تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۴۱
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۲۹۱۲۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مهندسی قیمت مواد اولیه در بورس!/ «بانک» مهم‌ترین مشکل واحد‌های تولیدی

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی وضعیت ارائه تسهیلات بانکی را از مشکلات اصلی بخش خصوصی و تولید و صنعت استان عنوان و گفت: مهندسی قیمت در بورس به معضلی جدی برای تامین مواد اولیه بدل شده، مواد اولیه‌ای که در بازار آزاد به وفور یافت می‌شود، اما تهیه همان مواد از بورس ممکن نیست.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان صبح امروز در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی و معدنی و طرح‌های زیرساختی و زیربنایی شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، اظهار داشت: اقتصاد آذربایجان‌شرقی مبتنی بر بخش خصوصی و خصوصی‌ترین اقتصاد کشور است و در حال حاضر ۲۶۰۰ طرح در دست اجرا در استان داریم که ۹۰۰ مورد از آن‌ها بالای ۶۰ درصد پیشرفت دارند.

وی با بیان اینکه هر چند هزینه صورت گرفته برای طرح‌های افتتاحی امروز سه هزار میلیارد تومان است امروز ارزش روز آن‌ها بیش از ۱۲ همت تخمین زده می‌شود، افزود: دستاوردهایی، چون رتبه سوم ایجاد واحد‌های جدید و رتبه دوم کشوری صدور مجوز سرمایه‌گذاری با دو هزار صدور مجوز نشان از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران و فعالان تولید و صنعت استان به اشتغال مولد است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، سلب صلاحیت ۱۰۰ معدن راکد استان از اول مهر تا کنون نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: سال‌جاری ۲۴ رویداد مهم در حوزه سرمایه. گذاری خارجی از سفر هیات‌های خارجی تا نشست با سفرا در استان رخ داده و با حمایت‌های استانداری و همراهی همه دستگاه‌ها برای خیز بلند آذربایجان‌شرقی در حوزه صادرات برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی، وضعیت ارائه تسهیلات بانکی را از مشکلات اصلی بخش خصوصی و تولید و صنعت استان عنوان و گفت: با اینکه در بخش‌هایی مانند ایجاد واحد‌های فولاد توسط بخش خصوصی رتبه نخست کشور را داریم و مواد اولیه و هزینه سرمایه در گردش تمام واحد‌ها پنج برابر شده، اما تسهیلات بانکی با همان میزان سال گذشته داده می‌شود و مهندسی قیمت در بورس به معضلی جدی برای تامین مواد اولیه بدل شده، مواد اولیه‌ای که در بازار آزاد به وفور یافت می‌شود، اما تهیه همان مواد از بورس ممکن نیست.

پرنیان از مشکل تامین انرژی به عنوان دیگر چالش بخش تولید استان نام برد و یادآور شد: طبق قانون تسهیل کسب و کار تولید آخرین بخشی است که باید برق قطع شود، اما در عمل عکس این قضیه رخ می‌دهد و در آذربایجان‌شرقی این مشکل به دلیل غفلت از بخش انرژی و به ویژه برق در ۱۵ سال گذشته تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: در قانون جدید دایره قاچاق گسترده شده و این موضوع واردات ماشین‌آلات تولیدکنندگان را با مشکل اساسی روبه‌رو کرده و علاوه بر این عدم دریافت مالیت و عوارض برای واردات ماشین‌آلات در این قانون جدید حذف شده که حرکتی کاملا ضد تولیدی و مانعی اساسی در مسیر توسعه واحدهاست.

پرنیان، محور قرار گرفتن تولید از سوی رهبری در شعار‌های ۱۰ سال گذشته نشان از حمایت همه‌جانبه ایشان از بخش تولید دانسته و تصریح کرد: با این رویکرد مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر حتی با وجود مشکلات جهانی مانند جنگ اوکراین هیچ مشکلی در تامین کالا در کشور نداشتیم و امیدواریم با تداوم این رویکرد‌ها و بسترسازی برای تولید شاهد سرمایه‌گذاری و حضور بخش خصوصی با انگیزه، علاقه‌مند و خستگی‌ناپذیر در عرصه تولید و صنعت باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده