تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۲۹۲۰۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قیمت سکه بدون تغییر ماند

معمای عرضه سنگین دلار

‌می‌متالز - محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، در آخرین اظهارنظر خود درباره بازار ارز کشور از عرضه سنگین ۵/ ۶ میلیارد دلاری در معاملات سامانه نیما خبر داد. اما این در حالی است که به عقیده برخی از تحلیل‌گران بازار ارز حجم سنگین عرضه در معاملات حواله تاثیر قابل توجهی در تغییر روند معاملات خرد نقدی نداشته است. همچنین این افراد بر این باورند زمانی که در مقام دفاع از عملکرد نهادی مانند بانک مرکزی صحبت می‌شود نقطه قوت کاهش سطح نوسانات است نه میزان عرضه، چرا که با توجه به شرایط کنونی تقاضا برای دریافت ارز بالا است و هر میزان عرضه‌ای خریدار خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که فرآیند تخصیص ارز به برخی از متقاضیان سامانه نیما در هفته‌های اخیر با مشکل مواجه شده که به عقیده کارشناسان شفاف‌سازی در زمینه خریداران حوالجات نیما نیز از جمله مسوولیت‌های بانک مرکزی است. در این میان روز گذشته نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران نوسانات کاهشی را تجربه کرد. پس از تغییر کانال دلار آزاد در نخستین روز کاری هفته پایانی بهمن ماه و ورود نرخ این ارز به کانال قیمتی ۴۵ هزار تومانی، در روز دوشنبه قیمت دلار در کانال بالاتر تعدیل شد و حدود یک پله نسبت به نرخ روز یکشنبه کاهش یافت.

گستردگی شکاف ارزی؛ عامل بحران‌ساز

در روز‌های ابتدایی بهمن ماه بود که رئیس‌کل نهاد بازار‌ساز از تصمیم این نهاد مبنی بر زمینه ورود به معاملات ارزی آزاد سخن گفت و پس از آن با حذف معاملات توافقی از بازار تهران و افزایش نرخ خریدوفروش صرافی‌ها تا نزدیکی نرخ بازار آزاد، توانست برای مدتی از شدت نوسانات قیمتی موجود در بازار ارز بکاهد. اما به عقیده تحلیلگران تداوم شرایط پایدار در معاملات ارزی مستلزم همگرایی یا حداقل همسویی نرخ‌های رسمی و غیر‌رسمی است. چرا که در غیر این صورت با افزایش شکاف میان این دو نرخ، صرفه اقتصادی سفته‌بازی نیز افزایش یافته و این امر با روانه ساختن تقاضا‌های کاذب به بازار موجب برهم خوردن نرخ تعادلی می‌شود. در روز‌های اخیر نیز پس از تغییر رویه معامله‌گران آزاد و افزایشی شدن قیمت دلار در بازار غیر‌رسمی، نرخ خریدوفروش این ارز در صرافی‌های مجاز از همراهی با بازار آزاد سر باز زد که نتیجه این امر افزایش شکاف ارزی بود. گفتنی است که دیروز دوشنبه ۲۴ بهمن ماه روند نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات غیررسمی با حدود ۷۰ تومان کاهش همراه بود و در رقم ۴۵ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد. نرخ ارز مذکور در معاملات صرافی‌های رسمی نیز با کاهش اندک در بازه قیمتی پله‌های چهارم و پنجم کانال ۳۴ هزار تومانی نوسان کرد. گفتنی است که روز گذشته قیمت سکه طلا طرح جدید نسبت به نرخ روز یکشنبه تغییر چشم‌گیری نداشت و در نرخ روز پیشین یعنی رقم ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده