تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۹۲۳۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
فعال صنعت فولاد مطرح کرد:

مشکلات فولادسازان از تعلل در توسعه زیرساخت‌ها شروع شد

‌می‌متالز - یک فعال صنعت فولاد گفت: ایجاد مشکل برای تولید فولاد علاوه بر اینکه باعث به هم خوردن تعادل بازار داخلی و افزایش قیمت‌ها می‌شود، سبب مشکلات زیادی برای تعهدات فولادسازان خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، سعید محمدیان در رابطه با چالش‌های صنعت فولاد اظهارداشت: صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایع کشور است که نقش مهمی در ارزآوری دارد. این مهم در چند سال گذشته موجب شد رقابت بین تولیدکنندگان فولاد و طرح‌های توسعه‌ای افزایش یابد. بر همین اساس، به تدریج صنعت فولاد توانست به جایگاهی ویژه در صادرات غیرنفتی دست پیدا کند و ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

وی با اشاره به تعلل در توسعه زیرساخت‌های فولادی گفت: مشکلات این حوزه از جایی شروع شد که زیرساخت‌های لازم برای تولید فولاد پابه‌پای برنامه‌ریزی‌ها توسعه پیدا نکردند و امروز در آستانه رسیدن به اهداف ۱۴۰۴، نبود زیرساخت‌های لازم مانند آب، برق، گاز، مواد اولیه، حمل‌ونقل و امثال آن به بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان فولاد تبدیل شده است.

این فعال فولادی افزود: هرچند در بحث آب، کشور با کمک شرکت‌های بزرگ معدنی توانست طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی را محقق کند، اما مشکلات در حوزه برق و گاز روز به روز در حال عمیق‌تر شدن است به گونه‌ای که در بحث گاز پیش‌بینی کارشناسان حوزه نفت و گاز بر این است که بحران گاز در سال‌های آینده بیش از امسال عمیق خواهد شد.

محمدیان در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا، علاوه بر مشکل کمبود گاز که بر میزان تولید اثرگذار است، جو روانی پیرامون نبود سوخت و نوسانات قیمت ارز نیز می‌تواند بر نوسانات قیمت در زنجیره محصولات فولادی تأثیر داشته باشد، بنابراین زمانی که این ۳ مورد کنار یکدیگر قرار گیرد، افزایش قیمت را نیز خواهیم داشت.

وی معتقد است که ایجاد مشکل برای تولید فولاد علاوه بر اینکه باعث به هم خوردن تعادل بازار داخلی و افزایش قیمت‌ها می‌شود، سبب مشکلات زیادی برای تعهدات فولادسازان خواهد شد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده