تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۹۰۰۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ بهمن ۱۴۰۱ / نافرمانی سکه امامی از بازار

‌می‌متالز - امروز قیمت طلا و سکه روند کاهشی داشت، اما سکه امامی از روند بازار تبعیت نکرد و روند افزایشی محدودی داشت. قیمت دلار روند قیمت در بازار فلز زرد را مدیریت می‌کند.

به گزارش می‌متالز، روند قیمت طلا و سکه با چراغ دلار، هدایت می‌شود و امروز به تناسب ریزش محدود قیمت دلار، روند قیمت در بازار طلا و سکه نیز کاهشی بود.

هر چند در لحظه نگارش این گزارش سکه امامی از روند بازار پیروی نکرد و کمی گران شد، اما قیمت طلا و سایر قطعات سکه کاهش داشت.

بیش از دو هفته است که قیمت در بازار طلا و سکه رشد‌های فواره‌ای و ریزش‌های آبشاری را پشت سر گذاشته و این جهت‌دهی قیمت دلار توسط بازارساز است که باعث شده، روند در بازار فلز زرد افزایش و کاهش‌های شارپی را شاهد باشد.

کسری بودجه جبران شد؟


۲۴ دی‌ماه فروش ربع سکه با هدف کنترل قیمت، مدیریت تقاضا و جبران کسری بودجه در بورس کالا آغاز شد.

نود اقتصادی در گزارشی آورده، طی این مدت ۶۶ هزار و ۱۴۵ قطعه ربع سکه فروخته شد و بانک مرکزی در این ۵ روز توانست بیش از ۴۸۸ میلیارد تومان نقدینگی را از بازار جمع کند.

به نظر می‌رسد سیاست بانک مرکزی با اهداف مذکور نیز نتوانست در روز‌های گذشته قیمت طلا و سکه را در نقطه تعادلی قرار دهد. هر چند باید در نظر داشت بانک مرکزی قصد حراج ۵ هزار قطعه ربع سکه در بازار را داشت و بر اساس خبر‌های روز‌های گذشته، همچنان قصد دارد سایر قطعات سکه را با این روش به حراج بگذارد.
پیش از این کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقد بودند سیاست عرضه ربع سکه غلط و تکراری است و دولت در تنگنا‌ها شروع به حراج ذخایر طلای کشور می‌کند.

بررسی انس جهانی طلا به عنوان یکی از فاکتور‌هایی که به شکل سنتی بر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی اثرگذار است، با توجه به روز‌های پایانی نخستین ماه از سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد بازار‌های فلزات قبل از انتشار شاخص تورم فدرال رزرو کاهش یافتند، در حالی که بهبود ارزش دلار نیز به دنبال ارقام رشد اقتصادی بهتر از حد انتظار آمریکا، قیمت‌ها را تحت فشار قرار داد.

بهبود شاخص دلار به معنای افت طلای جهانی است. قیمت طلا از بالاترین سطح ۹ ماهه خود در روز پنجشنبه به شدت عقب‌نشینی کرد.

انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش ۱.۹۲۸.۱۵ دلار است و با توجه به تعطیلی پایان هفته در بازار‌های بین‌المللی در دو روز آینده این مبلغ در بازار ثابت خواهد بود.

سکه امامی گران شد، سایر قطعات ارزان

امروز شنبه ۸ بهمن‌ماه سکه امامی با ۱۷۱ هزار تومان افزایش از روند کاهشی قیمت طلا و سکه در سایر قطعات تبعیت نکرد و با قیمت ۲۳ میلیون و ۹۵۱ هزار تومان در بازار معامله شد.

در حال حاضر با کسر حباب این قطعه از سکه، ارزش ذاتی سکه امامی ۱۹ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان است و برخی معامله‌گران معتقد بودند اگر ارزش ذاتی سکه به ۲۰ میلیون تومان برسد، تقاضا برای خرید سکه در بازار تقویت می‌شود.

این در حالی است که هفته گذشته برخی سکه‌بازان با افت میلیونی قیمت، نقره‌داغ شدند و این امر باعث شده معامله‌گران با احتیاط بیشتری در بازار خرید و فروش کنند.

سکه بهار امروز نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شد و با قیمت ۲۲ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان معامله شد.

نیم سکه ۱۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند و به ترتیب با قیمت ۱۴ میلیون و ۳۰۰ و ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شدند.

سکه گرمی با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت از کانال ۵ میلیون تومانی خارج شد و به قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد.

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ بهمن ۱۴۰۱ / نافرمانی سکه امامی از بازار

امروز روند قیمت در حباب سکه همسان نبود و حباب نیم سکه و ربع سکه افزایش محدودی داشتند و سایر قطعات نیز کاهش ارزش حباب داشتند.

بیشترین سهم کاهش حباب برای سکه بهار با ۳۷۵ هزار تومان افت قیمت حباب بود.

با وجود روند کاهشی قیمت طلا، اما هر مثقال و گرم طلا از کانال‌های جدید قیمتی پایین نیامدند. هر مثقال طلا ۹۷ هزار تومان ارزان شد و به قیمت ۹ میلیون و ۷۷ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش ۲۱ هزار تومانی به قیمت ۲ میلیون و ۹۶ هزار تومان معامله شد.

طلای دست دوم امروز ۲۰ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۲ میلیون و ۶۷ هزار تومان معامله شد.

این هفته طلا نوسانات افزایشی ندارد

محمد کشتی‌آرا کارشناس بازار طلا و جواهر با تاکید بر اینکه قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بر اساس شاخص‌های اقتصادی و ریاضی محاسبه می‌شوند خاطرنشان کرد: «اگر تغییراتی در قیمت‌ها مشاهده می‌شود بر اساس نوسانات نرخ ارز و انس جهانی طلا است. هفته گذشته سکه طرح قدیم به‌طور متوسط ۶۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید یک میلیون تومان و نیم‌سکه ۴۵۰ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی را ثبت کردند.»

این فعال بازار طلا خاطرنشان کرد: «ربع سکه ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت و این در حالی است که تا اواسط هفته تا ۷۰۰هزار تومان هم کاهش قیمت را در این نوع سکه شاهد بودیم.»

او گفت: «ربع سکه بیشترین کاهش قیمت را در هفته گذشته داشت، هرچند افزایش بهای جهانی مجدد موجب افزایش قیمت آن شد و چنانچه انواع دیگر سکه در بورس عرضه شود، قیمت در بازار کاهش خواهد داشت.»

این کارشناس بازار طلا درباره روند قیمت طلا و سکه در هفته جاری گفت: بانک مرکزی مجموعه‌ای از واگذاری ارز را در سبد خود دارد که این اتفاق تأثیر مثبت و کاهشی بر بازار طلا خواهد گذاشت و هفته جاری با توجه به ثبات قیمت ارز در بازار طلا، نوسانات افزایشی نخواهیم داشت و قیمت‌ها باثبات، کم نوسان و با توجه به شاخص‌های واقعی خواهند بود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده