تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۹۲۱۴۷
سرویس خبر : انرژی

اوپک به رشد مصرف نفت خوش‌بین‌تر شد

‌می‌متالز - اوپک برآوردش از رشد تقاضای جهانی برای نفت را برای نخستین بار در چند ماه گذشته، تحت تاثیر تسهیل محدودیت‌های کرونایی در چین، بالا برد.

به گزارش می‌متالز، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت امسال به میزان ۲.۳۲ میلیون بشکه در روز معادل ۲.۳ درصد رشد خواهد کرد. این برآورد، ۱۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش بینی ماه گذشته این سازمان است.

عرضه محدودتر و توازن تقاضا، از قیمت نفت که از دسامبر نسبتا ثابت بوده است، پشتیبانی خواهد کرد. اوپک پس از چند دور بازنگری و تنزل دورنمای تقاضا که در واکنش به تیره شدن چشم انداز اقتصادی صورت داده بود، پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ را در دو ماه گذشته بدون تغییر نگه داشته بود.

در گزارش اوپک آمده است: بازگشت چین از محدودیت‌های رفت و آمد اجباری و تاثیری که لغو محدودیت‌ها برای این کشور خواهد داشت، برای رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳، حائز اهمیت خواهد بود. نگرانی‌هایی که پیرامون عمق و روند احیای اقتصادی این کشور و پیامد آن، بر تقاضا برای نفت تاثیرگذار خواهد بود.

اوپک انتظار دارد تقاضای چین برای نفت در سال ۲۰۲۳، به میزان ۵۹۰ هزار بشکه در روز رشد کند که بالاتر از پیش بینی ۵۱۰ هزار بشکه در روز در ماه گذشته است. مصرف نفت چین در سال ۲۰۲۲، برای نخستین بار در چند دهه گذشته، تحت تاثیر قرنطینه‌های کووید، کاهش سالانه داشت.

گزارش اوپک نسبت به چشم انداز اقتصادی خوش بین بود و پیش بینی نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ را از ۲.۵ درصد، به ۲.۶ درصد ارتقا داد. با این حال، با اشاره به به تورم بالا و انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره، خاطرنشان کرد کندی نسبی رشد اقتصادی، آشکار مانده است.

طبق گزارش اوپک، این احتمال که بانک مرکزی آمریکا موفق شود فرود نرم برای اقتصاد آمریکا را مدیریت کند و ضعف بیشتر قیمت کالا، از عوامل موثر برای رشد بیشتر تقاضا خواهند بود، اما عوامل منفی بالقوه دیگر همچنان وجود دارند.

ریسک‌های نزولی، روشن بوده و شامل تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در شرق اروپا، ادامه چالش‌های داخلی چین در بحبوجه پاندمی و احتمال سرایت رکود بخش املاک چین به بخش‌های دیگر اقتصاد این کشور هستند.

این گزارش همچنین نشان داد تولید نفت اوپک در ژانویه، کاهش پیدا کرده است. اوپک و متحدانش در گروه اوپک پلاس اواخر سال گذشته توافق کردند برای پشتیبانی از بازار، هدف تولید گروهی را به میزان دو میلیون بشکه در روز از نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش، ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز است. تولید نفت اوپک در ژانویه به میزان ۴۹ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۲۸.۸۸ میلیون بشکه در روز رسید.

اوپک همچنین با اشاره به انتظار برای تولید کمتر آمریکا و روسیه، پیش بینی خود از رشد عرضه تولیدکنندگان خارج از این گروه در سال ۲۰۲۳ را از ۱.۵ میلیون بشکه در روز در ماه گذشته، به ۱.۴ میلیون بشکه در روز تنزل داد.

روسیه هفته گذشته در واکنش به مکانیزم سقف قیمت غربی برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور، اعلام کرد تولید نفت را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مارس کاهش خواهد داد.

اوپک که پیش از این هم کاهش تولید روسیه در سال ۲۰۲۳ را پیش بینی کرده بود، در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تولید روسیه امسال، به میزان ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت در حالی که ماه گذشته کاهش تولید روسیه را ۸۵۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک با توجه به عرضه کمتر تولیدکنندگان غیراوپک و رشد بالاتر تقاضا، پیش بینی خود از میزان نفتی که این گروه در سال ۲۰۲۳ برای متوازن کردن بازار باید تولید کند را به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و ۲۹.۴ میلیون بشکه در روز برآورد کرد. این میزان، حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از تولید اوپک در ژانویه است.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده