تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۹۲۰۲۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت تجارت فولاد فراز مطرح کرد:

مخالف صادرات فولاد بدون نظارت هستیم

‌می‌متالز - رضا احتیاطی، مدیرعامل شرکت تجارت فولاد فراز آزادسازی صادرات فولاد برای تجار را اقدامی مثبت، اما نیازمند نظارت دقیق در چند حوزه ارزیابی کرد. وی معتقد است اگر صادرات فولاد علاوه بر تولیدکنندگان، توسط تجار معتبر و شناسنامه دار و تحت نظارت مستمر انجام شود، سهم ایران در بازار فولاد کشور‌های منطقه بیشتر خواهد شد...

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت تجارت فولاد فراز (تفکو) در خصوص مقررات اخیر صادراتی و رفع محدودیت صادرات فولاد برای تجار گفت: در سال‌های اخیر محدودیت‌های صادرات فولاد برای شرکت‌های بازرگانی، سبب از دست رفتن سهم ایران در بازار کشور‌های حوزه خلیج فارس و CIS و تحویل این بازار‌ها به کشور‌های نظیر چین و روسیه و ترکیه شد چرا که اساساً امر تجارت به طور عام و صادرات که زیر مجموعه آن است، وظیفه اصلی تجار بوده و در همین راستا هم تجار زیر ساخت‌های زیادی را ایجاده کرده اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اقدامات موثر برای توسعه صادرات در شرایط تحریمی اشاره کرد. علاوه بر این، تولیدکننده نما‌هایی از این فرصت سوءاستفاده کردند و با اجاره کارت بازرگانی خود سبب بر هم خوردن معادلات در بازار شدند. در این بین، کشور‌های دیگر نیز ترجیح می‌دادند از کشور‌هایی خرید کنند که صادرات فولاد آن‌ها محدودیتی نداشته باشد.

رضا احتیاطی تاکید کرد: با محدودیت‌هایی که برای صادرات فولاد توسط تجار قائل شدیم، متاسفانه به راحتی بازار‌های صادراتی خود را به رقبا باخیتم و صادرات فولاد به طور کامل محدود به چند مشتری خاص مواد اولیه شد. در حال حاضر هم برای به دست آوردن همان بازار‌ها می‌بایست چندین برابر هزینه و زمان صرف شود تا بتوانیم مجددا مشتری‌های قدیمی ایران را جذب کنیم.

ضرورت بازگشت ارز صادراتی و عودت مالیات بر ارزش افزوده

مدیرعامل تجارت فولاد فراز بیان کرد: اتفاقی که در حال حاضر افتاده است این است که صادرات فولاد برای همگان آزاد شده و تجار هم می‌توانند صادرات فولاد انجام دهند و ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند، اما با وجود این، ما مخالف صادرات بدون نظارت هستیم.

احتیاطی با تاکید بر لزوم نظارت‌های دقیق در چند حوزه مرتبط با صادرات فولاد اظهار داشت: اصولاً ارز حاصل از صادرات می‌بایست در سامانه نیما بازگردد و یا در قالب ارز ترجیحی که نرخ آن درصدی پایین‌تر از نرخ ارز بازار است به فروش برسد. عودت مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان که در تمامی کشور‌ها وجود دارد نیز در ایران باید کاملاً شفاف و با زمان بندی مشخص اتفاق بیفتد. در کشور‌هایی نظیر روسیه و ترکیه این رویه جاری و شناخته شده است، اما در ایران این موضوع پر ابهام و دارای فرایند پیچیده و پرمسئله است.

وی گفت: در بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات هم اگر کنترل دقیقی صورت نگیرد باعث آرامش بازار ارز نخواهد شد و حتی سبب گران شدن کالا‌های داخلی هم می‌شود به خاطر این که کالا‌هایی که با یارانه داخلی تولید شده اند به طور مستقیم و بر مبنای دلار آزاد افزایش قیمت پیدا خواهند کرد. این در حالی است که اگر صادرات از مجاری قانونی صورت گیرد و ارز حاصل از صادرات هم در سامانه نیما به فروش برسد، دچار این بحران نخواهیم شد.

چند راهکار پیشنهادی برای نظارت بر صادرات فولاد

احتیاطی افزود: در حال حاضر شرکت‌ها برای واردات در صف طولانی برای گرفتن ارز نیمایی قرار می‌گیرند، اما در خصوص صادرات به بازگشت ارز با نرخ آزاد اقدام می‌کنند و این اصلاً پروسه‌ای نیست که مورد تایید ما باشد. رویکرد صحیح این است که مرجع ارز وارداتی و صادراتی صرفاً یک نرخ و یک سامانه تحت نظارت دولت باشد، تجاری بتوانند صادرات انجام دهند که سابقه کار تجاری و ارزی و خطوط اعتباری دارند. اگر ارز حاصل از صادرات هم برنگشت، خطوط اعتباری این صادرکنندگان می‌بایست تعلیق شود. نظارت بر این پروسه نیز توسط بانک‌ها بسیار کار ساده‌ای است، ولی متاسفانه در حال حاضر با یک بی نظمی در این فرایند‌ها مواجه هستیم.

مدیرعامل تجارت فولاد فراز (تفکو) در پایان تاکید کرد: به طور کلی صادرات فولاد مبحثی حیاتی برای ایران است و نباید دچار تصمیمات مقطعی و بخشی شود. به نظر من آزادسازی صادرات فولاد نکته مهم و قابل قبولی است که توسعه صادرات فولاد کشور را به دنبال خواهد داشت به شرطی که در این خصوص هر مجموعه‌ای وظایف و رسالت‌های خود را به درستی انجام دهد و نظارت بر بازگشت ارز هم به روش‌هایی که تشریح شد، با دقت و مستمر صورت گیرد.

منبع: چیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده