تاریخ: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۷۹۱۴۵
وزیر راه و شهرسازی:

رفع اختلافات با عراق برای ساخت راه آهن شلمچه-بصره/ توافق جدید با چینی‌ها برای ترانزیت کالا

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حمل‌ونقل اساس پیشرفت هر کشوری است، نوید اجرای طرح توسعه ترانزیت کشور را داد و گفت: این طرح منجر به ایجاد تحول در حوزه حمل‌ونقل طی سه سال آینده خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، رستم قاسمی گفت: نقش حمل‌ونقل در توسعه کشور‌ها بسیار تعین کننده است و ایران امتیازات ژئوپلتیک از جمله دستیابی به آب‌های آزاد دارد که بسیاری از کشور‌ها از آن بی‌بهره‌اند.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته با بسیاری از کشور‌های همسایه مثل ترکمنستان و آذربایجان که گلوگاه‌های ترانزیتی هستند، رابطه نداشتیم، اما امروز با گسترش روابط ایران را به عنوان مرجع ترانزیت منطقه می‌شناسند.

وی افزود: توافقات بسیار خوبی در اجلاس شانگ‌های با کشور‌های منطقه انجام دادیم که مبنای ترانزیت کشور شده است.

قاسمی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها و جلسات مشترکی که با روسیه برگزار شد، بیش از ۱۰۰ میلیون بار در منطقه وجود دارد که حجم زیادی است وبخش عمده آن می‌تواند از مسیر ایران و توسط راه‌آهن که امن‌ترین و ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل برای کشورهاست، عبور کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود کریدور‌های بزرگ جاده‌ای و ریلی در کشور، آن‌ها را سرمایه عظیم ترانزیتی برای ایران دانست و افزود: برنامه‌ریزی مفصلی در حوزه ترانزیت به ویژه بخش ریلی انجام شده که با توجه به ظرفیت کنونی بار منطقه، بتوان حجم بالایی از این بار را به سمت ایران جذب کرد.

قاسمی خاطر نشان کرد: روسیه حدود ۴۰ میلیون تن زغال سنگ و حجم بالایی از کود را به هند صادر می‌کند. بر اساس توافقاتی که با کشور‌های عربی جنوب خلیج فارس انجام شده و امضای توافقنامه با روسیه، پایانه‌هایی در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود تا از سیستم ریلی ایران که در حال اتصال به سیستم ریلی جهان است، برای جابجایی بار استفاده کنند.

وی ادامه داد: با وجود ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور هنوز کریدور‌های اساسی ما به ریل متصل نشده، به همین منظور طرحی بنام توسعه ترانزیت برای ایجاد تحول در حوزه حمل‌ونقل آماده کردیم که در تاریخ حمل و نقل ایران می‌تواند بی‌سابقه باشد و حوزه ریلی را هم از لحاظ زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان با تحولات جدی همراه خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ده‌ها پروژه حمل‌ونقل ریلی در مناقصات داریم که در صورت به نتیجه رسیدن اشتغال زیادی برای پیمانکاران نیز ایجاد خواهد کرد. ظرف چند روز آینده اگر مشکل و مانعی در کشور پیش نیاید ده‌ها پیمانکار به‌صورت همزمان فعالیت خود را در حوزه زیرساخت‌های ترانزیتی آغاز می‌کنند.

قاسمی از در نظر گرفتن منابع مالی مناسبی برای حوزه ناوگان ریلی خبر داد و گفت: حجم بالای ترانزیت موجود در منطقه و توافقات انجام شده با روسیه و چین نیازمند اجرای اقدامات بزرگی در حوزه ریلی است و تعداد ناوگان نوسازی شده و تولید داخل چندین برابر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کریدور‌های ایران ناقص است، ادامه داد: توافق با چینی‌ها برای ترانزیت کالا داشته‌ایم و طی توافق با روس‌ها، متعهد شده‌ایم ۱۵ میلیون تن بار ترانزیتی این کشور را حمل کنیم.

قاسمی همچنین از رفع اختلاف نظر با عراق برای ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره خبر داد و گفت: اختلافات مربوط به تحویل زمین برطرف شده و به زودی مقدمات ساخت این خط‌آهن فراهم خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش ترانزیت عقب‌ماندگی جدی داریم تصریح کرد: چهار کریدور ریلی شمال - جنوب و چهار کریدور جاده‌ای شمال - جنوب در کشور وجود دارد که این کریدور‌ها سرمایه عظیمی در ترانزیت به حساب می‌آید؛ برای مجموعه ترانزیتی کشور برنامه‌ریزی مفصلی انجام داده‌ایم و در راستای تغییر بنیادی در حوزه ترانزیت، طرح توسعه ترانزیت کشور تدوین شده که در تاریخ ایران بی‌سابقه است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده