تاریخ: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۷۷۸۰۴

اختلاف نظر ایران و عراق برای ساخت راه‌آهن شلمچه - بصره برطرف شد

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی از تدوین طرح توسعه تزانزیت کشور خبر داد و با اشاره به حل اختلاف نظر با عراق برای ساخت خط آهن شلمچه - بصره گفت: پایانه‌های بار در اختیار کشور‌های عربی قرار می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، رستم قاسمی در آیین بهره برداری از ۴۱۳ ناوگان ریلی جدید با تاکید بر اینکه تا حمل و نقل نباشد توسعه اتفاق نمی‌افتد اظهار کرد: ایران در بهترین منطقه جهانی به لحاظ توسعه حمل و نقل قرار دارد و امروز حمل و نقل مهمترین مولفه توسعه هر کشوری است.

وی با یادآوری اینکه طی یک سال اخیر با خیلی از کشور‌ها که قبلا ارتباط نداشتیم رابطه برقرار کرده‌ایم گفت: ترکمنستان و آذربایجان از جمله این کشور‌ها هستند که به عنوان گلوگاه ترانزیتی رابطه‌ای با ایران نداشتند، اما با برگزاری جلسات متعدد و حضور در مراسم‌های مختلف امروز کشور‌های منطقه ایران را به عنوان مرجع ترانزیت قبول دارند.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در اجلاس شانگ‌های توافقات دو، سه و چند جانبه‌ای با کشور‌های منطقه داشتیم گفت: بر اساس این توافقات ایران مبنای ترانزیت منطقه قرار گرفته است.

قاسمی در عین حال با بیان اینکه در بخش ترانزیت عقب‌ماندگی جدی داریم تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون تن بار ترانزیتی در منطقه وجود دارد که حجم بسیار زیادی از آن بار می‌تواند از مسیر ایران عبور کند.

وی با اشاره به وجود ۴ کریدور ریلی شمال - جنوب و ۴ کریدور جاده‌ای شمال - جنوب در کشور گفت: که می‌تواند سرمایه عظیمی در ترانزیت به حساب آید ادامه داد: برای مجموعه ترازنیتی کشور برنامه‌ریزی مفصلی انجام داده‌ایم ودر راستای تغییر بنیادی در حوزه ترانزیت، طرح توسعه ترانزیت کشور تدوین شده که در تاریخ ایران بی‌سابقه است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصوبات این طرح اخذ شده اظهار کرد: ظرف چند روز آینده اگر مشکل و مانعی در کشور پیش نیاید ده‌ها پیمانکار به صورت همزمان فعالیت خود را در حوزه زیرساخت‌های ترانزیتی آغاز می‌کنند.

قاسمی از توافق با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس برای واگذاری پایانه‌های بار خبر داد و گفت: این کشور‌ها برای این کار ابراز تمایل کرده‌اند و در این راستا اخیرا با وزیر حمل و نقل قطر توافقنامه‌ای امضا کردیم.

وی با اشاره به اینکه کریدور‌های ایران ناقص است از توافق با چینی‌ها برای ترانزیت کالا خبر داد و گفت: طی توافق با روس‌ها، متعهد شده‌ایم ۱۵ میلیون تن بار ترانزیتی این کشور را حمل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از رفع اختلاف نظر با عراق برای ساخت خط آهن شلمچه بصره خبر داد و گفت: اختلافات مربوط به تحویل زمین برطرف شده و به زودی مقدمات ساخت این خط آهن فراهم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده