تاریخ: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۹۱۴۹۹

رئیس سازمان هواپیمایی: فاز نخست ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ نهایی شد

رئیس سازمان هواپیمایی: فاز نخست ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ نهایی شد
می متالز - محمد محمدی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از نهایی شدن فاز نخست ساخت پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ خبر داد و گفت: تا پایان سال اولین پرواز این هواپیما انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از نهایی شدن فاز نخست ساخت پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ خبر داد و گفت: تا پایان سال اولین پرواز این هواپیما انجام می‌شود.

محمد محمدی بخش با یادآوری این‌که صنعت هوانوردی جزو صنایع پیشرو و پیشران در دنیاست که در لبه تکنولوژی قرار گرفته است، اظهار کرد: بر این اساس این صنعت باید خود را با نرخ رشد علمی در دنیاهمراه و همگام کند. به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن بحث تحریم بوده است ما در این سال‌ها از این انتقال تکنولوژی از سوی صاحبان اصلی هواپیماسازی یا هلی کوپترسازی دنیا یا بی بهره یا کم بهره بوده ایم و این مهم‌ترین موضوعی بوده است که در این چند سال از بعد از انقلاب در حوزه تحریم با آن دست به گریبان بوده ایم.

وی ادامه داد:در خصوص انتقال تکنولوژی، فروش قطعات، نشریات و پشتیبانی‌هایی که کشور‌های سازنده هواپیما انجام می‌دهند و جزو وظایف اصلی آن‌ها براساس قوانین ایکائو است، اما ایران را تحریم کرده‌اند. از ابتدای انقلاب مردان بزرگ و زنان بزرگ همت کرده اند و کار‌های متعددی را در حوزه هوایی انجام داده اند که امروز علی رغم همه این فشار‌ها و تحریم‌ها صنعت ما روی پای خود ایستاده است و مأموریت خودش را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که امروز ۳۳۰ فروند هواپیما در کشور داریم که ۱۷۵ از آن‌ها فعال است، افزود: در دوران کرونا اقتصاد دنیا در حوزه هوایی آسیب جدی‌ای دید و طبیعتاً ما هم این آسیب را دیدیم؛ بنابراین به دلیل کاهش سفر‌ها و موضوعاتی که کرونا بر صنعت هوانوردی تحمیل کرد، این میزان به کمترین مقدار خود رسید و عددی نزدیک به ۱۰۰ فروند هواپیما عملیاتی بود. بعد از کرونا و گشایشی که حاصل شد در این حوزه اقداماتی انجام شد برای مثال حوزه نهضت تعمیر قطعات و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و راهبرد‌های چندگانه‌ای که برای صنعت گذاشته شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: براساس کار علمی متناسب با ۹۰ فرودگاه ما و ۸۰ میلیون جمعیتی که داریم، ۵۵۰ فروند هواپیما در تیپ‌ها و کلاس‌های مختلف مورد نیازمان است که بایستی در کشور فعالیت کنند.

محمدی‌بخش با اشاره به این‌که برای صنعت هوانوردی یک ابلاغ ۸ ماده‌ای است که در بند اول بحث توسعه ناوگان هوایی کشور است، اضافه کرد: برای این راهبرد چند تا محور تهیه کرده‌ایم که محور اول ما بحث نهضت تعمیر قطعات بود و بازگرداندن هواپیما‌های زمین گیر به حوزه عملیاتی بود که با استفاده از ظرفیت‌های تعمیر و نگهداری داخل کشور، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و یک کار علمی – پژوهشی که انجام شد، بخش اول ما در این حوزه بود.

وی گفت: بخش دوم نیز خرید هواپیما‌های دست دوم بود که توسط شرکت‌های مختلف درحال انجام است. بخش سوم آن بحث ساخت هواپیما است که دستور مقام معظم رهبری بوده است و با پیگیری‌هایی که رئیس جمهور محترم انجام داده اند، این کارگروه شکل گرفته است، همچنین وزارت دفاع متولی آن شده که در این راستا سازمان هواپیمایی کشور به‌عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی ورود پیدا کرده است. فاز اول آن که نهایی کردن هواپیمای ایران ۱۴۰ و بهره برداری از آن در حوزه‌های مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر امسال ما فکر می‌کنیم که اولین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۴۰ را با هم داشته باشیم.

رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: طراحی‌های مفهومی، طراحی‌های اولیه سازه‌ها انجام شده است و ما اساساً دارای یک کارخانه هواپیماسازی هستیم. این مهمترین موضوعی است که در دو دهه گذشته شکل گرفته است. زیرساخت‌های بسیار خوبی وجود دارد و شرکت‌هایی که به صورت دانش بنیان کار می‌کنند، شناسایی شده اند که شرکت‌های بسیار معتبری هستند. احتمال می‌رود با این کارگروه ما اوایل سال آینده می‌توانیم یک جدول زمان‌بندی دقیق برای شروع عملیات پروازی ارائه کنیم. البته راهبرد چهارم هم این است که اگر احیاناً بحث موضوعات گفتگو‌های برجامی باز شود، ما با دقت و هوشمندی بیشتری نسبت به قبل ورود پیدا خواهیم کرد و این باب را هم نبسته ایم یعنی آن فضا هم از آن ماست. در واقع بایستی خرید هوشمندانه متناسب با اقلیم و نیازمان را داشته باشیم.

ماموریت مپنا برای ساخت موتور هواپیما

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که مجموعه مپنا مأموریت پیدا کرده در حوزه ساخت موتور هواپیما ورود پیدا کند، یادآور شد: مپنا در حوزه تعمیر، نگهداری و اورهال پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌است، از طرف دیگر با گواهینامه‌ای که سازمان هواپیمایی کشوری به آن‌ها اعطا کرده است، کارهایشان را انجام می‌دهند در حوزه طراحی هم گام‌های بسیار خوبی برداشته اند و امیدواریم در آینده نزدیک موتور بومی را از مجموعه مپنا به صورت تولید شده ارائه دهیم. البته آن چیزی که در نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران ارائه شد ماکت بود و توضیحاتی که ارائه شد این بود که ما از این مدل می‌خواهیم موتور هواپیما تولید کنیم.

وی توضیح اداد: امروزه ما مجموعه‌های مختلفی در کشور داریم که در حوزه تعمیر، نگهداری و تعمیرات اساسی و سنگین موتور‌های هواپیما کار می‌کنند. همچنین ریخته گری‌های متناسب با این کار را همراه با کارگاه‌های متناسب داریم، که از نظر علمی و بنیه علمی و زیرساختی هیچ کم و کسری نداریم و با همت جوانان عزیز کاری را که شروع کرده ایم مثل همه پروژه‌هایی که برای خیلی‌ها غیرقابل باور بود و شدنی شد، این موضوع هم با لطف خدا و همت جهادی کارکنان ما در حوزه‌های مختلف عملیاتی خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده