تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۹۰۶۵۰
سرویس خبر : انرژی

تعیین سقف قیمت برای محصولات نفتی روسیه تجارت جهانی را مختل می‌کند

‌می‌متالز - ممنوعیت واردات محصولات نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا جریان تجارت جهانی را با ایجاد چالش‌های لجستیکی مختل می‌کند.

به گزارش می‌متالز، ممنوعیت واردات محصولات نفتی روسیه مخصوصا گازوئیل و سوخت هواپیما توسط اتحادیه اروپا جریان تجارت جهانی را مختل کرده و بیش‌از تحریم نفت خام به مسکو آسیب می‌رساند. این ممنوعیت از روز یکشنبه اجرایی خواهد شد.

گرچه تحریم‌های غربی روسیه را مجبور به کاهش تولید نفت و فعالیت‌های پالایشگاهی خود می‌کند و عرضه جهانی نفت را پایین می‌آورد، اما تحلیلگران عقیده دارند تحریم محصولات نفتی تأثیر چندانی در دسترسی جهانی به آن‌ها نخواهد گذاشت.

برخی تحلیلگران عقیده دارند این محصولات بالاخره بازاری برای خود پیدا می‌کنند. شاید چالش‌های لجستیکی به وجود بیاید، اما مشکلی درمورد عرضه وجود نخواهد داشت. مسئله بزرگ‌تر برای روسیه پیدا کردن خریداران جایگزین مانند چین و هند است. این دو کشور قبلاً تمایل خود را برای خرید نفت خام ارزان‌قیمت روسیه نشان داده‌اند. این کشور‌ها ظرفیت پالایشگاهی بالایی دارند و صادرکنندگان محصولات نفتی هستند.

تحلیلگران انرژی بانک دی‌بی‌اس می‌گویند این تحریم‌ها باعث می‌شود روسیه نفت خام بیشتری برای صادرات داشته باشد، اما مقاصد کافی برای این نفت وجود نخواهد داشت؛ بنابراین روسیه مجبور می‌شود تولید خود را ۵ تا ۱۰ درصد پایین بیاورد.

روسیه برای جبران نبود خریداران اروپایی صادرات گازوئیل به آفریقا و بنادر مدیترانه را در ژانویه افزایش داده است. اما کمبود نفت‌کش برای حمل این محصولات و همچنین کمبود تقاضا کار را برای روسیه جهت تغییر مسیر محصولات پالایشی خود به بازار‌های دیگر سخت کرده است.

اروپا جهت متنوع کردن منابع انرژی خود و دور شدن از روسیه، به محصولات نفتی آسیا، خاورمیانه و آمریکا روی آورده است. اما حمل‌ونقل این محصولات از این منابع به‌خاطر طولانی‌تر بودن مسیر هزینه بالاتری دارد.

اروپا درحال‌حاضر با مشکلی مواجه نیست. این منطقه که شدیداً به واردات گازوئیل از روسیه وابسته است، ذخایر خود را قبل‌از آغاز تحریم‌ها پر کرده‌است. هنوز تأثیر تعیین سقف قیمت برای محصولات پالایشی روسیه مشخص نیست. این طرح بسیار پیچیده‌تر از طرح سقف قیمت برای نفت خام است، چون با توجه به کیفیت و سطح سولفور و فلزات تعیین می‌شود.

اتحادیه اروپا ۱۰۰ دلار در هر بشکه را برای گازوئیل و ۴۵ دلار در هر بشکه را برای محصولات نفتی دیگر روسیه پیشنهاد داده، اما کشور‌های عضو این اتحادیه هنوز به توافقی در این مورد نرسیده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده