تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۸۲۳۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نیمی از معادن تایباد، غیرفعال است

‌می‌متالز - هم‌اکنون به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب در فعالیت ۱۶ معدن در تایباد اختلال ایجاد شده است.

به گزارش می‌متالز، فاصله ۱۸ کیلومتری شهرستان مرزی تایباد با مرز کشور افغانستان، موجب شده است ظرفیت‌های بسیار مهمی برای سرمایه گذاری در این شهرستان به وجود بیاید.

تایباد با وجود مرز دوغارون و همجواری با کشور افغانستان، پل ارتباطی تجاری مناسبی با کشور‌های آسیای میانه است، اما توسعه نیافتگی و چالش‌های موجود چرخه اقتصادی این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

علاوه بر صادرات و واردات کالا که از طریق مرز دوغارون انجام می‌شود، وجود معادن در نقاط مختلف این شهرستان مرزی فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد در منطقه محسوب می‌شود، ولی هم‌اکنون به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب در فعالیت ۱۶ معدن در تایباد اختلال ایجاد شده است.

این در حالی است که ۸۰ درصد نیروی انسانی معادن این شهرستان‌ها را مردم روستا‌های همجوار تشکیل می‌دهند؛ لذا نیاز است به این منطقه در حوزه‌های مختلف زیرساختی توجه بیشتری شود تا بخش خصوصی با رغبت بیشتری حاضر به سرمایه گذاری در این شهرستان شود.

غیرفعال شدن ۱۶ معدن به نوعی باعث بیکاری بخش زیادی از جوانان این منطقه شده است که باید تدبیر لازم در این زمینه صورت گیرد تا از این پس شاهد اتفاقات ناگوار اقتصادی نباشیم.

جواد پشتیبان رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد با بیان این که هم‌اکنون ۳۱ معدن فعالیت دارند، گفت: ۳۱ معدن در این شهرستان فعالیت دارند که ۱۶ معدن آن به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مناسب، توجیه اقتصادی برای ادامه کار ندارند.

او با اشاره به تامین اعتبار برای فعالیت‌های معدنی افزود: فعالیت معادن در هر منطقه نیازمند اعتباراتی برای تجهیزات و ماشین آلات معدنی است. برای تامین اعتبار باید متولیان امر به ویژه نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی پیگیری و مساعدت لازم را داشته باشند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد با اشاره غیرفعال بودن هر معدن را موجب بیکاری عده زیادی از جوانان منطقه و به وجود آمدن مشکلات مالی برای خانواده‌ها ادامه داد: با توجه به این که شهرستان مرزی تایباد هیچ کارخانه صنعتی و تولیدی ندارد، معادن فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال به شمار می‌رود. این در حالی است که اگر معدنی در این شهرستان غیرفعال شود، باعث بیکار شدن خیلی از جوانان می‌شود و مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد.

پشتیبان با اشاره به غیرفعال شدن ۱۶ معدن در این شهرستان بیان کرد: اکنون ۱۶ معدن که بیشتر آن معادن سنگ گرانیت است، به دلیل مشکلات موجود غیرفعال شده‌اند. در شهرستان به دلیل نبود صنایع فراوری سنگ گرانیت، تولیدات معادن باید به استان‌های همجوار حمل شود.

او با بیان این که حمل و نقل یکی از دغدغه‌های مهم سرمایه گذاران معادن محسوب می‌شود، تصریح کرد: فرایند حمل تولیدات معادن برای سرمایه گذار هزینه‌های بالایی را دربردارد، همچنین این معادن در مسیر روستا‌های کم‌عرض قرار گرفته و همین موضوع باعث شده است حمل و نقل با مشکل مواجه شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد با اشاره به مسائل زیرساختی همچون جاده که نقش بسزایی در سرمایه گذاری دارد، تاکید کرد: چنان‌چه مسائل زیرساختی مانند جاده سازی در مسیر معادن و امکانات خدماتی شامل آب شرب، برق و گاز فراهم شود، می‌توان با جذب سرمایه گذار برای توسعه صنایع فراوری مرتبط با معادن علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه توسعه اقتصادی در شهرستان را فراهم کرد. این موضوع نه تنها به کاهش بیکاری کمک می‌کند، بلکه در رونق اقتصاد منطقه نیز نقش بسزایی دارد.

پشتیبان با بیان این که ۸۰ درصد نیروی انسانی معادن را مردم روستا‌های همجوار تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: به کارگیری ماشین‌آلات معدنی برای فعالیت‌های عام‌المنفعه و رفع نیاز روستاها، مرمت مدارس و مساجد و اختصاص باطله‌های سنگی به گروه‌های جهادی از جمله مسوولیت‌های اجتماعی است که معادن فعال در تایباد برعهده دارند. از طرفی ۸۰ درصد نیروی انسانی معادن را مردم روستا‌های همجوار تشکیل می‌دهند که نیاز به حمایت بیشتری دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده