تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۷
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۸۱۵۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تردد کامیون‌ها در مرز دوغارون خراسان رضوی روان شد

‌می‌متالز - ناظر گمرک خراسان رضوی در خصوص علت کندی روند تردد کامیون‌های ورودی و خروجی در مرز دوغارون طی چند روز اخیر گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته و مساعدت فرماندار تایباد میزان تردد کامیون‌ها در مرز دوغارون به روال قبل بازگشته است.

به گزارش می‌متالز، جواد جعفری روز یکشنبه گفت: علت این موضوع جابه جایی محل مربوط به دیدزنی سوختگیری کامیون‌ها بین سازمان‌های متولی بوده که سه یا چهار روزی به طول انجامیده است.

وی اظهار داشت: این مشکل در نشستی با حضور معاون استاندار و سایر مسوولان مرزی بررسی و مقرر شد فرماندار تایباد سریعا این مساله را حل کند تا سرعت ورود و خروج کامیون‌ها به روال قبل بازگردد.

جعفری ادامه داد: میزان ورود کامیون‌ها در مرز دوغارون روزانه بین ۲۷۰ تا ۳۴۰ کامیون بوده و خروج روزانه کامیون‌ها از مرز دوغارون نیز به همین تعداد است که جابه جایی مزبور، میزان تردد کامیون‌ها را به ۲۴۰ کامیون در روز رسانیده بود.

رفع همه محدودیت‌ها در تبادلات تجاری با ترکمنستان

جعفری با اشاره به شرایط کنونی تردد کامیون‌ها در مرز ترکمنستان گفت: محدودیت‌ها در این بخش از سوی کشور مقابل به طور کامل برداشته شده و کامیون‌های ایرانی می‌توانند با کشنده‌های خود وارد کشور ترکمنستان و همین طور کامیون‌های ترکمن می‌توانند به کشور ما وارد شوند که اکنون تردد کامیون‌ها به صورت عادی در جریان است.

وی در خصوص وضعیت گمرک "شمتیغ" اظهار داشت: مشکل اصلی تعطیلی گمرک شمتیغ در شهرستان خواف، از بین رفتن زیرساخت‌های ایجاد شده برای راه آهن در آن منطقه است و تا زمانی که ریل دوباره از سوی طرف افغانستانی بازسازی نشود، قطاری نمی‌تواند در این مسیر تردد کند.

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در استقرار تجهیزات خود در مرز شمتیغ ندارد و در صورتی که افغانستان امکانات و زیرساخت‌های لازم را در آن منطقه بازسازی و ایجاد کند، آماده خدمت رسانی در حوزه تجاری خواهد بود.

وی اضافه کرد: قرار است موضوع راه آهن خواف – هرات به عنوان یک مطالبه از سوی گروه اقتصادی اعزامی خراسان رضوی به هرات که عنقریب انجام می‌گیرد، به دولت مقابل مطرح شود.

لزوم تفویض اختیار تمدید پروانه حمل کالا به خراسان رضوی

ناظر گمرک خراسان رضوی تفویض اختیار تمدید پروانه حمل کالای شرکت‌های حمل و نقلی و امورات اداری آن به این استان از سوی گمرک ایران را خواستار شد.

جعفری اظهار داشت: مسوولان شرکت‌های حمل و نقل در خراسان رضوی از گمرک استان درخواست کرده اند که کار‌های اداری مربوط به تمدید پروانه شان در همین استان انجام شود و مجبور نباشند برای این موضوع به تهران مراجعه کنند.

وی بیان کرد: گمرک خراسان رضوی برای پذیرش اختیار تمدید پروانه‌های حمل کالای شرکت‌های حمل و نقل، در صورتی که گمرک ایران امکان تفویض آن را داشته باشد، آمادگی دارد و می‌توان مانند مسوولیت تمدید کارت‌های بازرگانی تجار، تمدید پروانه‌های حمل کالا را هم به گمرک استان‌ها واگذار کند.

خراسان رضوی با وسعت ۳۹۴ هزار و ۶۱۱ کیلومترمربع، پنجمین استان پهناور کشور است که با ترکمنستان ۵۳۱.۶ کیلومتر و با افغانستان ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک دارد. این استان در مسیر تجارت خارجی بسیاری از کشور‌های آسیای میانه قرار گرفته است و افغانستان نخستین هدف صادراتی و تجاری خراسان رضوی به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده