تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۳۹
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۲۹۲۳۳۰
سرویس خبر : انرژی

اوپک با خوش بینی برآورد رشد مصرف نفت را ۲.۳ درصد بیشتر کرد

‌می‌متالز - اوپک برآورد از رشد تقاضای جهانی برای نفت را برای نخستین بار در چند ماه گذشته، تحت تاثیر تسهیل محدودیت‌های کرونایی در چین، ۲.۳ درصد افزایش داد.

به گزارش می‌متالز، اوپک پیش بینی کرد، تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری به میزان ۲.۳۲ میلیون بشکه در روز معادل ۲.۳ درصد رشد خواهد کرد. این برآورد، ۱۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از پیش بینی ماه گذشته است.

بر اساس این گزارش، عرضه محدودتر و توازن تقاضا از قیمت نفت که از دسامبر نسبتا ثابت بوده، پشتیبانی خواهد کرد. بازگشت چین از محدودیت‌های رفت و آمد اجباری و تاثیری که لغو محدودیت‌ها خواهد داشت برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳، حائز اهمیت خواهد بود.

انتظار می‌رود تقاضای چین برای نفت در سال ۲۰۲۳ به میزان ۵۹۰ هزار بشکه در روز رشد کند که بالاتر از پیش بینی ۵۱۰ هزار بشکه در روز در ماه گذشته است. مصرف نفت چین در سال ۲۰۲۲ برای نخستین بار در چند دهه گذشته، تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونا، کاهش سالانه داشت.

اوپک نسبت به چشم انداز اقتصادی خوش بین بوده و پیش بینی نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ را از ۲.۵ به ۲.۶ درصد ارتقا داد. با این حال با اشاره به تورم بالا و انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره، کندی نسبی رشد اقتصادی، آشکار مانده است.

تولید نفت اوپک در ژانویه، کاهش پیدا کرده و با متحدان در گروه اوپک پلاس اواخر سال گذشته توافق کردند برای پشتیبانی از بازار، هدف تولید گروهی را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز از نوامبر تا پایان سال جاری میلادی کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش، ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز است و تولید نفت آن در ژانویه به میزان ۴۹ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۲۸.۸۸ میلیون بشکه در روز رسید.

با توجه به انتظار برای تولید کمتر آمریکا و روسیه، رشد عرضه تولیدکنندگان خارج از این گروه از ۱.۵ میلیون بشکه در روز در ماه گذشته به ۱.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اوپک با توجه به عرضه کمتر تولیدکنندگان غیراوپک و رشد بالاتر تقاضا، پیش بینی از میزان نفتی که این گروه برای متوازن کردن بازار باید تولید کند را به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و ۲۹.۴ میلیون بشکه در روز برآورد کرد که این میزان، ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از تولید اوپک در ژانویه است.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده