تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۹۲۰۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

راهکار ها‌ی دولت مصر برای حل بحران دلار

‌می‌متالز - مصری‌ها به مناقصه اکتشاف نفت و گاز و اوراق بهادارسازی متوسل می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، دولت مصر ۳ پیشنهاد بین المللی برای تحقیق و اکتشاف گاز طبیعی و نفت در سال جاری ارائه می‌دهد.

با هدف افزایش حجم تولید سالانه گاز برای افزایش صادرات آن و رفع نیاز بازار داخلی نفت، مجلس ۶ موافقتنامه جستجو و اکتشاف نفت را تصویب کرد.

در همین حال، شرکت‌هایی که در بخش توسعه املاک و مستغلات و تامین مالی غیربانکی فعالیت می‌کنند، با توجه به افزایش نرخ‌های بهره بانکی، انتشار اوراق بهادار شده را گسترش دادند.

کارشناسان بر این باورند که رشد بازار انتشار اوراق بهادار در مصر به دلیل تمایل شرکت‌ها به کسب نقدینگی برای تامین مالی توسعه‌های شرکت به جای افزایش سرمایه یا دریافت وام‌های بانکی با بهره بالا است.

حسام عوض الله، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست مجلس گفت: مجلس ۶ موافقت نامه اکتشاف و اکتشاف نفت، ۳ موافقت نامه در صحرای غربی، ۲ مورد در خلیج سوئز و ششمین موافقت نامه در حوزه مدیترانه را تصویب کرد که هدف از آن‌ها افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی و افزایش حجم تولید داخلی نفت و گاز است که منجر به کاهش واردات نفت و در نتیجه حل بحران دلار می‌شود.

جنگ روسیه و اوکراین و موج تورم جهانی باعث بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی غیرمستقیم مصر و کاهش درآمد‌های گردشگری شد که این موضوع مدیریت ارزی کشور را تحت تاثیر قرار داد و ذخیره نقدی بیش از ۶ میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافت.

عوض الله، در بیانیه‌های اختصاصی CNN به زبان عربی، بر نیاز دولت به ارائه پیشنهاد‌های جدید به صورت دوره ای، اعم از سه ماهه یا شش ماهه، برای افزایش تولید داخلی نفت و گاز تاکید کرد؛ و تاکید کرد که اخیرا شاهد افزایش چشمگیر قیمت‌ها هستیم که شرکت‌ها را برمی انگیزد تا سرمایه گذاری‌های کلان را برای افزایش تولید از آن پمپاژ کنند، با اشاره به اینکه اخیراً مصر چندین تصمیم و قوانین تحریک کننده سرمایه گذاری را تصویب کرده است و شاهد ثبات سیاسی و امنیتی است که شرکت‌های بزرگ را جذب می‌کند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده