت

‌می‌متالز - با توجه به افزایش تعداد موارد ابتلا به کووید ۱۹، قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور در ژانویه ۲۰۲۳ کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۱۳ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳ به ۸۶۵ یوان (۱۲۷.۵ دلار) در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت سنگ آهن نسبت به هفته قبل حدود ۲.۶ درصد کاهش یافته بود.

فعالان بازار در روز جمعه (۲۰ ژانویه) اعلام کردند، معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه فوریه در بورس سنگاپور در روز جمعه به ۱۲۵.۹ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که بررسی‌ها نشان داد قیمت سنگ آهن نسبت به تاریخ ۱۳ ژانویه حدود ۰.۳۵ درصد کاهش یافته بود.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در در هفته ۱۳ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳ در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور را نشان می‌دهد.

به نقل از چندین منبع خبری قیمت سنگ آهن در میان خوش بینی‌ها برای بهبود فعالیت در چین همچنان بالاست. باید توجه داشت که کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات جمهوری خلق چین (NDRC) در ۱۷ ژانویه سومین هشدار را در یک ماه در مورد گمانه زنی‌های بیش از حد در سنگ آهن اعلام کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد هشدار‌های قبلی در ۶ و ۱۵ ژانویه صادر شده است. یک برنامه ریز دولتی اعلام کرد که سومین هشدار صادر شده در بازار سنگ آهن چین در مورد افزایش نظارت بر معاملات آتی و بازار‌های اسپات است.

تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲۰ ژانویه) اعلام کردند در عین حال، بازار به سرعت به گزارش‌های مربوط به وضعیت ویروس کووید ۱۹ در چین واکنش نشان می‌دهد، زیرا از کاهش تقاضا هراس دارد. در نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سنگ آهن همچنان در حال کاهش باشد و خطرات بالقوه با شروع دوباره همه گیری COVID-۱۹ در چین بازار سنگ آهن را تهدید می‌کند.

به نقل از برخی معامله گران، کشور چین توسط شرکت‌های بزرگ معدنی به عنوان عامل تثبیت کننده تقاضا برای مواد خام در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، گروه BHP که در هفته منتهی به روز جمعه (۲۰ ژانویه) یک بررسی عملیاتی برای نیمه اول سال مالی ۲۰۲۲/۲۰۲۳ منتشر کرد، چنین موضعی را در مورد بازار سنگ آهن چین نشان داد. همچنین شرکت معدنی Rio Tinto که نتایج سال ۲۰۲۲ خود را منتشر کرد، موضع محتاطانه تری در قبال چین اتخاذ کرد. این شرکت به ویژه در مورد خطرات همه گیری کووید ۱۹ هشدار داد، زیرا چین پس از سه سال محدودیت‌های قرنطینه بازگشایی می‌شود.

معامله گران مستقر در بازار در روز جمعه (۲۰ ژانویه) اعلام کردند در دو هفته اول سال ۲۰۲۳ (از ۱۳ ژانویه)، معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان به ۸۸۱ یوان (۱۳۰.۹۶ دلار در هر تن) رسید که بالاترین سطح در ۱۷ ماه گذشته بوده است. به نقل از برخی منابع خبری خریداران بر روی رشد تقاضا برای مواد خام در پشت انتظارات از بهبود اقتصاد چین شرط بندی کرده اند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، به گفته Mysteel بازار سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ با مازاد عرضه مواجه خواهد شد، زیرا تقاضا از طرف فولادسازان احتمالا کاهش می‌یابد. به نقل از چندین منبع خبری پیش بینی می‌شود که عرضه داخلی سنگ آهن در چین، از جمله تولید محصولات فولادی از معادن داخلی و واردات، ۲۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد و به ۱.۴۱ میلیارد تن برسد. در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد کل تقاضا برای سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ در سطح ۱.۳۹ میلیارد تن پیش بینی شده است که ۳.۶ میلیون تن کمتر از سال ۲۰۲۲ بوده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده