تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۷
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۹۰۶۷۲
سرویس خبر : انرژی

اوپک وارد بازی سیاسی روسیه شد؟

‌می‌متالز - سی و پنجمین جلسه اوپک پلاس برگزار و سیاست کاهش عرضه دو میلیون بشکه‌ای نفت برای دومین بار تمدید شد. این تصمیم همزمان با افزایش تقاضا از سوی چین و بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا همراه است.

به گزارش می‌متالز، سی و پنجمین نشست اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) برگزار شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت سیاست کاهش دو میلیون بشکه‌ای عرضه نفت تمدید شد. به نظر می‌رسد گفتگوی ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، برای ادامه سیاست کاهش عرضه در اوپک پلاس بی‌تاثیر نبوده است.

در بیانیه کرملین در این باره آمده است که محور این گفتگو بر پایه توسعه بیشتر همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی و انرژی و همچنین تقویت همکاری‌ها در چارچوب اوپک‌پلاس برای تضمین ثبات بازار جهانی نفت بود. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که روسیه از طریق اعمال قدرت در اوپک برای مقابله با تحریم‌های نفت و گازی اروپا اقدام کرده است. تحریم‌های نفتی روسیه با عنوان تعیین سقف قیمت نفت برای این کشور با تصمیم گروه ۷ از یکشنبه، پنجم فوریه، وارد فاز اجرایی می‌شود.

البته نظرسنجی رویترز نشان داد سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در ژانویه، ۲۸.۸۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۵۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با دسامبر کاهش داشت. بر این اساس تولید نفت اوپک بسیار پایین‌تر از سطح هدف‌گذاری شده است، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان به خصوص نیجریه و آنگولا، ظرفیت کافی برای تولید مطابق سهمیه توافق شده را نداشتند.

اینکه تمدید سیاست کاهش عرضه اوپک را باید تحت تاثیر تصمیمات سیاسی دانست یا کمبود ظرفیت تولید مورد سوال است؟ با این حال باید دید قیمت نفت که پیش از تشکیل این جلسه در محدوده ۸۴.۹۲ دلار در هر بشکه معامله می‌شد با تمدید این سیاست چه نوساناتی را قرار است دنبال کند؟

چه عواملی قیمت نفت را افزایش می‌دهد؟

سیاست کاهش عرضه اوپک از اکتبر بازار نفت را در مدار صعودی قرار داد. اما به نظر می‌رسد وجود متغییر‌های دیگری همچون افزایش تقاضا در چین، بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا فرضیه افزایش قیمت نفت را تقویت کند.

برخی تحلیلگران در رویترز نوشتند: انتشار گزارش‌های مالی مثبت شرکت‌های نفتی بزرگ جهان به همراه کاهش تورم آمریکا که به‌تبع روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را کند می‌کند، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت نفت دارد.

از طرفی مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی اعلام کرد: تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ با رشد ۲.۲۲ میلیون بشکه‌ای همراه است. حال آنکه پیش‌بینی می‌شود بیشترین میزان تقاضای نفت‌خام در کشور‌های آسیایی همچون چین و هند باشد.

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان است که اخیراً با تغییر موضع، سختگیری‌های خود نسبت به سیاست کووید صفر را کاهش داده است. تصمیمی که بر چشم‌انداز بازار انرژی در جهان تاثیر به‌سزایی داشت و بسیاری با تکیه بر همین موضوع روی افزایش قیمت نفت مانور دادند.

خودرو‌های برقی مانع رونق بازار نفت می‌شوند؟

در کنار تمام فرضیات افزایش قیمت طلای سیاه موانعی نیز وجود دارد که می‌تواند برخی معادلات بازار جهانی به هم ریخته و شرایط جدیدی را رقم بزند. ضمن آنکه در نهایت هیچ قطعیتی در به ثمر نشستن موانع یا فرضیات افزایش قیمت وجود ندارد.

رویترز در گزارشی نوشت: جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، هشدار داد که با وجود داده‌های اقتصادی مثبتی که از ایالات متحده منتشر شده است، همچنان خطر رکود وجود دارد.

همچنین گسترش روز افزون خودرو‌های برقی در رقابت با خودرو‌های بنزینی و دیزلی، می‌تواند تهدیدی برای بازار نفت باشد که در کنار دیگر عوامل مانع از افزایش قیمت نفت شود. مارک لویس، رئیس پژوهش‌های مرتبط با مدیریت ماندگاری سرمایه‌های طبیعی بی‌ان‌پی پاریباس، در این باره گفت: موتور‌های بنزینی و دیزلی دیگر قادر به رقابت با خودرو‌های برقی نیستند.

او در ادامه گفت: این امر پیامد‌های گسترده‌ای برای شرکت‌های بزرگ نفتی دارد و حتی سقوط نرخ این محصول تا حدود بشکه‌ای ۱۰ دلار هم پیش‌بینی می‌شود.

فایننشال‌تایمز در این باره نوشت: پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته توسط شرکت‌ها و تحلیلگران نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان چینی در سال ۲۰۲۳ حدود ۸ تا ۱۰میلیون دستگاه خودروی برقی خریداری خواهند کرد، که از رکورد فروش ۵/ ۶میلیونی در سال گذشته و ۵/ ۳میلیونی در ۲۰۲۱، بالاتر است.

به نظر می‌رسد بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان نیز در حال حرکت به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. هر چند تاثیر این روند بر بازار نفت در طولانی مدت صدق می‌کند، با این حال از آثار روانی آن نمی‌توان غاقل شد.

بر اساس این گزارش احتمال افزایش قیمت نفت در آینده بیشتر است. اما از موانع احتمالی و وقایع اتفاقی که این بازار را دستخوش تغییر می‌کند نمی‌تواند غاقل شد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده