تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۹۰۱۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تردید‌ها در مشتقه

‌می‌متالز - بازار مشتقه در آغاز هفته دوم بهمن ماه روز خوبی را پشت‌سر نگذاشت. بررسی آمار‌های معاملاتی مانند ارزش معاملات، حجم معاملات و توان مالی افراد از جمله متغیر‌هایی هستند که تحلیل وضعیت بازار را امکان‌پذیر می‌کنند. آنطور که این داده‌ها حکایت می‌کنند بازار مشتقه به دلیل افت تقاضا در بازار سهام نتوانست مانند هفته‌های گذشته از رونق بهره ببرد. با توجه به آمار‌ها از ۲۳۹‌نماد معامله‌شده در حدود ۵۷‌نماد مثبت، ۱۷۶‌نماد منفی و ۶‌نماد با درصد صفر کار خود را به اتمام رساندند.

به گزارش می‌متالز، در این میان سرانه معاملات اختیار خرید و فروش به ۶/ ۱میلیون‌تومان و ۵/ ۱میلیون‌تومان رسید‌که نسبت به گذشته این آمار‌ها کمتر است. در نهایت روند آتی قیمت سهام است که می‌تواند روشنگر نوسان قیمتی قرارداد‌های مشتقه شود. ارزش معاملات کل قرارداد‌های مشتقه در بخش‌های اختیار خرید و اختیار فروش‌برابر با ۵۸میلیارد و ۳۰۰‌میلیون تومان بود. هر کدام از قسمت‌های اختیار خرید و اختیار فروش به‌ترتیب ارزش معاملاتی برابر با ۷/ ۵۷میلیارد‌تومان و ۸۰۰‌میلیون‌تومان را به‌ثبت رساندند. مقایسه ارزش معاملات روز گذشته با میانگین دی ماه و میانگین روزانه هفته گذشته حاکی از آن است که این آمار با افت مواجه شده‌است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که مقدار میانگین روزانه ارزش معاملات در این دو محدوده به‌ترتیب برابر با ۵/ ۷۳میلیارد تومان و ۱/ ۷۶‌میلیارد‌تومان بوده‌است، بنابراین می‌توان افتی برابر با ۲۱‌درصد و ۲۳‌درصد را در ارزش معاملات قرارداد‌های مشتقه شاهد بود. درمیان نماد‌های معامله‌شده در روز گذشته ۵‌نماد ضخود۱۲۰۵۱، ضخود۱۲۰۰۱، ضستا۶۰۰۴۱، ضسپا۱۲۰۵۱ و ضخود۱۲۱۱۱ بیشترین ارزش معاملات را درمیان نماد‌های اختیار خرید داشتند. این ۵‌نماد به‌ترتیب ارزش معاملاتی برابر با ۳/ ۹میلیارد تومان، ۸/ ۴‌میلیارد تومان، ۸/ ۳‌میلیارد تومان، ۵/ ۳‌میلیارد‌تومان و ۸/ ۲‌میلیارد‌تومان را تجربه کردند. همچنین در سمت اختیار فروش ۵‌نماد طخود۱۲۰۷۱، طخود۱۲۰۵۱، طحفا۱۲۰۷۱، طهای۳۰۰۶۱ و طخود۱۲۰۶۱ بیشترین ارزش معاملات را شامل شدند و به‌ترتیب ۴۵۱‌میلیون تومان، ۱۵۳‌میلیون تومان، ۵۲‌میلیون تومان، ۵۰‌میلیون‌تومان و ۲۷‌میلیون‌تومان معامله شدند.

در این میان حجم معاملات نیز همانند ارزش معاملات کاهش پیدا کرد. مقدار این آمار در روز گذشته به عدد ۳‌میلیون و ۲۰۰‌هزار عدد قرارداد رسید که بیانگر افت نسبت به هفته گذشته است. مقدار میانگین روزانه این آمار در ماه گذشته و هفته گذشته به‌ترتیب برابر با ۲‌میلیون و ۸۲۵‌هزار واحد و ۳‌میلیون و ۸۰۱‌هزار واحد بود، بنابراین می‌توان رشد ۳۷۴‌هزار‌واحدی معادل ۱۳‌درصد و همچنین افت ۶۰۱‌هزار‌واحدی معادل ۱۶‌درصد را به‌ترتیب مشاهده کرد. در میان نماد‌های اختیار خرید ۵‌نماد ضسپا ۱۲۱۱۱، ضخود ۱۲۱۱۱، ضستا ۱۲۰۵۱، ضستا ۶۰۰۴۱ و ضسپا ۱۲۰۶۱ از بیشترین حجم معاملات بهره برده و توانستند به‌ترتیب ۸۸۵‌هزار عدد قرارداد، ۲۸۶‌هزار عدد قرارداد، ۱۷۳‌هزار عدد قرارداد، ۱۲۹‌هزار عدد قرارداد و ۱۰۷‌هزار عدد قرارداد معامله شوند. در این میان ۵‌نماد پر حجم اختیار فروش عبارتند از: طخود ۱۲۰۵۱، طخود ۱۲۰۸۱، طخود ۳۰۶۸۱، طخود ۳۰۶۹۱ و طشنا ۲۰۲۴۱ که هرکدام به‌ترتیب ۱/ ۷هزار عدد قرارداد و مابقی ۲‌هزار عدد قرارداد معامله شدند.

توان مالی افراد در روز گذشته برابر با ۴‌میلیون و ۴۸۴‌هزار‌تومان بود. با توجه به اینکه مقدار این آمار به‌طور میانگین در دی‌ماه و هفته گذشته برابر با ۵‌میلیون و ۳۳۹‌هزار‌تومان و ۵‌میلیون و ۱۳۱‌هزار‌تومان بود، می‌توان افتی برابر با ۱۶‌درصد و ۱۳‌درصد را در آن شاهد بود. درمیان نماد‌های اختیار خرید بیشترین توان مالی مربوط به ۳قرارداد ضخود۱۲۰۰۱، ضهرم۷۰۰۲۱ و ضسلا۱۲۰۷۱ بود که به‌ترتیب معادل ۱۱۳‌میلیون تومان، ۶/ ۸۳میلیون تومان و ۷۰‌میلیون‌تومان بود. در سمت اختیار فروش نیز ۳‌نماد طحفا۱۲۰۷۱، طخود۱۲۰۹۱ و طهای۳۰۰۶۱ از بیشترین سرانه معامله بهره‌مند شدند و هرکدام برابر با ۱۷‌میلیون‌تومان، ۴/ ۵میلیون‌تومان و ۱/ ۴‌میلیون‌تومان بودند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده