تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۸۹۹۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رونق به مشتقه بازگشت

‌می‌متالز - نوسان قیمت سهام مرتبط با هر قرارداد مشتقه باعث تغییر قیمتی آن‌ها می‌شود، در نتیجه بررسی آینده بازار سهام بر معاملات کنونی مشتقه اثرگذار است. در بازار مشتقه هفته گذشته با مقایسه با هفته قبل‌تر می‌توان رشد خوبی را در آمار‌های معاملاتی مشاهده کرد.

به گزارش می‌متالز، تغییرات ارزش معاملات، حجم معاملات و توان مالی افراد در هفته‌ای که سپری شد با مقایسه با آمار‌های گذشته، بیانگر این موضوع است که استقبال معامله‌گران به این بازار دوباره افزایش پیدا کرده‌است. در اکثر آمار‌ها رشد نسبت به میانگین روزانه دی ماه نیز به چشم می‌خورد.

بازار مشتقه در هفته گذشته توانست رونق خوبی را به‌ثبت برساند. آمار‌های معاملاتی مختلف حاکی از آن است که این بازار از سوی سرمایه‌گذاران متنوعی مورد‌توجه قرار گرفته‌است. یکی از این آمار‌ها ارزش معاملات است.

میانگین ارزش معاملات قرارداد‌های مشتقه در هفته گذشته به بیش از ۷۶‌میلیارد‌تومان رسید.

بررسی این آمار در دی ماه و هفته قبل‌تر نشان می‌دهد که ارزش آن برابر با ۵/ ۷۳‌میلیارد تومان و ۱/ ۵۱ میلیارد تومان بوده‌است، بنابراین می‌توان رشد به‌ترتیب ۴‌درصد و ۴۹‌درصد این آمار را با مقایسه با میانگین ارزش معاملات در هفته گذشته مشاهده کرد.

در این میان حجم معاملات نیز توانست پا‌به‌پای ارزش معاملات روند افزایشی به خود بگیرد و از رشد خوبی بهره‌مند شود. میانگین روزانه این آمار در هفته گذشته برابر با ۳‌میلیون و ۸۰۰‌هزار عدد بوده‌است.

با توجه به اینکه میانگین روزانه حجم معاملات در دی ماه و همچنین هفته قبل‌تر به ترتیب برابر با ۲‌میلیون و ۸۲۵‌هزار قرارداد و ۲‌میلیون و ۳۵‌هزار قرارداد بوده، می‌توان رشدی معادل ۳۵ درصد و ۸۷ درصد را مشاهده کرد.

یکی از مهم‌ترین آمار‌های معاملاتی؛ توان مالی افراد یا سرانه معاملات است. توان مالی از تقسیم ارزش معاملات بر تعداد معاملات به‌دست می‌آید و بیانگر آن است که معامله‌گران در آن بازار، حاضرند چه مقدار از سرمایه خود را وارد قرارداد‌های مشتقه کنند. هنگامی که این آمار با رشد مواجه می‌شود، می‌توان انتظار داشت که افراد حرفه ای‌تر و ریسک پذیرتری در حال وارد‌شدن به این بازار هستند.

از طرفی با توجه به اینکه قرارداد‌های مشتقه به‌معنای خرید یا فروش آینده یک سهم است، از نوسان‌های آمار‌های مشتقه در بخش اختیار خرید یا اختیار فروش، می‌توان درباره روند آتی بازار سهام اطلاعات ارزشمندی را استخراج کرد.

میانگین توان مالی افراد در هفته گذشته‌برابر با ۵‌میلیون و ۱۳۱‌هزار‌تومان بود. با توجه به اینکه مقدار این آمار در ماه گذشته و هفته قبل‌تر برابر با ۵‌میلیون و ۳۳۹‌هزار تومان و ۴‌میلیون و ۶۲۰‌هزار‌تومان بوده‌است، می‌توان متوجه شد که به‌ترتیب افتی ۴‌درصدی و رشدی ۱۱‌درصدی به‌وقوع پیوسته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده