تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۹۰۴۱۸
سرویس خبر : انرژی

افزایش ظرفیت نیروگاه‏‏‌های برق کشور

‌می‌متالز - بهره مندی مناطق مختلف کشور از آب سالم و پایدار از وظایف اصلی دولت محسوب می‌شود. در راستای تحقق این اصل از ابتدای انقلاب تا امروز اقدامات بنیادینی صورت گرفته و وزارت نیرو به‌عنوان یکی از ارکان دولت به‌منظور ارتقای سطح کیفی و کمی آب در شهر‌ها و روستا‌های کشور برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی و اجرا کرده است.

به گزارش می‌متالز، براساس آخرین آمار دفتر برنامه ریزی راهبردی و تلفیقی وزارت نیرو، میزان بهره مندی جمعیت شهری از آب سالم، بهداشتی و پایدار در ابتدای دولت سیزدهم برابر با ۸۷/ ۹۹‌درصد است، این در حالی است که این عدد در ابتدای انقلاب اسلامی ۶/ ۷۴‌درصد بود. همچنین براساس این آمار، میزان بهره مندی جمعیت روستایی کشور در سال ۱۳۵۷ برابر با ۱۲‌درصد بوده که با اقدامات جهادی صورت‌گرفته برای تامین آب‌شرب سالم و پایدار، میزان بهره مندی روستا‌ها از این امکان در دی ماه سال‌جاری به بیش از ۸۵‌درصد رسیده است.

بخش برق کشور به عنوان صنعتی زیربنایی در چهاردهه اخیر توانسته است با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در زمینه‌های مختلف نقش مهمی در توسعه و آبادانی کشور ایفا کند. اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تعداد ۴هزار و ۳۶۷روستا از این امکان بهره‌مند بودند که در دی ماه سال‌جاری شاهد برق رسانی به بیش از ۵۸‌هزار روستا شدیم و این نشان‌دهنده توفیق دولت در پیشبرد این امر مهم است. براساس این گزارش، در ابتدای انقلاب تعداد مجموع مشترکان برق ۳هزار و ۳۹۹مشترک بوده که امروزه با توسعه شبکه‌های برق به ۳۹میلیون و ۲۶۳‌هزار مشترک افزایش یافته است. همچنین در ابتدای انقلاب اسلامی ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور برابر با ۷هزار و ۲۴مگاوات بود که خوشبختانه امروز این عدد به ۸۹‌هزار و ۷۱۰مگاوات افزایش یافته است. افزایش و توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از دیگر اقدامات حوزه برق و انرژی محسوب می‌شود. در این زمینه در دولت‌های قبل ۸۵۳هزار و ۳۱۳مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث شده است، این در حالی است که ظرفیت کل نیروگاه کشور تاکنون به ۱۰۱۵.۵۷ رسیده و از ظرفیت برنامه ابلاغ‌شده تجدیدپذیر در دولت سیزدهم تاکنون افزون بر ۴هزار و ۸۷۰مگاوات احداث شده است. در این بین، موسسه تحقیقات آب نیز به‌منظور مدیریت منابع آبی با پیشبرد تحقیقات و پژوهش‌های مختلف توفیق بسیاری کسب کرده که از جمله می‌توان به ساخت و راه اندازی پهپاد بال‌ثابت عمود پرواز با قابلیت تصویربرداری چندطیفی، حرارتی و مرئی به‌منظور پایش کمی و کیفی منابع آب، پایش مواردی نظیر منابع آلاینده آب‌های سطحی، اجرای پروژه‌های فوتوگرامتری، امکان تحلیل شرایط پوشش گیاهی، امکان شناسایی محل ورود منابع آلاینده آب و همچنین ورود آب زیرزمینی به دریا اشاره کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده