تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۱۳
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۹۰۷۷۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد

ریسک حاشیه سود در «کفرا»

‌می‌متالز - شرکت فرآورده‌های نسوز ایران که در حوزه کانی‌های غیرفلزی و در زمینه تولید و فروش آجر و مواد ویژه نسوز فعالیت می‌کند، در تاریخ ۱۶دی‌ماه سال ۱۳۵۱ در کیلومتر ۵۲ جاده اصفهان به مبارکه تاسیس شد. سهامدار اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری صدرتامین با ۶۴درصد سهام است. شاخص‌های سودآوری «کفرا» نشان می‌دهد که در چهارسال گذشته روند حاشیه سود این شرکت رو به کاهش بوده است.

به گزارش می‌متالز، با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که این روند در سال ۱۴۰۲ ادامه داشته باشد و شرکت مذکور به حاشیه سود ناخالص ۲۴درصدی برسد. با بررسی میزان تولیدات درمی یابیم که این شاخص همواره افزایشی بوده، به طوری که در ۹ماهه ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه گذشته ۴۲درصد افزایش را به ثبت رسانده است. از طرفی مبلغ فروش «کفرا» ظرف سه‌سال اخیر ۵۷درصد افزایش را به ثبت رسانده است. مجموع عوامل ذکرشده موجب می‌شود که برای سال ۱۴۰۲ رشد ۷۷درصدی درآمد فروش و رشد ۱۰درصدی میزان تولید پیش‌بینی شود. در نتیجه، این امر سبب تحقق ۱۴۹تومان سود به ازای هر سهم شرکت می‌شود.

معرفی شرکت

براساس آمار‌های منتشرشده، شرکت فرآورده‌های نسوز ایران در تاریخ ۳۰ مهر سال ۱۳۷۴ در سازمان بورس اوراق بهادار تحت نماد «کفرا» در بازار دوم بورس پذیرفته شد و در حال حاضر جزو واحد‌های تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین بوده و واحد تجاری نهایی گروه، سازمان تامین‌اجتماعی است. ظرفیت سالانه شرکت «کفرا» ۶۸ هزار و ۵۰۰ تن انواع آجر نسوز، ۲۲ هزار تن انواع جرم‌های نسوز و ۳۰ هزار تن انواع دولومیت است. در این میان، طبق اساسنامه، موضوع فعالیت فرآورده‌های نسوز ایران عبارت است از تهیه، تولید، توزیع، خرید و فروش انواع مواد اولیه فرآورده‌های نسوز و انجام عملیات معدنی مربوط به تهیه مواد اولیه موردنیاز در داخل و خارج از کشور و همچنین صادرات و واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات ساخت و تهیه محصولات نسوز و تجهیزات جانبی آن و نیز مشارکت و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌های داخلی و خارجی مطابق ضوابط و مقررات تعیین‌شده از سوی دولت و انجام تمام اموری که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع فعالیت شرکت ارتباط داشته باشد.

محصولات شرکت

بررسی‌ها نشان می‌دهد که محصولات اصلی شرکت فرآورده‌های نسوز ایران در پایان آذرماه که مصادف است با دوره ۹ ماهه شرکت مذکور، شامل آجر‌های قلیایی، آجر‌های آلومینی، آجر‌های شاموتی، آجر‌های کربن منیزیتی، مواد ویژه آلومینی و مواد ویژه قلیایی است. از طرفی در چهارسال گذشته، میانگین ۳ درصد درآمد شرکت را فروش صادراتی تشکیل داده است. با این حال در سال ۱۴۰۱ این روند افزایش یافته، به طوری که در دوره ۹ ماهه به ۶ درصد رسیده است. با این تفاسیر می‌توان گفت شرکت فرآورده‌های نسوز ایران عمده محصولات خود را در بازار داخل به فروش می‌رساند. با بررسی مواد مصرفی درمی یابیم که پنج‌نوع ماده اصلی از جمله منیزیت ها، بوکسیت ها، سیمان ها، خاک‌های خام و پخته و کرومیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان بررسی مواد مصرفی نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد آن به صورت وارداتی تامین می‌شود و تنها ۲۰ درصد از بازار داخل تهیه می‌شود که با این تفاسیر می‌توان گفت ریسک عدم‌تامین مواد اولیه در «کفرا» که حدود ۸۱ درصد از بهای تمام‌شده را شامل می‌شود بالاست.

بررسی آمار تولید، فروش و سودآوری «کفرا» می‌تواند نقشه‌ای از عملکرد آن در گذشته به تحلیلگران ارائه دهد.

بر این اساس در بخش تولیدات بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که در سه‌سال اخیر به‌طور میانگین ۱۰ درصد به تولیدات افزوده شده، این در حالی است که در دوره ۹ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه قبل ۴۲ درصد تولیدات «کفرا» افزایش پیدا کرده است.

یکی دیگر از آمار‌های مهم شرکت فرآورده‌های نسوز ایران، مبلغ فروش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که «کفرا» در سه‌سال گذشته در مبلغ فروش رشد خوبی را به ثبت رسانده و به طور میانگین ۵۷ درصد به این مبلغ افزوده شده است. بر همین اساس در ۹ ماهه ۱۴۰۱ شرکت مذکور موفق شده است نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰ درصد به مبلغ فروش خود بیفزاید که این امر رشد درآمدی نسبتا خوبی را برای این شرکت نشان می‌دهد. بررسی‌ها حاکی از آن است که دلیل عمده افزایش درآمد فروش «کفرا» افزایش میزان تولید در کنار افزایش نرخ فروش محصولات آن بوده است.

آخرین موردی که باید در «کفرا» به بررسی روند آن بپردازیم، حاشیه سود‌های ناخالص، عملیاتی و خالص است. بر همین اساس در چهارسال اخیر میانگین حاشیه سود‌های شرکت مذکور به‌ترتیب برابر با ۳۸ درصد، ۳۲ درصد و ۲۶ درصد بوده، این در حالی است که در ۹ ماهه ۱۴۰۱ حاشیه سود‌های ناخالص، عملیاتی و خالص به ۲۷ درصد، ۲۰ درصد و ۱۵ درصد رسیده است. با بررسی روند حاشیه سود شرکت می‌توان نتیجه گرفت که روند حاشیه سود شرکت کاهشی بوده، به طوری که حاشیه سود ناخالص از ۴۵ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۲۷ درصد در ۹ ماهه ۱۴۰۱ افت پیدا کرده است. این امر نشان می‌دهد که «کفرا» در کنترل هزینه‌های خود با چالش مواجه بوده و نتوانسته است سرمایه‌گذاری خود را به‌درستی مدیریت کند تا حاشیه سود خالص آن افزایش یابد. لازم است فرآورده‌های نسوز ایران تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کند.

نسبت سهامداران شرکت

سهامدار عمده حقوقی شرکت فرآورده‌های نسوز ایران شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین است که ۶۴ درصد مالکیت «کفرا» را در اختیار دارد. همچنین در ترکیب سهامداران شرکت یک‌شخص حقیقی قرار دارد که ۵/ ۴ درصد مالکیت سهام فرآورده‌های نسوز در اختیار اوست. با این تفاسیر شناوری «کفرا» حدود ۲۹ درصد است.

تحلیل سود سال آینده

به‌منظور تخمین سهم سود سال ۱۴۰۲ «کفرا»، ابتدا باید مفروضات و متغیر‌های موثر بر سودآوری آن را مشخص کرد. مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر سودآوری این شرکت نرخ محصولات تولیدی آن است. محصولات اصلی «کفرا» که بیشترین درآمد شرکت حاصل فروش آنهاست، شامل آجر‌های قلیایی، آجر‌های آلومینی، آجر‌های شاموتی، آجر‌های کربن منیزیتی، مواد ویژه آلومینی و مواد ویژه قلیایی است که نرخ آن‌ها براساس رشد ۴۰ درصدی نسبت به آخرین گزارش فعالیت ماهانه (دی‌ماه) به ترتیب ۵۷ میلیون و ۷۶۸ هزار تومان، ۳۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، ۱۲ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان، ۴۹ میلیون و ۹۲۱ هزار تومان، ۲۸ میلیون و ۹۶۸ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان در نظر گرفته شده است. از طرفی نرخ‌های مهم دیگر عبارتند از افزایش حقوق، تورم و حمل ونقل که به ترتیب ۶۰ درصد، ۴۵ درصد و ۴۰ درصد برآورد شده اند. همچنین نرخ دلار در سامانه نیما برای سال ۱۴۰۲ به طور میانگین برابر با ۳۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است. با فرض این متغیر‌ها فروش شرکت فرآورده‌های نسوز ایران در سال ۱۴۰۲ برابر با ۲ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان خواهد شد. از این میزان فروش ۵۱۵ میلیارد تومان سود ناخالص، ۳۹۱ میلیارد تومان سود عملیاتی و ۲۹۷ میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که در ۹ ماهه ۱۴۰۱ «کفرا» توانسته است به میزان ۷۶۱ میلیارد تومان فروش به ثبت برساند. با این مفروضات سود خالص به‌ازای هر سهم شرکت فرآورده‌های نسوز ایران برای سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۴۹ تومان پیش‌بینی می‌شود. همان‌طور که در بخش مبلغ فروش به بررسی روند سالانه پرداخته شد، «کفرا» در ۹ ماهه ۱۴۰۱ موفق به افزایش درآمد فروش خود به میزان ۳۰ درصد شده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود برای سال ۱۴۰۲ رشد ۷۷ درصدی در درآمد شرکت نسبت به سال ۱۴۰۱ حاصل شود. باتوجه به آخرین قیمت هر سهم «کفرا» که برابر با ۸۲۱ تومان بوده است، نسبت قیمت به سود هر سهم شرکت برای سال ۱۴۰۲ برابر با ۵/ ۵ می‌شود.

ریسک‌ها و فرصت‌های شرکت

اولین ریسکی که می‌تواند بر سودآوری فرآورده‌های نسوز ایران تاثیر بگذارد، قدیمی و فرسوده بودن تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت است، چون در صورت مستهلک شدن خطوط تولید، تولیدات شرکت کاهش می‌یابد و به دنبال آن موجب افت سودآوری می‌شود.

از دیگر ریسک‌هایی که همواره برای اکثر شرکت‌ها وجود دارد، وجود رقبا در زمینه تولید محصولات انحصاری شرکت است که در این خصوص «کفرا» حمایت ویژه‌ای از واحد مرکز تحقیقات به عمل آورده و سبد کالای انحصاری متناسب با مشتریان خود ایجاد کرده است تا بتواند ریسک مذکور را به حداقل برساند.

یکی دیگر از ریسک‌هایی که در شرکت فرآوده‌های نسوز از اهمیت زیادی برخوردار است، نرخ ارز است. با توجه به اینکه ۸۰ درصد مواد اولیه شرکت وارداتی است رشد نرخ ارز می‌تواند موجب افت حاشیه سود شرکت شود. همچنین با توجه به سنگینی سایه تحریم بر ایران عدم‌تامین مواد مستقیم به دنبال تشدید تحریم‌های بین‌المللی، می‌تواند تولید شرکت را با چالش مواجه کند و افت تولید را به دنبال داشته باشد که به دنبال آن سودآوری شرکت را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

در این میان شرکت «کفرا» یک طرح توسعه تحت عنوان طرح فرآوری مواد اولیه را در برنامه‌های خود دارد که ۹۹ درصد آن تکمیل شده است و تا آخر سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد. طرح مذکور موجب تغذیه خط تولید و در نتیجه تاثیر بر بهای تمام‌شده می‌شود. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته حاشیه سود شرکت به دلیل وارداتی بودن مواد اولیه با رشد نرخ دلار و در نتیجه افزایش بهای تمام‌شده، کاهش یافته است طرح مذکور می‌تواند موجب کنترل هزینه‌های شرکت در خصوص مواد مستقیم و افزایش حاشیه سود شرکت شود. از طرفی همان‌طور که در بخش مواد مصرفی اشاره شد حدود ۸۰ درصد این مواد از طریق واردات تامین می‌شود که این امر با توجه به سنگینی سایه تحریم بر ایران همواره برای این شرکت ریسک محسوب می‌شود؛ چرا که در صورت عدم‌تامین این مواد به دنبال تشدید تحریم‌های بین‌المللی، تولید شرکت می‌تواند با چالش مواجه شود و افت پیدا کند و به دنبال آن سودآوری شرکت را تحت‌تاثیر قرار دهد.

جمع بندی

اگر به روند سود به‌ازای هر سهم شرکت فرآورده‌های نسوز ایران نگاهی بیندازیم، درمی یابیم که در سال‌های گذشته همواره این نسبت روندی رو به رشدی داشته، به طوری که در پایان ۹ ماه منتهی به آذر ۱۴۰۱ توانسته است ۵۶ تومان به ازای هر سهم سود ثبت کند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که برای سال ۱۴۰۲ شرکت مذکور بتواند ۱۴۹ تومان سود برای هر سهم شناسایی کند. از طرفی با توجه به محاسبات انجام‌شده، نسبت قیمت به ازای هر سهم برابر با ۵/ ۵ برای سال ۱۴۰۲ برآورد شده است. در نهایت، با توجه به مجموع این عوامل می‌توان گفت شرکت از نظر میزان فروش و تولید در حال رشد است. با این حال بررسی حاشیه سود‌های ناخالص، عملیاتی و خالص نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته روند کاهشی داشته است که این موضوع نشان می‌دهد شرکت در کنترل هزینه‌های خود با چالش مواجه است و در این زمینه لازم است تمهیداتی اتخاذ کند. با این حال با توجه به اینکه ۸۰ درصد مواد اولیه شرکت وارداتی است و حدود ۸۱ درصد بهای تمام‌شده را مواد مستقیم تشکیل می‌دهد، از این منظر فرآورده‌های نسوز ایران با ریسک مواجه است که هرچه بتواند سهم بازار‌های داخلی را در مواد مصرفی افزایش دهد می‌تواند روی تداوم سودآوری در بلندمدت حساب بیشتری باز کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده