تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۵۳۷
کد خبر: ۲۹۲۱۰۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مشخصات فنی پژوپارس XUP/ مدل جدید به‌صرفه است یا همان قدیمی؟

‌می‌متالز - پلتفرم پژوپارس و موتور XU۷ سال‌هاست که روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد. حال این شرکت تصمیم گرفته نسخه آپگرید شده این موتور را با نام XUP عرضه کند.

به گزارش می‌متالز، پژو پارس همانند اکثر محصولات ایران خودرو بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ طراحی و تولید شده است و به نوعی همان فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود. به دلیل استقبال عمومی از این خودرو، شرکت ایران خودرو آن را در تیپ‌های مختلف و با پیشرانه‌های متفاوت به بازار عرضه کرده است.

سعی ما در این گزارش ارائه مشخصات پژوپارس سال جدید با موتور XUP یا همان موتور پژو بهینه است.

مشخصات فنی

پیشرانه XU۷ یا همان پیشرانه‌ای که آن را با نام موتور پژو در ایران می‌شناسند، سالیان سال در خط تولید ایران خودرو حضور داشته است و به همین دلیل، قطعات آن به راحتی در همه جای کشور پیدا می‌شود.

اما دلیل معرفی پیشرانه بهینه یا پلاس توسط ایران خودرو وجود یک عیب بزرگ، یعنی حساسیت زیاد به دمای آب در موتور XU۷ بود. این عیب به علت عدم وجود کانال آب در دور بوش‌های سیلندر و ارتباط مستقیم واشر سرسیلندر، با آب داخل موتور است.

این ارتباط، رفته‌رفته موجب پوسیدگی واشر سرسیلندر شده و مدتی بعد با کوچک‌ترین تحریک، مانند کارکردن دیرهنگام فن‌ها بسوزد و یک خرج هنگفت روی دست راننده بگذارد.

اما به ادعای ایران‌خودرو، در پیشرانه بهینه یا پلاس دیگر این مشکل به کلی برطرف شده و موتور بهبود‌های زیادی تجربه کرده‌است.

مشخصات فنی پژوپارس XUP/ مدل جدید به‌صرفه است یا همان قدیمی؟

  • دور آرام پیشرانه نسبت به XU۷ حدود ۱۵۰ دور بر دقیقه کاهش داشته است که این امر باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و کاهش استهلاک در پیشرانه XUP می‌شود.
  • واشر سرسیلندر پیشرانه جدید مشابه نمونه دوگانه سوز موتور XU۷ است که دارای کیفیت بالاتری است.
  • به دلیل کارکرد در دور‌های پایین‌تر، صدایی هم که به کابین منتقل می‌شود کمتر از نسخه قبلی است.
  • یکی از ایراداتی که می‌توان به این پیشرانه گرفت، اعلام روغن موتور با سطح گرانروی ۰W۲۰ است. دلیل این ایراد، عدم تولید این روغن در داخل و گران بودن نمونه‌های خارجی است. البته با تولید انبوه این خودرو، تولید کنندگان روغن مجبور به تولید روغن موتور با این گرید خواهند شد.
  • در صورت استفاده از روغن با گرانروی متفاوت در این پیشرانه، صدای موتور به طرز آزاردهنده‌ای زیاد خواهد شد و از عمر مفید پیشرانه کاسته می‌شود.
  • ایراد دیگری که می‌توان به XUP گرفت، ۸ سوپاپ بودن این پیشرانه ۱.۸ لیتری با توجه به تاریخ عرضه جدیدتر است. چراکه امروزه اکثر خودرو‌ها به پیشرانه حداقل ۱۶ سوپاپی مجهز هستند.

طراحی ظاهری

در بخش ظاهری این تیپ، تغییر آن‌چنان نسبت به پژوپارسی که اولین بار در سال ۱۳۸۰ معرفی شد نمی‌بینیم. تنها تغییر این مدل با مدل‌های سال قبل، حذف راهنمای روی گلگیر‌های جلو و قالپاق‌های طرح جدید است.

طراحی داخلی

قسمت کابین این خودرو نیز، همان طرحی است که از سال ۱۳۹۳ روی همه مدل‌های پژوپارس قرار گرفت. تریم کرمی رنگ با طرح چوب روی داشبرد و رو دری‌ها که کیفیت چندان مطلوبی ندارد.

مشخصات فنی پژوپارس XUP/ مدل جدید به‌صرفه است یا همان قدیمی؟

آپشن‌ها و امکانات

پژوپارس XUP در بخش آپشن نیز چندان جای تعریف ندارد و امکاناتی که روی آن نصب شده، تنها به سیستم ترمز ABS و EBD، کیسه‌هوای راننده و سرنشین، کلید‌های کنترلی روی فرمان، سنسور دنده عقب و شیشه دودی عقب ختم می‌شود.

تجربه رانندگی

این خودرو همانند موتور XU۷ گشتاور مناسبی در دور پایین ایجاد می‌کند و به همین دلیل از شتاب‌گیری اولیه مناسبی در دور پایین برخوردار است.

سیستم ترمز نسبت به پارس موتور معمولی، بهبود قابل توجهی داشته است، اما باز هم نبود سیستم کنترل پایداری یکی از نقطه ضعف‌های این خودرو است.

طبق اظهار نظر مالکان این خودرو، صدایی که به داخل کابین نفوذ می‌کند بعد از گذشت مدتی رانندگی، اذیت کننده بوده و دلیل این امر، عایق‌بندی ضعیف خودرو و صدای بالاتر پیشرانه به دلیل نوع طراحی آن است.

قیمت خودروی پارس XUP

این خودرو در بهمن ماه ۱۴۰۱ در بازار با قیمت حدودی ۴۷۵ میلیون تومان درحال معامله است.

همچنین با حدود ۱۶۶ میلیون تومان، با شرایط قرعه‌کشی از شرکت ایران خودرو قابل خریداریست.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده