تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۹۰۴۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
رقابت داغ برای کسب سهم از عرضه شمش و ورق فولادی

صعود بهای ورق با اهرم انحصار

‌می‌متالز - واهمه از کاهش مستمر ارزش پول ملی، افت تولید برخی محصولات زنجیره فولاد به دلیل چالش تامین انرژی در میانه زمستان، تولید انحصاری برخی محصولات میانی زنجیره تولید فولاد و عدم‌توجه کافی تامین کنندگان انحصاری به واردات و عرضه تلفیقی باعث شد تا رقابت ۴۴درصدی در رینگ ورق گرم در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران شکل بگیرد و بهای شمش فولاد تا مرز ۱۷‌هزار تومانی‌شدن پیش برود.

به گزارش می‌متالز، در حالی به شکل مستمر بر نرخ محصولات مختلف زنجیره آهن و فولاد از جمله آهن اسفنجی، شمش، ورق گرم و حتی مقاطع طویل فولادی در بازار داخل افزوده می‌شود که سیاست بلندمدتی برای مهار تورم در کشور وجود ندارد و نبود متولی در بخش سیاستگذاری صنعتی باعث شده است تا نرخ بسیاری از محصولات تولیدی در بازار داخل به‌مراتب بالاتر از قیمت جهانی باشد.

سودای صعود ورق گرم تمامی ندارد

التهاب قیمتی در رینگ ورق گرم فولادی ظرف ماه‌های اخیر ادامه دار شده است. میزان عرضه این محصول در بازار داخل مطابق کف عرضه ابلاغی بود؛ اما بی توجهی به عرضه تلفیقی و واردات باعث شد تا رقابت قابل توجهی در رینگ این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالا به وجود آید. شرکت بزرگی همچون فولادمبارکه به‌عنوان تامین کننده انحصاری این بازار، وظیفه دارد با افزایش واردات و عرضه تلفیقی این محصول به شکل سلف از میزان التهاب در این بازار بکاهد. با این حال، بی توجهی سیاستگذار و عرضه کننده به نتیجه نهایی افزایش قیمت باعث شد تا رقابت ۴۴ درصدی برای ورق گرم فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در روز دوشنبه دهم بهمن‌ماه به ثبت برسد.

شرکت فولاد مبارکه به عنوان تولیدکننده برتر و انحصاری ورق گرم فولادی کشور در بهمن‌ماه ۳۳۷‌هزار تن ورق گرم HR با قیمت پایه ۱۸‌هزار و ۶۹۰ تومان را در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه کرد که برای این میزان محصول تقاضایی برابر ۳۹۸‌هزار و ۶۰۰ تن در بازار به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه در این بازار محدود بود؛ اما نیاز مبرم صنایع تکمیلی به ورق فولادی برای استمرار تولید باعث شد تا رینگ ورق گرم فولادی با رونقی دوچندان همراه شود و میانگین نرخ فروش این محصول از این بازار با ثبت رقابت ۴۴ درصدی به ۲۶‌هزار و ۹۰۰ تومان برسد. ورق گرم فولاد CIS فوب دریای‌سیاه ظرف هفته گذشته با نرخی در محدوده ۶۸۰ تا ۶۹۵ دلار به‌ازای هر تن معامله شد. این محصول فوب چین نیز با نرخی برابر ۷۰۰ دلار و فوب ترکیه با نرخی در محدوده ۷۴۰ تا ۷۶۰ دلار به‌ازای هر تن به فروش رفت.

براساس فرمول شورای رقابت، قیمت پایه این محصول برابر ۹۵‌درصد میانگین نرخ فروش ورق گرم فولاد فوب دریای‌سیاه و فوب چین است. با احتساب دلار نیمایی ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومانی، میانگین قیمت ریالی ورق گرم فولاد صادراتی CIS برابر ۱۹‌هزار و ۵۹۰ تومان و ۹۵‌درصد این نرخ برابر ۱۸‌هزار و ۶۹۰ تومان تعیین شد. البته شرکت فولادمبارکه در نامه‌ای به تاریخ ۱۹ دی‌ماه امسال خواهان تغییر این فرمول به فرمولی مشابه چیزی شد که در سایر محصولات فولادی محاسبه می‌شود، یعنی میانگین نرخ فروش در هفته قبل با احتساب بازه مثبت و منفی ۳ درصدی براساس فروش حداقل ۵۰ درصدی محصول تعیین شود. در این نامه شرکت فولادمبارکه شیوه دیگری را نیز برای تعیین قیمت پایه پیشنهاد داده است که مطابق آن قیمت پایه ورق گرم فولاد تولیدی در این شرکت برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مطابق قیمت ورق گرم فولاد صادراتی به ایران تحویل بنادر کشور با احتساب دلار بازار متشکل ارزی تعیین شود.

احتساب دلار نیمایی ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومانی در تعیین قیمت پایه سیاستی نادرست است؛ اما شیوه‌های پیشنهادی شرکت فولادمبارکه در تعیین قیمت پایه نیز فاقد توجیه علمی و کاملا یکسو‌نگر است. درخواست تعیین قیمت پایه محصول تولیدی در کشور براساس قیمت محصول وارداتی تحویل بنادر کشور به مفهوم تحمیل هزینه حمل دریایی به صنایع تکمیلی داخلی برای محصولی است که در بازار داخل و بدون هزینه حمل دریایی تولید شده است. اتخاذ چنین رویه‌ای به افزایش سودآوری بزرگ‌ترین فولادساز کشور در کوتاه‌مدت و میان‌مدت منجر می‌شود؛ اما تحمیل زیان بزرگ بر صنایع تکمیلی و مصرف‌کننده نهایی را در پی دارد که عواقب آن در بلندمدت گریبان این شرکت فولادی را نیز خواهد گرفت.

به گفته برخی منابع، شرکت فولادمبارکه ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما تا نرخ ۳۷‌هزار تومان نیز به فروش رسانده است. با احتساب چنین نرخ ارزی و با در نظر گرفتن قیمت ۲۶‌هزار و ۹۰۰ تومان به‌عنوان میانگین بهای فروش ورق در بازار فیزیکی بورس‌کالا در روز دوشنبه دهم بهمن‌ماه، میانگین نرخ دلاری فروش ورق گرم فولادمبارکه در بازار فیزیکی بورس‌کالا برابر ۷۲۷ دلار به‌ازای هر تن بود که این رقم ۶‌درصد بالاتر از میانگین نرخ فروش صادراتی این محصول برای منطقه CIS است؛ بنابراین در این شرایط فولادمبارکه از عرضه این محصول در بازار داخل نسبت به صادرات به شکل قابل ملاحظه‌ای منتفع می‌شود؛ اما این انتفاع به قیمت افزایش هزینه تولید محصولات نهایی است که در ساخت آن‌ها از ورق گرم فولادی استفاده می‌شود.

صعود شمش تا یک‌قدمی ۱۷‌هزار تومان

فولادسازان در دومین هفته از بهمن‌ماه بالغ بر ۸۵ هزارتن شمش فولاد را با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۵‌هزار و ۸۳۰ تومان تا ۱۶‌هزار و ۸۰۰ تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند. نوردکاران استقبال خوبی از این عرضه‌ها داشتند، به نحوی که تقاضایی بالغ بر ۱۶۳ هزار تن در این بازار به ثبت رسید و در نهایت ۷۴ هزار تن شمش با میانگین نرخ ۱۶‌هزار و ۸۳۰ تومان معامله شد. کاهش یا توقف اجباری تولید واحد‌های احیا و درپی آن کاهش تولید شمش فولاد در کشور، نوسان مثبت و مستمر نرخ ارز در بازار داخل با سیگنال انتظارات مثبت تورمی و قیمت‌های جهانی از این رشد قیمتی حمایت می‌کند. در این شرایط خرید‌های سرمایه‌ای در بازار محصولات نهایی نیز حامی تثبیت بهای شمش در سقف کانال قیمتی ۱۶‌هزار تومان است.

فولاد صادراتی ایران پس از هفته‌ها فشار کاهش قیمت و فروش در کانال قیمتی ۴۰۰ دلاری، از ابتدای سال جدید میلادی به مسیر رشد نرخ بازگشته است و ظرف دوهفته اخیر در کانال قیمتی ۵۰۰ دلاری به فروش می‌رود. متال بولتن بهای هر تن بیلت صادراتی ایران برای هفته اخیر را برابر ۵۴۲ تا ۵۴۴ دلار به ازای هر تن فوب خلیج‌فارس ارزیابی کرده است. امیدواری نسبت به بهبود تقاضای مصرفی برای فولاد در بازار‌های جهانی فرصتی جدید در اختیار فولادسازان کشور قرار داده است تا با افزایش صادرات بر درآمد ارزی خود بیفزایند. بهبود قیمتی در بازار‌های صادراتی محصولات فولادی خبری خوش است؛ اما این رشد نرخ در حالی رقم خورد که صنایع تکمیلی داخلی از فرصت افت قیمت جهانی شمش فولاد در بازار‌های جهانی به دلیل دستکاری در فرمول قیمت پایه بی نصیب ماندند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده