تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۹۲۱۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

حذف رانت در بازار با عرضه خودرو در بورس/ رشد عرضه‌ها به نفع مردم و تولید است

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت که با عرضه خودرو در بورس شاهد حذف رانت ناشی از فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد هستیم و همه نهاد‌ها باید با نگاه بلندمدت شرایط را برای عرضه مستمر خودرو‌ها در بورس مهیا کنند تا با اعلام برنامه عرضه‌ها، مردم نسبت به خرید مناسب از بورس امکان برنامه‌ریزی داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، مهدی آزادواری در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا افزود: بازار سرمایه و بورس کالا بستری است که رانت‌ها را از بین برده و می‌توان در این بستر شاهد شفافیت معاملات بود.

وی اظهار داشت: عرضه خودرو در گذشته به شیوه‌های عجیب و غیرشفاف انجام می‌شد، اما اکنون انجام آن از طریق بورس کالا می‌تواند اقدامی مثبت برای شفافیت و عادلانه شدن قیمت‌ها باشد.

آزادواری ادامه‌داد: به دلیل شفافیت معاملات در بورس کالا، اثرات مثبت عرضه خودرو در این بازار خیلی زود نمایان می‌شود، در حالی‌که پیش از این مابه تفاوت نرخ‌های کارخانه و بازار به جیب دلال‌ها می‌رفت و هیچ منفعتی به تولیدکننده و مردم نمی‌رسید.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بی‌شک شفافیت معاملات خودرو در بورس کالا به‌مرور منجر به اصلاح ساختار مالی در خودروسازان و کشف قیمت واقعی خودرو می‌شود که این امر به شکل زنجیروار اتفاقات مثبتی دیگری را در صنعت و بازار در پی خواهد داشت؛ زیرا با تداوم عرضه‌ها، بین قیمت تولید کننده و مصرف کننده، فاصله معقول و منطقی ایجاد می‌شود و علاوه بر تعادل بازار، تولید کننده و مصرف‌کننده عواید بهتری کسب می‌کنند.

وی گفت: این اتفاق در کنار حذف رانت به نفع مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی نیز تمام می‌شود، زیرا دیگر از قیمت‌های کاذب و معاملات با عمق کم بازار غیررسمی خبری نیست و همه چیز در بستر بورس شفاف می‌شود.

آزادواری بیان‌داشت: از سوی دیگر باید نهاد‌های تاثیرگذار مانند دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت و خودروسازان تصمیم بگیرند که با یک استراتژی بلندمدت این عرضه‌ها را مدیریت کنند، به طوری که عرضه‌ها به صورت موقتی نباشد و از یک استراتژی قانونمند و منظمی پیروی کند تا افرادی که قصد خرید خودرو دارند، بدانند که این بازار از استراتژی و ثبات مشخصی برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در مقابل شرکت‌های خودروسازی نیز باید برنامه عملیاتی خود را برای تعداد خودرو‌هایی که می‌توانند در دوره مشخص در بورس کالا عرضه کنند ارائه دهند تا مردم اطلاعات کامل داشته باشند و نسبت به آن برنامه ریزی کنند تا برای خرید مهیا شوند.

وی با بیان اینکه این روش برای شرکت‌های خودروسازی نیز مناسب است و می‌توانند از طریق عرضه در بورس کالا تامین مالی کنند، گفت: یکی دیگر از وظایف بورس در کنار کشف قیمت و شفافیت، تامین مالی برای بنگاه‌های تولیدی است که این رویه می‌تواند عواید خوبی برای شرکت‌های خودروسازی در پی داشته باشد.

آزادواری ادامه‌داد: در همین زمینه هفته گذشته اوراق سلف خودرو برای تامین مالی یکی از خودروسازان منتشر شد که این اتفاق به عنوان فرآیندی بسیاری بهینه و مطلوب تلقی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: نباید این ابهام برای خریداران ایجاد شود که عرضه خودرو در بورس موقتی است، بر این اساس باید روند مشخص و قاعده‌مندی ایجاد شود و همه به این نتیجه برسند که بورس بهترین محل برای کشف قیمت‌ها و شفافیت بیشتر است. همچنین به هر میزان که شفافیت در بازار بیشتر باشد به‌طور قطع به نفع مصرف کننده خواهد بود.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده