تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۳
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۹۱۹۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عملیات ویژه روسیه در آفریقا برای رهایی از سلطه دلار

‌می‌متالز - روسیه با گسترش در بازار آفریقا قصد دارد با تحریم‌ها و سلطه دلار مقابله کند.

به گزارش می‌متالز، اولگ آزوروف، رئیس دبیرخانه مجمع مشارکت روسیه و آفریقا، با بیان اینکه مسکو در حال مذاکره با بسیاری از کشور‌های آفریقایی در زمینه تجارت با ارز‌های ملی است، گفت: این روندی است که نیاز به تصمیم‌گیری از سوی طرف‌های درگیر دارد.

پیش از وی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه اظهار داشت که طرف‌های مشارکت در حال آماده‌سازی اسناد در این زمینه هستند تا مکانیسم همکاری را با توجه به تحریم‌های غرب تنظیم کنند؛ و با ایجاد شراکت روسیه و آفریقا، روسیه خواستار برگزاری «همایش اقتصادی روسیه و آفریقا» در سال ۲۰۱۹ شد که با حضور تمامی کشور‌های آفریقایی (۵۴ کشور) و دعوت از ۱۰ هزار شرکت کننده، تحت شعار «برای صلح، امنیت و توسعه» برگزار شد.

حجم مبادلات تجاری در سال ۲۰۱۸ به اوج خود رسید و اندکی از ۲۰ میلیارد دلار فراتر رفت و در عین حال روسیه ۲۰ میلیارد دلار بدهی تعدادی از کشور‌های آفریقایی را لغو کرد تا وارد مرحله جدیدی شود که در آن منافع مشترک حاصل می‌شود.

در حال حاضر، روسیه وارد شراکت قوی با این کشور‌ها در شمال آفریقا شده است:

مصر: روسیه در حال برنامه ریزی پروژه‌های بزرگی در مصر است که مهم‌ترین آن‌ها پروژه نیروگاه هسته‌ای ضبعه در ۳۰۰ کیلومتری شمال غرب قاهره با هزینه ۲۵ میلیارد دلاری است و علاوه بر آن پروژه منطقه اقتصادی صنعتی در کانال سوئز نیز در با هزینه‌ای بالغ بر ۷ میلیارد دلار حال انجام است. مبادلات تجاری بین دو کشور یک سوم مبادلات تجاری بین روسیه و آفریقا را تشکیل می‌دهد.

الجزایر: الجزایر برای تسلیح ارتش خود به روسیه متکی است و دو کشور در زمینه انرژی مشارکت و همکاری راهبردی دارند.

مراکش: روابط دو طرف بر اساس قرارداد قرن است که بر اساس آن روسیه فسفات از مراکش وارد می‌کند و قرارداد مشارکت استراتژیک در سال ۲۰۱۶ به امضا رسید.

کشور‌های جنوب صحرای آفریقا: روسیه با کشور‌های جنوب صحرای آفریقا بر روی سرمایه گذاری در انرژی و فلزات گرانبها تمرکز دارد، مبادلات تجاری روسیه با این گروه بالغ بر ۳ میلیارد دلار است، اما در آینده روی توسعه آن حساب می‌کند، زیرا انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی این کشور‌ها افزایش یابد. تا سال ۲۰۵۰ به ۱ تریلیون دلار برسد.

آفریقای جنوبی: این کشور یکی از شرکای استراتژیک روسیه محسوب می‌شود، روسیه در زمینه استخراج اورانیوم و تولید انرژی در آنجا فعالیت می‌کند.

موزامبیک: اکسون موبیل و آر. ان. اکپلوریشن که وابسته به "روس نفت"هستند، در تولید گاز در شمال موزامبیک با ذخایر ۲.۲ تریلیون متر مکعب کار می‌کنند.

زامبیا: شرکت روسی "روس اتم" در تلاش است تا مرکزی برای انرژی اتمی، علم و فناوری ایجاد کند.

گابن: روس نفت تفاهم نامه‌ای را با وزارت نفت امضا کرد تا سرمایه گذاری مشترک در میادین نفتی و ایجاد زیرساخت‌های نفت و گاز ایجاد کند.

گینه: شرکت روسی "روسال" ۳۰۰ میلیون دلار در تولید آلومینیوم سرمایه گذاری می‌کند.


شرکت روسی "رنوا" سرمایه گذاری‌هایی در زمینه مواد معدنی در آفریقای جنوبی، گابن و موزامبیک به ارزش بیش از یک میلیارد دلار دارد.
گازپروم همچنین در پروژه‌های گازی، ساخت خط لوله و زیرساخت به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در کشور‌های مختلف آفریقایی سرمایه گذاری می‌کند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده