تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۹۲۰۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس صنعت فولاد عنوان کرد:

ذخایر بسیاری از معادن اصلی ایران رو به اتمام است/ نیازمند سرمایه گذاری کلان برای استخراج و بهره برداری هستیم

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت فولاد گفت: برای حل معضلات زیرساختی که در صنعت فولاد وجود دارد، نگاه جدی و عزم جدی از سوی دولت برای برطرف کردن این مشکلات دیده نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، رضا تربتی اظهار داشت: صنعت فولاد در تمام کشور‌های توسعه‌یافته از جمله صنایع پیشران و مهم به شمار می‌آید که نقش مهمی در رشد و اقتصادی یک منطقه جغرافیایی در جهان دارد.

وی با اشاره به معضلات پیش روی تولید فولاد، به مهمترین آن‌ها اشاره کرد و افزود: صنعت فولاد کشور همیشه با دو چالش اساسی از جمله تامین مواد اولیه به عنوان مهمترین چالش و کمبود انرژی روبرو است.

این کارشناس صنعت فولاد ادامه داد: به دلیل ضعف زیرساخت‌های انرژی با کمبود برق و گاز برای واحد‌های فولادی مواجه هستیم.

تربتی تصریح کرد: در زمستان به دلیل کمبود گاز اکثر واحد‌های احیای مستقیم با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول تولید هستند که بر تولید آهن اسفنجی هم در بالادست و هم پایین دست تاثیرگذار است.

به گفته این فعال صنعت فولاد، این چالش در تابستان به شکل برق نمایان می‌شود که موجب کاهش ظرفیت کارخانه‌های قوس و تولید شمش می‌شود که باز هم بر بالا دست و پایین دست زنجیره تاثیر مستقیم می‌گذارد.

رضا تربتی بیان کرد: متاسفانه برای حل این معضلاتی که در صنعت فولاد وجود دارد، نگاه و عزم جدی از سوی دولت برای برطرف کردن این مشکلات دیده نمی‌شود.

این کارشناس صنعت فولاد در ادامه به چالش تامین مواد اولیه برای تولید اشاره کرد و گفت: برای تامین مواد اولیه حدود ۱۰ میلیون تن کمبود کنسانتره در کشور داریم. البته این کمبود به دلیل وضعیت نامناسب معادن سنگ برای استخراج به وجود آمده است.

تربتی در پایان با اشاره به اینکه ذخایر بسیاری از معادن اصلی ما رو به اتمام است؛ خاطرنشان کرد: متاسفانه در مقطعی ناگزیر به واردات مواد اولیه خواهیم شد. در همین راستا، اقداماتی صورت گرفته که نیازمند سرمایه گذاری کلان برای استخراج و بهره برداری است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده