تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۹۰۷۳۰
سرویس خبر : انرژی

چین به دنبال افزایش تولید برق از زغال‌سنگ و گاز

‌می‌متالز - یک گروه فعال در بخش تولید برق چین مدعی شد که این کشور امسال حدود ۷۰ گیگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت فسیلی خود اضافه خواهد کرد، حتی با وجود اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر قرار است بیش از نیمی از تولید برق چین را در سال ۲۰۲۳ تامین کنند. این در حالی است که چین دارای بیشترین تعداد نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز در بین هر کشور یا منطقه‌ای در جهان است. تا ژوئیه ۲۰۲۲، بیش از ۱۱۱۸ نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز عملیاتی در سرزمین اصلی چین وجود داشت. این تقریبا چهار برابر تعداد نیروگاه‌های مشابه در هند بود که در رتبه دوم قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، زغال‌سنگ پایه و اساس سیستم انرژی چین است و نزدیک به ۷۰‌درصد از نیاز‌های انرژی اولیه این کشور را پوشش می‌دهد و ۸۰‌درصد سوخت مورد استفاده در تولید برق در چین را تشکیل می‌دهد. چین بیش از هر کشور دیگری زغال‌سنگ تولید و مصرف می‌کند. شورای برق چین در گزارشی که در ۱۹ ژانویه منتشر شد، اعلام کرد که ۷۰ گیگاوات ظرفیت جدید مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ و گاز طبیعی در سال‌جاری پیش‌بینی شده است، در مقایسه با حدود ۴۰ گیگاوات تولید جدید با سوخت فسیلی که در سال ۲۰۲۲ به صورت آنلاین عرضه شد. مقامات چینی گفتند این کشور انتظار دارد امسال ۱۰۰ گیگاوات ظرفیت جدید انرژی خورشیدی و ۶۵ گیگاوات انرژی بادی را نیز به صورت آنلاین عرضه کند.

بر اساس داده‌های دولتی، انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۵۲‌درصد از شبکه تولید برق چین در سال‌جاری را تشکیل خواهند داد که نسبت به پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۵/ ۲‌درصد افزایش داشته است. این شبکه توزیع بر ترکیبی از زغال‌سنگ، گاز طبیعی، انرژی آبی، انرژی باد و انرژی خورشیدی متکی است. در طول رشد اقتصادی چین، انرژی حرارتی منبع اصلی تولید برق این کشور بوده و همچنان باقی می‌ماند و تقریبا ۷۹‌درصد از تولید برق چین در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌دهد.
افزایش ۶ درصدی تقاضای برق

دولت چین اعلام کرد که انتظار می‌رود در سال‌جاری، تقاضای برق در سراسر این کشور نسبت به سال گذشته حدود ۶ درصد، در مقایسه با جهش ۶/ ۳ درصدی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، افزایش یابد. تحلیلگران انرژی قبلا به POWER گفته بودند که اقتصاد چین پس از همه‌گیری کرونا به نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز متکی خواهد بود. در دوران پاندمی، تقاضای برق در چین با اقدامات محدود‌کننده ناشی از شیوع کووید-۱۹ به سرعت کاهش یافت و پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح در ماه فوریه ۲۰۲۰، تقاضای برق در این کشور به سرعت بازگشت. از آوریل ۲۰۲۰ به بعد، تقاضای برق چین به طور مداوم بیشتر از سال ۲۰۱۹ بود.

بر اساس داده‌های اداره کل گمرک، واردات زغال‌سنگ چین از روسیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۲۰‌درصد افزایش یافت و به ۰۶/ ۶۸ متریک تن رسید. چین زغال‌سنگ بیشتری وارد کرد، زیرا سایر کشور‌ها به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین که قیمت زغال‌سنگ روسیه را کاهش داد، از صادرات روسیه دور شدند. این در حالی است که چین بیش از دو سال پیش، پس از تیره شدن روابط بین پکن و کانبرا بر سر مسائل سیاسی و بهداشت عمومی، محدودیت‌هایی را بر کالا‌های استرالیا از جمله زغال‌سنگ اعمال کرده بود، از این رو زغال‌سنگ روسیه تا حدی این کمبود را برای چین جبران کرد.

چین اخیرا در یک پروژه برق هیبریدی ۱۶ گیگاواتی که هم از زغال سنگ و هم از منابع انرژی تجدیدپذیر بهره می‌برد، دست به کار شد. همچنین این کشور در حال ارتقای یک نیروگاه برق‌آبی بزرگ، به عنوان بخشی از بزرگ‌ترین پروژه انرژی هیبریدی جهان است که برق را از نیروگاه‌های آبی و فتوولتائیک تولید می‌کند. نیروگاه خورشیدی Kela در جنوب غربی استان سیچوان چین، نزدیک به ایستگاه برق‌آبی لیانگهکو، واقع در رودخانه یالونگ، با ظرفیت تولید یک میلیون کیلووات ساخته خواهد شد. پنل‌های خورشیدی بر روی کوه‌ها تا ارتفاع ۴۶۰۰ متری با ظرفیت اضافی یک میلیون کیلووات نصب می‌شوند. انتظار می‌رود این پروژه در سال ۲۰۲۳ به مدت ۱۷۳۵ ساعت با میانگین ظرفیت برق سالانه ۲ میلیارد کیلووات ساعت کار کند.

چین با هدف رسیدن به اوج انتشار کربن در سال ۲۰۳۰ و دستیابی به انتشار کربن صفر قبل از سال ۲۰۶۰، در حال به راه انداختن شیوه‌های انرژی پاک است. این کشور متعهد شده است تا سال ۲۰۶۰ از انتشار کربن خنثی شود، اما مقامات همچنین گفته‌اند سرعت ساخت‌وساز نیروگاه‌های جدید برای تولید برق مبتنی بر زغال‌سنگ را حداقل تا چند سال آینده تسریع خواهند کرد. همچنین مقامات گفته‌اند که انتظار دارند انتشار کربن این کشور قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد. گزارش‌های رسیده از چند گروه، از جمله مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) و نظارت بر انرژی جهانی، حاکی از آن است که چین از سال ۲۰۱۶ بیش از سه برابر نسبت به سایر کشور‌های جهان، تاسیسات تولید برق با سوخت زغال سنگ ساخته یا در دست توسعه دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده