تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۲
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۹۰۵۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان گیلان عنوان کرد؛

مصوبات صنعتی سفر رئیس جمهور به گیلان ۴۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشت/ بازار نوروزی زیرذره‌بین است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان گیلان با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به این استان، برای حل بخشی از مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی استان مصوبات و دستوراتی صادر شد، از پیشرفت بین ۴۰ تا ۸۰ این مصوبات خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «تیمور پورحیدری» مدیرکل صمت استان گیلان با اعلام این خبر افزود: سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم به استان گیلان، هشتم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ انجام شد و طی آن برای حل بخشی از مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی استان مصوبات و دستوراتی صادر شد که با پیگیری مصوبات پیشرفت بین ۴۰ تا ۸۰ حاصل شده است.

وی افزود: یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان موظف کردن بانک‌ها به فعال نگهداشتن صنایع و کارخانجات دراختیار و تحت تملک تا زمان واگذاری بود که در این رابطه ۶ واحد شناسایی شد و نسبت به حفظ و پایداری فعالیت آن‌ها اقدام و این مصوبه درحال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت دارد.

مدیرکل صمت استان گیلان اضافه کرد: در مصوبه دیگر، طرح‌های پیشنهادی دارای توجیه اقتصادی و فنی توسط بانک‌های عامل نیز مورد بررسی قرار گرفت که با۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام شده‌است.

وی به مصوبه ابلاغی معاون هماهنگی و پیگیری‌های ویژه دفتر رئیس جمهوری مبنی بر رفع مشکلات کارخانه‌های ایران پوپلین و ایران برک اشاره و عنوان کرد: آنچه مربوط به شرکت ایران پوپلین بود یعنی استمهال بدهی به شرکت‌های برق، گاز، دارایی و مالیات بود. در مورد شرکت ایران برک هم انجام اقدامات لازم درخصوص بخشودگی و تعیین تکلیف جرائم تامین اجتماعی و پرداخت تسهیلات سرمایه درگردش باید صورت می‌گرفت که تاکنون۶۰ درصد مشکلات این واحد‌ها حل شده‌است.

پورحیدری ادامه داد: مصوبه ابلاغی دیگر از سوی مدیر دفتر ریاست جمهوری مبنی برآنکه مناطق آزاد باید محور تولید و صادرات از مرکز واردات کالا باشند و اگر در این زمینه فاصله‌ای ایجاد شده، بازنگری و اصلاح شود که در این رابطه مقرر شد با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و همفکری همکاران وزارت صمت طرح مذکور تهیه و جمع‌بندی شود.

وی با بیان اینکه تدوین این طرح تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته، درمورد درخواست اعطای تسهیلات برای راه‌اندازی فاز اول کارخانه کاشی خزر نیز یادآور شد: باتوجه به بدهی معوق و چک‌های برگشتی شرکت کاشی خزر در یکی از بانک‌های عامل، فاقد بدهی نسبت به دریافت وام جهت پرداخت بدهی و رفع چک‌های برگشتی و راه‌اندازی کارخانه کاشی خزر، این موضوع با ۸۰ درصد پیشرفت در کارگروه‌های استانی و کشوری مطرح و درحال پیگیری است.

مدیرکل صمت استان گیلان همچنین تصریح کرد: مصوبه دیگری مبنی بر احداث سه پست فشار قوی ۶۳.۲۰ کیلوولت برای شرکت شهرک‌های صنعتی صومعه سرا، کشلی تالش و سفیدرود رشت با هدف تأمین ۱۴۰ مگاوات برق به‌صورت مشارکت در تامین منابع ۵۰ درصد وزارت نیرو ۵۰ درصد شرکت شهرک‌های صنعتی استان و اجرای خطوط انتقال مربوطه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم دردست انجام بوده که هم اینک پیشرفت آن به ۴۰ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: احداث پست شهرک صنعتی صومعه سرا نیز با عقد قرارداد ۲۱۰ میلیارد ریالی با شرکت برق منطقه‌ای درحال اجراست، برای پست برق تالش پیشنهاد نصب یک سلول برای افزایش ظرفیت پست فعلی در شهرک داده شده و برای احداث پست در شهرک صنعتی سفیدرود رشت هم این شرکت آمادگی خود را با واگذاری زمین و مشارکت در احداث پست به میزان قدرالسهمش با احتساب مبلغ مربوط به تخصیص زمین اعلام کرده است.

پورحیدری به پیشرفت ۸۰ درصدی مصوبه حل مشکل نقدینگی، تسهیلات بانکی و تامین مواد اولیه شرکت چوکا جهت تامین سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه اشاره کرد و افزود: از محل تسهیلات رونق تولید سرمایه در گردش با عاملیت بانک رفاه ۶۰۰ میلیارد ریال اخذ و این شرکت به بانک معرفی شد.

وی با بیان اینکه درخواست زمین برای شرکت شهرک‌های صنعتی ماسال با اعطای زمین برای احداث شهرک صنعتی شماره ۲ در اولم ماسال پیگیری و۷۰ درصد کار انجام شد، اما به دلیل داشتن طرح جنگل‌کاری و واگذاری از سوی منابع طبیعی این مصوبه صورت نگرفت، ادامه داد: افزایش عرصه جهت اجرای طرح توسعه شهرک توستان نیز با ۷۰ درصد پیشرفت انجام شد، اما باتوجه به احاطه شدن شهرک صنعتی توسط منازل مسکونی، امکان توسعه در این شهرک وجود ندارد

مدیرکل صمت استان گیلان در ادامه تاکید کرد: برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک ناحیه صنعتی یعقوبیه هم ۵۰ درصد کار با ایجاد زیر ساخت‌های اولیه (آب، برق) انجام و برای گازرسانی باتوجه به مسیر خط انتقال باید ابتدا اراضی خریداری شود که اکنون مذاکرات برای خرید زمین از اهالی ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی و رونق‌بخشی واحد‌های صنعتی امیرمنصور، آریا شرکت سابینه خزر، ایران پوپلین، شرکت باتیس خودرو، ریسندگی و بافندگی فومنات، گروه صنعتی پوشش، ریسندگی خاور و ایحا گستر نیز کارگروهی با محوریت معاونت حقوقی ریاست جمهوری با حضور استاندارگیلان و مدیران عامل بانک‌های ذیربط و نماینده دستگاه قضایی تشکیل و مقرر شد ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ابلاغ راهکار‌های مناسب برای برون رفت از مشکلات اتخاذ شود، مصوبات مربوط به این شرکت‌ها اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بازار نوروزی زیرذره بین است

پورحیدری همچنین در جلسه ستاد تنظبم بازار استان گیلان، با اشاره به نوسانات قیمت پیاز در بازار، اظهار کرد: افزایش قیمت پیاز متاثر از کاهش میزان تولید و صادرات این محصول است.

وی با اشاره به ظرفیت ۵ هزار تنی ذخیره سازی در سردخانه‌های طرف قرارداد با شرکت پشتیبانی امور دام، اضافه کرد: ۴۸ سردخانه در استان وجود دارد که ۵ سردخانه زیرصفر با شرکت پشتیبانی امور دام فعالیت می‌کند و با نشست‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته، مشکل ذخیره‌سازی مرغ منجمد تا حدودی برطرف شده است.

مدیرکل صمت استان گیلان از اجرای طرح نظارتی بازار در ایام نوروز خبر داد و افزود: طرح نوروزی از ۱۵ اسفندماه امسال آغاز تا ۱۵ فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد.

وی با تاکید بر جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار، افزود: در ایام طرح نظارتی نوروز، بازار گیلان به جدیت پیگیری و کنترل شده و با هرگونه افزایش قیمت در این ایام به جد برخورد می‌شود.

پورحیدری با اشاره به خروج قابل توجه دام زنده از کشور، بیان کرد: نگاه صادرات محور به دام زنده از یک‌سو و کاهش تولید دام از سوی دیگر، موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

وی با تاکید بر افزایش تولید دام سبک برای تامین نیاز‌های کشور، اضافه کرد: هزینه‌های پرورش دام و پرواربندی دام سبک و سنگین موجب دلسردی دامداران و فعالین این بخش شده است.

اجرای طرح ملی کالابرگ در گیلان

مدیرکل صمت استان گیلان از اجرای طرح ملی کالابرگ در گیلان خبر داد و گفت: اجرای طرح ملی کالابرگ در دست بررسی و انجام است و می‌طلبد در این بخش همه دستگاه‌ها مشارکت حمایتی داشته باشند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده