تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۲۸
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۹۰۸۶۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودرو پیش رفت، اما عقب ماند

خودرو پیش رفت، اما عقب ماند
‌می‌متالز - با اعلام رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در کشور طی امسال و در مقایسه با سال گذشته رشد خواهد کرد، اما مطابق برنامه این وزارتخانه پیش نخواهد رفت. طبق گفته مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، تا پایان امسال یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، با توجه به تیراژ حدودا یک‌میلیون دستگاهی در سال گذشته، تولید خودرو در کشور طی امسال ۲۰درصد رشد را به خود خواهد دید. این رشد ۲۰درصدی در حالی است که طبق برنامه وزارت صمت، قرار بود تولید خودرو در سال جاری حدود ۶۰درصد بالا برود. بر این اساس، مسوولان وزارت صمت بار‌ها تاکید کردند تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ به یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دستگاه خواهد رسید، ادعایی که تا همین چند وقت پیش نیز صمتی‌ها بر آن اصرار داشتند. حالا، اما طبق اعلام معاون وزیر صمت، کل تولید خودرو در کشور طی امسال ۲/ ۱میلیون دستگاه خواهد بود، بنابراین عملا کمتر از ۷۲درصد برنامه مدنظر وزارت صمت محقق می‌شود.

از همان وقتی که وزارت صمت از برنامه تولید ۶/ ۱میلیون‌دستگاهی خودرو برای امسال صحبت به میان آورد، نقد‌ها و تردید‌های زیادی به این هدف‌گذاری وارد شد و خیلی‌ها آن را نشدنی دانستند. استدلال آن‌ها این بود که با توجه به شرایط موجود در خودروسازی کشور، به خصوص تحریم، کمبود نقدینگی و گهگاه چالش‌های مربوط به انرژی، تولید یک‌میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور حداقل در سال جاری امکان‌پذیر نیست. با‌این‌حال، وزارت صمت علی‌رغم این استدلال‌ها همچنان بر تولید ۶/ ۱میلیون‌دستگاهی اصرار کرد. حالا، اما با توجه به اینکه تنها ۴۵ روز به پایان سال باقی مانده، وزارت صمت از موضع خود عقب‌نشینی کرده و پیش از آنکه آمار و ارقام به عدم‌تحقق هدف‌گذاری این وزارتخانه شهادت دهند، خود اعلام کرده تولید ۶/ ۱میلیون‌دستگاهی خودرو محقق نمی‌شود.

هرچند خودروسازی ایران ظرفیت تولید تا دومیلیون دستگاه را نیز دارد، با‌این‌حال موانع بزرگی بر سر راه برابر شدن تولید رسمی و اسمی خودرو در کشور دیده می‌شود که تا رفع نشوند، چرخ تولید کندتر از حالت طبیعی خواهد چرخید. یکی از اصلی‌ترین موانع بر سر راه صنعت خودرو، تحریم است، چه آنکه اجازه نمی‌دهد خودروسازان و قطعه‌سازان در بستری طبیعی قطعات و مواد اولیه موردنیاز خود را تامین کنند. از طرفی، چالش‌های ناشی از کمبود نقدینگی نیز یکی دیگر از موانع موجود بر سر راه تند چرخیدن چرخ تولید به شمار می‌رود که خود ریشه در سیاست‌های دولت به‌خصوص قیمت‌گذاری دستوری دارد. هرچه هست، با وجود اینکه برنامه مدنظر وزارت صمت برای رشد تولید خودرو طی امسال محقق نشده، اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که به‌هر‌حال در مقایسه با سال گذشته، تولید رشد ۲۰درصدی را به خود دیده است. به نظر می‌رسد با توجه به تجربه امسال، بهتر است وزارت صمت برای سال آینده برنامه‌ای د‌قیق‌تر بچیند که مجبور به عقب‌نشینی از آن نشود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده