تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۹۲۳۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک فعال فولادی پیشنهاد کرد:

احیا و اصلاح زیرساخت‌ها برای افزایش تولید فولاد/ دگرگونی صنعت با تولید فولاد سبز

‌می‌متالز - یک فعال فولادی گفت: کشور نیازمند توسعه زیرساخت‌های صنعتی خود به ویژه در حوزه فولاد است و غفلت از این امر می‌تواند در آینده، روند تولید فولاد کشور را با مشکل مواجه کند.

به گزارش می‌متالز، محمد عادل با بیان اینکه ساختار‌های صنعتی برای تولید فولاد سبز باید اصلاح شوند، اظهارداشت: بررسی شاخص‌های مؤثر بر تولید ناخالص داخلی کشور‌ها نشان از تأثیر مستقیم این صنعت بر رشد و توسعه اقتصادی دارد. در واقع، امروزه بسیاری از کشور‌های دنیا در مسیر اصلاح ساختار‌های صنعتی خود و تغییر از روش قدیمی‌تر تولید، به سمت روش‌های جدید و تکنولوژی محور در صنعت، به خصوص در بخش فولاد هستند.

وی گفت: اقدام کشور‌های مختلف به ویژه چین در اصلاحات اساسی شیوه تولید فولاد در راستای تولید فولاد سبز، کربن زدایی از فرآیند تولید و کاهش عوارض زیست محیطی باعث شده است در این مسیر گام بردارند.

این فعال بازار فولاد با بیان اینکه تلاش تولیدکنندگان برای توسعه زیرساخت‌ها و حرکت به سمت فناوری نوین و هوشمند می‌تواند آینده صنعت فولاد را دگرگون کند، افزود: هدف از توسعه این زیرساخت‌ها، کاهش هزینه‌ها اعم از مالی، زیست‌حیطی، اجتماعی و امثالهم است.

عادل تصریح کرد: اگرچه هزینه تولید فولاد سبز نسبت به فولاد کنونی در هر تن افزایش می‌یابد، اما در نهایت این اقدام منجر به کاهش هزینه‌های کلی به دلیل کاهش هزینه زیست‌محیطی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان محسوب می‌شود، گفت: کشور نیازمند توسعه زیرساخت‌های صنعتی خود به ویژه در حوزه فولاد است و غفلت از این امر می‌تواند در آینده، روند تولید فولاد کشور را با مشکل مواجه کند. در راستای چنین عملکردی، توان رقابتی ایران با دیگر تولیدکنندگان کاهش می‌یابد.

این فعال بازار فولاد در پایان خاطرنشان کرد: مساله برای ما تنها توسعه زیرساخت سخت‌افزاری نیست بلکه در حوزه نرم‌افزاری نیز نیازمند واقع‌بینی و سنجش علمی هستیم. در این راستا، منظور از حوزه نرم‌افزاری، بحث‌های مربوط به برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری، آینده‌پژوهی و منابع انسانی است، بنابر سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ ایران باید به تولید ۵۵ میلیون تن برسد که این رقم تا ۵۷ میلیون تن نیز قابل افزایش است. ناگفته نماند شرایط کنونی و ضعف در زیرساخت‌ها، دستیابی به میزان تولید را با، اما و اگر مواجه کرده است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده