تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۷۰۱۶۹

تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و عراق در گروی اتصال راه آهن شلمچه به بصره

‌می‌متالز - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: یکی از زیر ساخت‌های رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری، اتصال شبکه ریلی شلمچه به بصره است.

به گزارش می‌متالز، جهانبخش سنجابی گفت: میزان تجارت واقعی ایران با عراق ۱۲ میلیارد دلار است، که با اتصال راه آهن شلمچه به بصره، از بین بردن خود تحریمی‌ها t انجام معاملات با ترکیب ریال و دینار و بدون تعهد ارز (دلاری) می‌تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

به گفته دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، یکی از زیر ساخت‌های تامین زنجیره لجستیک، بستر‌های حمل و نقل است که این بستر‌ها شامل مسیر‌های هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای می‌شود اتصال این راه آهن تاثیر زیادی بر فضای تجارت ما با عراق دارد.

به گفته جهانبخش سنجابی، در بیشتر قسمت‌های کشور ما و در بخش‌های شمالی و عمق مرز‌های شرقی عراق شبکه ریلی کشیده شده، اما علت عدم اتصال این چند کیلومتر شبکه ریلی، به بازی رقبای فرا منطقه و درون منطقه‌ای باز می‌گردد، چون رقبا متوجه آثار مثبت اتصال این مسیر ریلی بر توسعه تجارت کشورما با عراق هستند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: دستگاه‌های اقتصادی و امنیتی کشور‌های رقبا در مقابل این اتصال مانع تراشی می‌کنند و با همکاری افرادی در بدنه کارشناسی عراق جلوی این اتصال را خواهند گرفت یا حداقل آن را به تاخیر می‌‎اندازند.

سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بسیاری از کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی معتقدند علاوه بر اینکه ساخت خط آهن شلمچه-بصره می‌تواند به تردد مسافری و زائران عتبات عالیات کمک کند، همچنین می‌تواند به جابه جایی کالا و صادرات به عراق نیز مؤثر باشد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ترانزیت کالا به عراق خصوصا با توجه به ممنوعیت ترانزیت جاده‌ای و تردد کامیون‌های خارجی در این کشور، با استفاده از خط آهن شلمچه-بصره اثرگذاری بالایی خواهد داشت. عراق از واردکنندگان بزرگ غلات از روسیه و قزاقستان است که از بنادر شمالی امکان ترانزیت ریلی کالا‌های اساسی به این کشور فراهم می‌شود.

منبع: نیوزین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده