تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۵
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۹۲۱۸۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

یک میلیون و۴۰۰ مسکن ناپایدار در کشور

‌می‌متالز - معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: حدود ۷۴‌هزار هکتار بافت فرسوده در محدوده شهری در کشور داریم که یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد ناپایدار در آن قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تعریف بافت فرسوده و چگونگی تعیین محدوده این بافت‌ها از جمله مواردی است که مصوبه شورای‌عالی شهرسازی را دارد، تصریح کرد: به جهت اهمیت بافت‌های فرسوده ما در چند مصوبه به جمع‌بندی رسیدیم که آخرین مورد آن این است که در شهر‌های ما انواع بافت‌ها با مخاطراتی همراه است که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود. صادق مالواجرد با بیان اینکه چهار گونه مخاطره در بافت‌های فرسوده وجود دارد، اظهار کرد: نخست بافت‌هایی است که با ساخت‌وساز در مجاورت حریم‌های طبیعی مانند رودخانه‌ها و گسل‌ها انجام شده است.

وی افزود: بخش دوم مربوط به سکونتگاه‌های غیر‌رسمی هستند که در محدوده خارج از شهر قرار دارند و مساله ویژه‌ای که باید به آن توجه کرد و بخش سوم را تشکیل می‌دهد، بافت‌های تاریخی است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در تشریح بخش چهارم مخاطرات در بافت‌های فرسوده گفت: بافت‌های فرسوده بخش ناکارآمد داخل محدوده شهر هستند که دارای مالکیت شخصی هستند و ساخت‌وساز‌های انجام شده در آن به علت وجود ریزدانه ها، با ناپایداری ساختمان‌ها در این محدوده همراه است.

صادق مالواجرد در ادامه افزود: حدود ۷۴هزار هکتار بافت فرسوده در محدوده شهری در کشور داریم که یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد ناپایدار در آن قرار دارد.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: صرفا با یک بسته کالبدی نمی‌توان نوسازی بافت فرسوده را طلب کرد بنابراین یکی از موضوعاتی که در آسیب‌شناسی به آن رسیدیم تسهیل در نوسازی بافت فرسوده است.

وی با تاکید بر اینکه در بسته تشویقی ابلاغی توسط وزیر راه و شهرسازی به محله محوری توجه ویژه‌ای شده است، گفت: با تجمیع ریزدانه‌ها می‌توان یک بلوک شهری را تشکیل داد که در این بلوک شهری میزان ساخت‌وساز تا دو طبقه می‌تواند تشویق داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده