تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۸۰۵۳۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

لاشه‌های رها شده سنگ‌های معدنی در خراسان رضوی نیازمند ساماندهی است

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: به جای رهاسازی لاشه و باطله سنگ‌های معدنی در اطراف معادن استان، می‌توان با فرآوری از آن برای زیبایی بصری منطقه، ساخت بتن، جدول و کفپوش‌های سنگی استفاده کرد.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل چمندی روز دوشنبه با اشاره به بیست و یکمین جلسه شورای معادن استان خراسان رضوی با موضوع معادن گرانیت جنوب شهر مشهد واقع در منطقه ده‌غیبی افزود: توجه به تمام الزامات زیست محیطی و رعایت بستر رودخانه و مدیریت باطله و لاشه‌های معادن باید توسط بهره برداران معادن صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه شورای معادن استان خراسان رضوی با تمدید پنج ساله چهار معدن که اعتبار پروانه بهره برداری آن‌ها در سالجاری به پایان می‌رسد موافقت کرد، ادامه داد: همچنین تمدید پروانه بهره برداری این معادن از ۱۵ سال به پنج سال کاهش پیدا می‌کند و مقرر شد تا معادن گرانیت در جنوب مشهد به هشت فقره کاهش یابد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در این راستا ضمن ایجاد فرصت برای نظارت بر رفتار و برداشت معادن، حاکمیت می‌تواند نحوه برنامه ریزی مناسب از معادن این منطقه را در دستور کار خود قرار دهد.

وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای معادن استان مساحت محدوده‌های پروانه بهره برداری معادن این منطقه، از ۳۶ به ۱.۶ کیلومتر مربع کاهش خواهد یافت و مابقی عرصه معادن به اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تحویل داده می‌شود و همچنین عدم افزایش میزان برداشت سالیانه معادن استان مورد تصویب قرار گرفت.

چمندی گفت: اقدامات انجام شده ضمن حفظ شرایط زیست محیطی و کاهش مساحت معادن، اشتغال در سنگبری‌های مشهد را که برآورد آن حدود ۲ هزار نفر است را حفظ می‌کند.

۴۶ نوع ماده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد که عمده مواد شناخته شده در کشور را شامل می‌شود و این مواد شامل کانی‌های فلزی مانند سنگ آهن، منگنز، طلا، کرومیت، مس و مواد غیرفلزی شامل خاک صنعتی، سلیس، کائولن، زغال سنگ، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزیینی است.

معادن خراسان رضوی ۲.۹ درصد از کل گستره استان خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند که شاخص‌ترین معادن استان، سنگ آهن خواف است که جزء ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن دنیا و بزرگترین معدن سنگ آهن ایران است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده