تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۹۲۱۰۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

عقب نشینی دولت از عرضه تمام خودرو‌ها در بورس کالا / ابهام در قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی

‌می‌متالز - اگرچه طبق آیین‌نامه مجلس عرضه خودرو‌های وارداتی باید الزاما در بورس کالا صورت می‌گرفت، اما طبق آخرین ابلاغیه هیات دولت بورس کالا تنها بستر عرضه خودرو‌های وارداتی نخواهد بود.

به گزارش می‌متالز، از همان روز‌های اول که موضوع واردانت خودرو‌های خارجی مطرح شد، حرف و حدیث‌ها پیرامون نحوه فروش این خودرو‌ها بالا گرفت. زمانی که آیین‌نامه پس از چند بار رفت و برگشت به مجلس بالاخره نهایی شد، در آن تاکید شده بود که فروش خودرو‌های وارداتی تنها از طریق بورس کالا باشد.

همچنین در این آیین‌نامه مقرر شده بود که پس از واردات اولین محموله خودرو‌های وارداتی در سوم دی ماه، دو هفته بعد از آن این محموله در بورس کالا برای فروش عرضه شود، اما شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

تا امروز که روز‌های آخر بهمن ماه در حال سپری شدن است نیز همچنان عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا صورت نگرفته است و سرنوشت عرضه این خودرو‌ها در هاله‌ای از ابهام وجود دارد.

علاوه بر آیین‌نامه واردات که در آن اشاره شده بود عرضه‌ی خودرو‌های وارداتی صرفا از طریق بورس کالا است، مسوولان وزارت صمت نیز بار‌ها در مصاحبه‌ها و گفتگو‌های مختلف به این موضوع اشاره کرده بودند. در همین راستا چندی قبل، فاطمی امین، وزیر وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه‌ای گفته بود: در حال رایزنی با مقامات سازمان بورس هستیم تا به راه حلی در خصوص عرضه خودرو‌های وارداتی برسیم.

اصلاحیه ضوابط خودرو‌های وارداتی

گفتنی است در مصوبه جدید هیئت دولت که در تاریخ ۲۴ بهمن ماه ابلاغ شده است، دو عبارت «خودرو‌های وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه شود» و «بورس کالا» حذف شده‌اند؛ اگرچه تا کنون مشخص نیست که چه بستری برای عرضه این خودرو‌ها قرار است فراهم شود و نحوه قیمت‌گذاری آن‌ها چگونه خواهد بود، اما آنچه از این ابلاغیه برداشت می‌شود، حذف قید «صرفا» است به این مفهوم که بورس کالا را نمی‌توان دیگر به عنوان تنها بستر عرضه خودرو‌های وارداتی دانست.

اینطور که به نظر می‌رسد سرنوشت عرضه خودرو‌های وارداتی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند، احتمالا وزارت صمت بعد از ورود شورای رقابت و فشار‌هایی که برای لغو عرضه خودرو‌های داخلی در بورس کالا آورده است، تا تعیین و تکلیف وضعیت خودرو‌های داخلی، نمی‌خواهد عرضه خودرو‌های خارجی وارداتی را نیز به بورس کالا ببرد. از طرفی دیگر از طرفی چالش قیمت‌گذاری این خودرو‌ها خارج از بورس کالا احتمالا چالشی جدی برای دولت باشد چرا که تا پیش از این قرار بود، حقوق گمرکی ثابت ۴ درصدی چه برای خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو و چه خودرو‌هایی که سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو داردند، در نظر گرفته شود. اما سود بازرگانی متفاوت باشد؛ طبیعتا کمترین میزان را خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت که ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز سود بازرگانی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و باقی بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت صورت پذیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده