تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۸
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۹۱۲۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
احمدپور در تشریح نشست پیگیری گمرک و راه‌آهن خواف-هرات:

گمرک موقتا در خواف مستقر می‌شود / افغانستان خط ریلی آسیب دیده را ترمیم می‌کند

گمرک موقتا در خواف مستقر می‌شود / افغانستان خط ریلی آسیب دیده را ترمیم می‌کند
‌می‌متالز - نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس، گفت: متاسفانه تاکنون گمرک در مرز شمتیغ مستقر نشده و در نشست امروز مقرر شد گمرک به دلیل نبود امکانات و زیر ساخت‌ها در مرز، برای شروع کار در خواف مستقر شود، اما در آینده باید تمامی این تجهیزات به شمتیغ منتقل گردد.

به گزارش می‌متالز، اکبر احمدپور نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز (دوشنبه ۱۷ بهمن ماه) با حضور علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و مسوولان شرکت راه آهن و گمرک در خصوص پیگیری گمرک و راه آهن خواف به هرات، گفت: راه‌آهن خواف-هرات یکی از راه آهن‌های استراتژیک کشور محسوب می‌شود و از خواف تا مرز افغانستان و از مرز تا روزنک حدود ۶۵ کیلومتر این خط ریلی در داخل افغانستان کشیده و ایستگاه آن نیز راه اندازی شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از روزنک تا هرات زیر سازی راه آهن انجام شده، اما ریل گذاری صورت نگرفته است، ادامه داد: با توجه به اتفاقات رخ داده در کشور افغانستان متاسفانه برخی از بخش‌های این خط آهن در داخل کشور همسایه از بین رفت. بر اساس مذاکرات انجام شده با طرف افغانستانی مقرر شده حفاظت از راه‌آهن را جدی بگیرند و محل‌های آسیب دیده را ترمیم کنند.

وی با تاکید بر اینکه طرف افغانستانی متعهد شده بخش‌هایی ناتمام مانده را تکمیل کند که ظاهرا با یکی از شرکت‌های قزاقستانی در این زمینه قرارداد منعقد کرده‌اند و مقرر شده تا هرات خط آهن کشیده شود، عنوان کرد: اگر راه‌آهن خواف به هرات متصل شود اقدام بزرگی صورت گرفته و این راه آهن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه میلیون‌ها تن سنگ آهن و مواد معدنی با توجه به وجود معادن سنگ آهن سنگان از این منطقه به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود که وظیفه عمده این حمل و نقل بر عهده خط ریلی است، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون گمرک در مرز شمتیغ مستقر نشده و در نشست امروز مقرر شد گمرک به دلیل نبود امکانات و زیر ساخت‌ها در مرز، برای شروع کار در خواف مستقر شود، اما در آینده باید تمامی این تجهیزات به شمتیغ منتقل گردد.

احمدپور با تاکید بر اینکه در نشست امروز مقرر شد شرکت راه‌آهن پیگیری لازم برای ترمیم بخش‌های منهدم شده این خط ریلی در داخل افغانستان را انجام دهد و تجهیزات جدید ایستگاه‌های داخلی را تامین کند تا این خط ریلی تکمیل شود، عنوان کرد: در حال حاضر مسیر خواف یکی از فعال‌ترین مسیر‌های حمل و نقل باری کشور است که درآمد مناسبی برای راه آهن و کشور به همراه دارد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده