تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۶۲۵۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آل اسحاق:

تقاضا برای عرضه ارز صادراتی نصف شده است

‌می‌متالز - آل‌اسحاق با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی برای فروش ارز صادرکنندگان باعث افزایش عرضه دلار شده، گفت: از زمان اجرای این طرح، تقاضا برای عرضه ارز صادراتی نصف شده است.

به گزارش می‌متالز، یحیی آل اسحاق با یادآوری این موضوع که نوسانات ارز بار نخست نیست که اتفاق می‌افتد، گفت: اگر ارز را یک کالا در نظر بگیریم، باید مسائل مربوط به تقاضا و عرضه را در نظر بگیریم و اینکه چه میزان از این تقاضا‌ها واقعی است.

وی درباره تقاضا‌ها برای ارز در بازار داخلی اظهار کرد: یک سری نیاز‌هایی برای واردات محصولات تجاری داریم و به همین جهت بخشی از تقاضا‌ها برای تجارت است. یک مقدار از ارز مورد نیاز نیز به سفر‌هایی که عمدتا برای درمان است تخصیص داده می‌شود. همچنین بخشی از تقاضا برای حفظ ارزش پول است، زیرا مردم پس انداز‌های خود را عمدتا به سکه، ارز یا ملک تبدیل می‌کنند.

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به فضای روانی حاکم بر معاملات ارز گفت: این فضای روانی بر قیمت‌ها همواره اثر زیادی داشته است.

وی درباره عرضه ارز هم خاطرنشان کرد: انتقال ارز حاصل از فروش نفت و سرمایه و پول‌هایی که در خارج وجود دارند به داخل کشور، دو منبع ارزی محسوب می‌شوند.

آل اسحاق درباره وضعیت تقاضا برای تجارت گفت: اگر بخواهیم ارز مورد نظر را تامین کنیم، باید ارز مورد نظر برای وارد کننده به فروش برسد. سیاست جدید بانک مرکزی برای فروش ارز صادرکنندگان، راه را تسهیل کرده و اجازه داده است صادر کننده با هر ارز که صراف‌ها از او می‌خرند، ارز را به فروش برساند؛ در حالی که قبلا چنین چیزی ممکن نبود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق که با تصریح بر اینکه سیاست بانک مرکزی برای فروش ارز صادرکنندگان باعث افزایش عرضه دلار شده است، اظهار کرد: از زمان اجرای این طرح، تقاضا برای عرضه ارز صادراتی نصف شده است.

وی با اشاره به عرضه بیشتر اسکناس در بازار بیان کرد: بانک مرکزی برای عرضه ارز تسهیلاتی گذاشته است. بانک مرکزی به گمرک اعلام کرده است که هر کسی هر چقدر می‌خواهد می‌تواند ارز وارد کشور کند و منشاء آن نیز مهم نیست. این مسئله سبب شده است کسانی که در خارج از کشور ارز داشتند به راحتی ارز خود را وارد کنند و بنابراین عرضه ارز اسکناس بیشتر می‌شود.

آل اسحاق افزود: اوراق ارزی و سیاست‌هایی که اتخاذ شده، سبب افزایش عرضه ارز به اشکال مختلف شده است. همچنین بانک مرکزی به صورت رسمی اعلام کرده مقدار ارزی که در اختیار دارد بسیار بیشتر از نیاز است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

بانک مرکزی در جدیدترین تصمیم خود به صرافی‌ها اجازه داده که ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز - بدون محدودیت - بفروشند.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده