تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۲۹۲۳۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
«می متالز» گزارش می‌دهد:

ایمیدرو به دنبال حمایت از دانش بنیان‌ها

‌می‌متالز - رییس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: ما به دنبال تدوین یک الگوی مناسب برای شرکت‌های بزرگ و همکاری با دانش بنیان‌ها در بخش های اکتشاف، استخراج و فرآوری هستیم.

به گزارش می‌متالز، وجیه الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در مراسم اختتامیه رویداد ملی ایده‌های فناورانه گل گهر اظهار کرد: بدیهی است در بخش معدن و صنایع معدنی آن چیزی که امروز شاهد هستیم نیازمند یک تحول جدید با کمک شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف از جمله اکتشاف، استخراج و فرآوری هستیم.

وی ادامه داد: امروز ذخایر بسیاری در پهنه‌های کشور وجود دارد که نیازمند شناسایی دقیق و نیازمند دانش فنی و تکنولوژی روز و استفاده از فناوری‌های جدید است. برای استفاده از ذخایر واقعی و شناسایی درست آنها، باید استخراج درست با کمترین هزینه و بیشترین بهره وری انجام شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: اگر در بخش فرآوری اقدامات خوبی انجام دهیم می‌توانیم آن چیزی که به همراه کانسنگ است را به جای استفاده از قید کلمه "باطله" به یک عنصر جدید و یک ماده معدنی دیگر تبدیل و استفاده کنیم. این ضرورت نیازمند نگاه جدید به برنامه های اکتشاف، استخراج و فرآوری است.

وی افزود: در حوزه فرآوری و ایجاد صنایع نیازمند تکنولوژی‌های جدید هستیم و با بومی سازی‌های تکنولوژی‌های موجود می توانیم یک گام به جلو برویم. یک طرحی را در سال گذشته در ایمیدرو به دنبال آن بودیم تا بتوانیم عناصر راهبردی در مجموعه فعالیت‌های معدنی را شناسایی کنیم. این طرح با ۱۱ سوال اجرا و مشخص شد که علاوه بر مواد معدنی ای همچون مس، آهن، روی، طلا و ... عناصر دیگری هستند که امروز برای واردات آن‌ها بالای یک میلیون دلار سالانه به عنوان ماده اولیه ارز خارج می‌شود. همچنین ۱۴ عنصر که از یک میلیون دلار تا ۵۰۰ میلیون دلار برای تولید و فرآوری آن‌ها می‌توانیم صرفه جویی ارزی داشته باشیم و اشتغال ایجاد کنیم شناسایی شده اند که مواد معدنی خیلی از آن‌ها را در اختیار داریم. برخی عناصر کمیاب هستند و برخی دیگر خیر، اما به عنوان عناصری هستند که امروز وارد می‌شوند.

جعفری بیان کرد: برای این کار نیازمند نیروی انسانی خبره و شرکت‌های دانش بنیان هستیم. این موارد تکنولوژی‌های مورد نیاز خود را می‌خواهد که آن را آغاز کرده ایم تا زمینه برای حضور متخصصان اصلی و شرکت‌های دانش بنیان باشد.

وی تصریح کرد: برای اجرای این کار هماهنگی‌های لازم با وزارت صمت انجام شده است. یکی از نکات مهم آن است که بتوانیم حلقه اتصال و ارتباط بین آنها را بین موارد یاد شده برقرار کنیم. تلاش کردیم با برگزاری جشنواره و همایش اینوماین، ایده‌های برتر را شناسایی کنیم. اما کار دیگر، بحث‌هایی مشابه بومی سازی است که مانند سیستم کارلینک انجام می شود که هم سازنده و هم مصرف کننده در آن بوده و هدایت آن هم از سوی ایمیدرو و هم از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

به گفته جعفری، شرکت‌های بزرگ مثل گل گهر، گهرزمین، چادرملو و ... که پیشران هستند، اقداماتی را در راستای توسعه خود با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهند تا به اهداف خود برسند. البته گل گهر در این زمینه پیشتاز بود. مثل شبیه سازی و بومی سازی تراک ۶۰ تنی که اتفاق خوبی روی داد. این نگاه، به توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در ایمیدرو با تقویت مرکز تحقیقات و فرآوری مواد، با توسعه مرکز ایمینو و یونیدرو (دانشگاه تهران) و تفاهم نامه‌هایی که با بخش‌های مختلف داریم باعث شده تا فضای کمک کننده به بخش معدن سرعت جدیدی به خود بگیرد. ما در سال جاری ۵ رویداد را در همرسانی شرکت‌های نیازمند به شرکت های دانش بنیان برگزار کردیم. در این بخش حداقل ۲۵ شرکت در بخش معدن و صنایع معدنی انتخاب شدند. این اتفاق در ایمینو نیز در حال انجام است تا شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های معدنی بزرگ متصل شوند.

رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: به دنبال ایجاد فضا و برگزاری نمایشگاه دائمی برای شرکت های دانش بنیان در مجموعه ایمینو هستیم و حتی به دنبال برگزاری آن به صورت مجازی با همکاری وزارت صمت هستیم. در حقیقت، در بحث‌های که دنبال می کنیم بحث ایجاد فن بازار، برگزاری جشنواره اینوماین، برگزاری نمایشگاه مجازی و برگزاری تورهای فناورانه برای صنایع معدنی بزرگ و دیگر موارد در دستور کار قرار داشته تا افراد و شرکت های دانش بنیان چالش های موجود را مورد بررسی قرار دهند. در این زمینه هماهنگی‌هایی انجام شده و ما در حوزه دانش بنیان حتی در مورد آب ژرف به دنبال آن هستیم که شرکت‌های دانش بنیان نقش واقعی خود را در مجموعه‌ها داشته باشند. یکی از مباحث تشکیل کنسرسیوم‌ها است. این شرکت‌ها می‌توانند در قالب کنسرسیوم‌های مختلف کار جدی تری انجام دهند. البته یک کنسرسیومی را مجموعه وزارت صمت دنبال می‌کنند که در آن دانشگاه ها و مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان با حمایت وزارت صمت با شرکت هایی که نیازمند هستند وارد همکاری می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با نگاه به سیاست‌های جدید و شرکت‌های بزرگی که در بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد، قطعا با برنامه ریزی صورت گرفته و با هماهنگی حوزه‌های ذی ربط مانند وزارت صمت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و ... می‌توان از شرکت‌های دانش بنیان برای اجرای طرح‌های جدید حمایت کرد. ما در بحث عناصر کمیاب نیازمند دانش فنی برای استحصال هستیم که نیازمند تقویت شرکت‌های دانش بنیان است. ما به دنبال تدوین یک الگوی مناسب برای شرکت‌های بزرگ و همکاری با دانش بنیان‌ها در بخش های اکتشاف، استخراج و فرآوری هستیم.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده