تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۲۹۱۰۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش مقدار تقاضای داخلی آلومینیوم در چین

‌می‌متالز - حجم واردات آلومینیوم اولیه چین در ماه نوامبر ۲۰۲۲ به بالاترین حد یک سال اخیر خود یعنی ۱۱۰ هزار و ۷۰۰ تن رسید که رقم تغییر قابل توجهی نسبت به روند صادرات اخیر این کشور بود.

به گزارش می‌متالز، حجم واردات آلومینیوم اولیه چین در ماه نوامبر ۲۰۲۲ به بالاترین حد یک سال اخیر خود یعنی ۱۱۰ هزار و ۷۰۰ تن رسید که رقم تغییر قابل توجهی نسبت به روند صادرات اخیر این کشور بود.

به گزارش رویترز، کشور چین در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به صادرکننده خالص تبدیل شد و فلزات اولیه را به قاره اروپا و ایالات متحده آمریکا صادر کرد و آن‌ها توانستند از پریمیوم بالا در بازار فیزیکی بیشترین بهره را ببرند.

میزان پرمیوم در حال حاضر بسیار کاهش یافته است. این رقم برای عوراض گمرکی پرداخت نشده در اروپا از بیش از ۶۰۰ دلار در هر تن در ماه می ۲۰۲۲، به حدود ۲۵۰ دلار در حال حاضر نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن «LME» کاهش یافت.

در حالی که تولید واحد‌های ذوب اروپا به دلیل قیمت بالای انرژی تحت تاثیر قرار گرفته، روند تقاضا در این قاره در حال ورود به یک فاز رکودی است.

به نظر می‌رسد چین در حال تجربه بخشی از این رکود در روند تقاضا است؛ چراکه شتاب فرایند تولید در این کشور درست زمانی که قرنطینه ناشی ازشیوع ویروس کرونا در چین در حال برداشته شدن است، متوقف می‌شود.

کاهش مقدار تقاضای داخلی آلومینیوم در چین

تغییر روند در حجم صادرات

روند افزایش حجم صادرات آلومینیوم اولیه چین در حال تغییر است. حجم محموله‌های صادراتی از طریق دریا در مجموع ۱۹۰ هزار تن در هشت ماهه اول سال ۲۰۲۲ بوده که بالاترین حجم صادرات از سال ۲۰۱۰ است.

حجم صادرات در بازه زمانی ماه‌های سپتامبر تا نوامبر ۲۰۲۲ به حدود پنج هزار تن کاهش یافت و محموله‌های صادراتی با حجم بالا به مقاصد اروپا و ایالات متحده آمریکا، جای خود را به کشور‌های آفریقایی داد.

تا ماه دسامبر سال ۲۰۲۲، حجم واردات نسبت به چند سال گذشته کاهش یافت و شامل فلزات روسی بود، اما پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در ماه فوریه ۲۰۲۲، کشور‌های غربی از خرید فلزات روسیه امتناع ورزیدند.

حجم واردات روسیه در نوامبر ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۲ یعنی ۵۶ هزار تن رسید، اما سهم واردات روسیه از ۸۵ درصد در ماه ژوئن ۲۰۲۲ به ۵۱ درصد کاهش یافت. این تعادل نسبی برگرفته از حجم صادرات از کشور‌های چین و روسیه به طیف وسیعی از کشور‌ها است که نشان از برتری چین نسبت به روسیه در زمینه صادرات آلومینیوم اولیه دارد.

شایان ذکر است که حجم واردات آلیاژ آلومینیوم کارنشده چین از زمان تغییر ساختاری افزایش حجم صادرات در سال ۲۰۱۹، به طور مداوم در حدود ۱۰۰ هزار تن در ماه باقی‌مانده است.

این تغییر گام با کاهش حجم واردات قراضه آلومینیوم در آستانه ممنوعیت برنامه‌ریزی شده در سال ۲۰۲۰ هم‌زمان شد. این ممنوعیت در آخرین لحظه رفع و با تعیین حجم خلوص محدودتر جایگزین شد.

حجم واردات قراضه از آن زمان به بعد تاکنون، بدون هیچ تاثیری بر روند واردات آلیاژ ۶۰ درصد افزایش یافت.

کاهش مقدار تقاضای داخلی آلومینیوم در چین

شتاب کند روند صادرات

تمایل مجدد چین برای واردات آلومینیوم اولیه با در نظر گرفتن کاهش حجم تقاضا در ارتباط با قرنطینه‌های مرتبط با ویروس کرونا و افزایش تولید داخلی چین در تضاد است.

آخرین برآورد‌های موسسه بین‌المللی آلومینیوم «IAI» نشان داد که مقدار تولید مرجع چین در ماه نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۷٫۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ افزایش داشت و حجم تولید انباشته آن، ۳٫۱ درصد در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد.

با این حال، قیاس حجم سالانه با کاهش حجم پایه در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱، زمانی که چندین تولیدکننده مجبور به کاهش پیش‌بینی مجموع عملکرد سالانه بر اساس آمار دوره چند ماهه در طول بحران انرژی شدند، تشدید پیدا کرد.

برحسب حجم تولید سالانه، میزان پیش‌بینی مجموع عملکرد سالانه بر اساس آمار دوره چند ماهه چین از ماه آگوست ۲۰۲۲، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کاهش یافت. هرچند این رقم به اندازه کاهش حجم دو میلیون تنی در اواخر سال ۲۰۲۱ نیست، اما همچنان یک کاهش قابل توجه با در نظر گرفتن افزایش حجم تولید در اوایل سال ۲۰۲۳ است. یکی از عوامل تاثیرگذار در این روند کاهشی قیمت انرژی است.

اگرچه در فصل کم‌بارش زمستان ۲۰۲۳ هیچ سهمیه‌بندی برای قطع برق سراسری در چین وجود ندارد، اما به استان‌های این کشور اختیاراتی برای مدیریت توازن برق محلی تفویض شد و واحد‌های ذوب توانستند بر حجم تولید خود بیفزایند.

در عین حال استان سیچوان در ماه آگوست به دلیل خشک‌سالی طولانی مدت در این استان پر آب، برق را برای کاربران صنعتی از جمله واحد‌های ذوب آلومینیوم سهمیه‌بندی کرد.

در چندین ماه گذشته، مقامات در استان یون‌نان به واحد‌های ذوب اعلام کردند که باید نرخ بهره‌برداری خود را تا ۱۰ درصد کاهش دهند. این نرخ بهره‌برداری در ماه اکتبر ۲۰۲۲ به ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گفته موسسه «AZ Global»، در ماه دسامبر ۲۰۲۲ چندین واحد ذوب در استان هنان چین به دلیل شرایط ضعیف بازار و فشار ناشی از محدودیت‌های اعمال شده برق محلی به دلیل زمستان کم بارش، مقدار تولید خود را ۱۰ درصد کاهش دادند.

به گزارش موسسه «AZ Global»، سهمیه‌بندی فصلی برق در ماه ژانویه ۲۰۲۳ به استان گوئیژو سرایت کرد و واحد‌های ذوب محلی تا ۳۱ درصد ظرفیت خود را کاهش دادند.

در همین رابطه استان گوئیژو چین یک استان به نسبت کوچک با قابلیت تولید سالانه حدود یک میلیون تن آلومینیوم است، اما استان یون‌نان یک مرکز روبه‌رشد تولید آلومینیوم مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر است.

محدودیت‌های ایجادشده برق در چین هم نتوانست بر تصمیم شرکت «Hongqiao»، بزرگ‌ترین شرکت خصوصی تولیدکننده آلومینیوم چین مبنی بر انتقال ظرفیت تولید بیشتری به استان یون‌نان تاثیر بگذارد.

با این حال، تمرکز واحد‌های ذوب در استان‌های یون‌نان و سیچوان، زنجیره تامین داخلی چین را با منبع جدیدی از بی‌ثباتی در قالب بارندگی‌های فصلی مواجه کرد.

تمایل چین در رسیدن به وضعیت مازاد تولید

تاثیر مقیاس تولید انباشته در چین با در نظر گرفتن قرنطینه‌های اعمال شده ناشی از شیوع ویروس کرونا و ضعف در بخش املاک بر حجم تقاضای داخلی این کشور پنهان ماند.

با برداشته شدن بخشی از محدودیت‌های اعمال شده ناشی از شیوع ویروس کرونا و با در نظر گرفتن خطر افزایش شیوع گونه جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون، انتظار می‌رود رشد تولید در چین در سال ۲۰۲۳ دوباره احیا شود.

ذخیره‌سازی مجدد در انبار‌ها لازمه فرایند احیا است. موجودی قابل رصد در بورس آتی شانگ‌های از ابتدای ژانویه ۲۰۲۳ تا کنون ۷۱ درصد کاهش یافته و در حال حاضر به حدود ۹۲ هزار و ۳۷۳ تن رسید که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۶ است.

هنوز خیلی زود است که اعلام شود افزایش حجم واردات در ماه دسامبر ۲۰۲۲ نشانه‌ای از اولیه بهبود وضعیت بخش آلومینیوم داخلی چین است، اما می‌توان تغییر در روند بازار را از آن استنباط کرد.

کسری ذخایر موجودی انبار کشور‌های غربی در اوایل سال ۲۰۲۳ باعث جذب حجم قابل توجهی فلز از آسیا از جمله چین شد. بر این اساس، تنش در زنجیره تامین کاهش یافت و تمرکز بازار به سمت تضعیف روند تقاضا و پتانسیل انتقال مقادیر زیادی آلومینیوم به انبار‌های بورس فلزات لندن معطوف شد.

بر همین اساس شکل‌گیری عدم تعادل در روند عرضه و تقاضا بین کشور‌های شرقی و غربی دوباره در حال ایجاد شدن بوده و این چین است که به نظر می‌رسد ذخیره انبار‌های این کشور کاهش یافته و نیازمند تامین فلزات بیشتر از بازار فیزیکی است.

مقدار فلز مورد نیاز چین بستگی به ایجاد توازن در سیستم برق‌رسانی توسط مقامات استانی درگیر سهمیه‌بندی برق در چین در ماه‌های باقی‌مانده از زمستان سال ۲۰۲۳ است.

منبع: باشگاه آلومینیوم

عناوین برگزیده