به گزارش میمتالز، شرکت راهآهن عراق از برنامههای فوری و آتی برای توسعه شبکههای حمل و نقل ریلی در شهر مقدس کربلا خبر داد و تاکید کرد که عراق برای اولین بار شاهد حرکت قطارهای سریعالسیر خواهد بود.
«یونس خالد الکعبی» مدیر شرکت راهآهن عراق در گفتگو با خبرگزاری دولتی عراق (واع) با اشاره به وجود طرحهای متعدد ریلی برای کربلای معلی، گفت: اولین آن تقویت خطآهن فعلی بغداد- کربلا است و فاز اول کار دو طرفه کردن مسیر ریلی بغداد تا شهر المسیب است که با هدف کوتاه کردن زمان سفر و بهبود خدمات به مسافران انجام میشود.
وی افزود: از جمله برنامههای فوری همچنین نوسازی خط بصره-کربلا برای گردشگری دینی است و در خصوص برنامههای مربوط به آینده نیز برنامه راهاندازی راه آهن کربلای معلی به نجف اشرف و همچنین توسعه و نوسازی مسیر ریلی بغداد به کربلای معلی با استفاده از قطارهای سریع السیر در این مسیر است.
الکعبی پروژه اتصال ریلی نجف اشرف به کربلای معلی را نیز از پروژههای آتی خواند و گفت: مطالعات قبلی برای اتصال خط قوسی المسیب – کربلای معلی – نجف اشرف - دیوانیه - سماوه – بصره (مسیرهای حرکت زائران به کربلا) انجام شده است.
وی با بیان اینکه اقدامات عملی برای اجرای فاز اول مسیر کربلای معلی به نجف اشرف برداشته شده است، گفت: راهاندازی این خط ریلی برای صنعت گردشگری دینی از داخل و خارج عراق ضرورت دارد؛ بخصوص که پروژه اتصال ریلی به جمهوری اسلامی ایران نیز از برنامههای سال جاری برای انتقال مسافران و زائران است.
الکعبی گفت: انتظار میرود سالانه بیش از پنج میلیون زائر از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار آن با استفاده از این خط به عراق سفر کنند و البته فعلا ظرفیتی بالاتر از این رقم را ندارد و باید برای توسعه آن در آینده نیز آماده باشیم.
این مسوول دولتی عراق همچنین خبر داد که اجرای پروژه عظیم خط آهن بندر فاو به ترکیه به طول ۱۲۰۰ کیلومتر نیز از جمله پروژههای سرمایه گذاری مربوط به سال جاری میلادی در عراق است که در آن برای نخستین بار از قطارهای سریع السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و قطارهای برقی در مسیر دو طرفه به موازات جاده بینالمللی از فاو به مرز ترکیه استفاده خواهد شد.
اتصال ریلی ایران به عراق اوایل دهه ۸۰ مطرح شد و سال ۱۳۹۰ خط آهن سراسری ایران به شلمچه رسید، اما اتصال آن به بصره در پیچ و خم توافقهای دوجانبه گیر افتاد تا اینکه در یک سال گذشته، با رایزنیهای دوجانبه ساخت این راهآهن کلید خورد.
راهآهن شلمچه- بصره ۳۲ کیلومتر طول دارد و ریل ایران تا مرز رسیده است و این ۳۲ کیلومتر باید در خاک عراق ساخته شود.
منبع: خبرگزاری دانشجو