تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۵
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۹۲۴۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۳۲ درصد سهم خراسان رضوی از صادرات کشور به ترکمنستان

‌می‌متالز - مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صادرات کالا از کل کشور در ۱۰ ماهه امسال به ترکمنستان ۳۶۹ میلیون دلار است که ۳۲ درصد از این میزان مربوط به خراسان رضوی است.

به گزارش می‌متالز، امیررضا رجبی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: واردات کالا از ترکمنستان به کل کشور در این مدت ۲۱ میلیون دلار بوده است که سهم خراسان رضوی از این میزان چهار میلیون دلار معادل ۱۹ درصد است.

او افزود: ایران چهارمین کشور تامین کننده اقلام مورد نیاز ترکمنستان است، در این راستا ضرورت دارد خراسان رضوی به عنوان یکی از کشور‌های همسایه ترکمنستان سهم خود را در این بخش افزایش دهد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: عمده اقلام صادراتی به کشور ترکمنستان از خراسان رضوی شامل میله‌های آهنی، سیمان سفید، سیب، رنگ و ورنی ها، کفپوش‌های غیرمخملی، کفش‌های ورزشی، غلات و یک سری محصولات دیگر بوده و بیشتر اقلام وارداتی نیز شامل پنبه، نخ، کنجد و نوع خاصی از پارچه است.

رجبی با اشاره به چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در عشق آباد که امروز با محوریت شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد و با دریافت مجوز از سازمان توسعه تجارت و همکاری وزارت امور خارجه آغاز به کار کرد، بیان کرد: در این نمایشگاه ۹۷ شرکت دولتی و خصوصی از سراسر کشور در فضایی به گستره ۲ هزار مترمربع محصولات خود در زمینه اقلام شیمیایی، سیم و کابل، محصولات ساختمانی، پتروشیمی، فولادی، صنایع نفت و گاز، خودرو، تجهیزات مرغداری و کشاورزی، صنایع لبنی و دارویی، صنایع چوب و نساجی را عرضه کرده اند.

او تصریح کرد: شرکت‌های خراسان رضوی نیز زمینه خوبی برای بازار‌های صادراتی و عرضه کالا‌های با کیفیت ایرانی دارند که خوشبختانه مورد استقبال کشور‌های همسایه نیز قرار دارد، این شرکت‌ها هم توان صادراتی دارند و هم کالا‌های آن‌ها مورد پذیرش کشور‌های همسایه قرار می‌گیرد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: تحقق رسیدن به اهداف، مستلزم حمایت از صنعتگران است تا از این طریق بتوان چرخ تولید و صنعت را چرخاند و تولید کالا، خدمات، صنعت، صادارات، ترانزیت مواد اولیه، استفاده از ظرفیتی، چون مرز‌های مشترک با کشور‌های همجوار باید به فعالیت درآید.

چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در ترکمنستان به مدت سه روز از ۲۶ تا ۲۸ بهمن سال در محل اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان در عشق آباد دایر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده