تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۹۲۶۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار‌های جهانی فولاد تحت تاثیر زلزله ترکیه

‌می‌متالز - گزارش هفتگی بازار‌های جهانی فولاد منتشر شد.

سنگ آهن

به گزارش می‌متالز، در هفته‌ای که گذشت آخرین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین با بهبود تقاضا و چشم انداز مثبت بازار پس از کمی نوسان و کاهش تا حدود ۱۲۲ دلار، اواخر هفته مجددا صعودی شد و از ۱۲۶ دلار هفته قبل به کمتر از ۱۲۸ دلار هر تن سی اف آر چین نزدیک شد. افزایش تقاضای فولاد در چین باعث تمایل به خرید سنگ آهن بیشتر بین فعالان بازار شده است.

قراضه

هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه فعالیت بیشتری رویت شد و با این که قیمت تا اواسط هفته از ۴۲۷ دلار به ۴۱۸ دلار کاهش یافته بود نهایتا با خرید برخی کارخانه‌ها در مناطق زلزله زده قیمت تا ۴۲۰ دلار هم شنیده شد. فعالان بازار معتقدند تقاضا بالاست و به زودی قیمت به ۴۳۰ تا ۴۴۰ دلار خواهد رسید

از طرفی دولت ترکیه اعلام کرده چند ماه آینده نیاز به تامین حدود ۴ میلیون تن میلگرد برای بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله خواهد داشت از این رو گمانه زنی‌ها در مورد رشد واردات قراضه و بیلت در آینده نزدیک نیز در این کشور بیشتر شده است.

قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن ۸ دلار افت داشت و ۳۹۲ دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۳ دلار افت داشت و ۴۴۳ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت

بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته از ۵۶۲.۵ دلار به ۵۷۵ تا ۵۸۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه بهبود داشت. امید به افزایش تقاضای ترکیه در آینده نزدیک بازار را صعودی کرد. در بازار واردات چین نیز آخرین قیمت بیلت ۵۰۳ دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود. در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت تحت تاثیر رشد قیمت در بازار فیوچرز میلگرد هفته گذشته از ۵۵۶ دلار به ۶۰۱ هر تن درب کارخانه رسید.

در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت ۶ دلار رشد داشت و ۶۰۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. بیلت صادراتی ایران نیز از ۵۴۴ دلار به ۵۵۸ دلار هر تن فوب بهبود داشت.

مقاطع

هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی ۴ دلار بالا رفت و ۶۳۶ دلار هر تن فوب شنیده شد.

میلگرد صادراتی ترکیه تا ۳ دلار رشد داشت و ۷۰۳ دلار هر تن فوب ثبت شد. با اعلام تخمین ۴ میلیون تنی میلگرد مورد نیاز برای بازسازی ترکیه پس از زلزله، حال دولت این کشور در تلاش است قیمت میلگرد را در ثبات نگه دارد و اعلام کرده همه نیاز خود را می‌تواند از بازار داخلی تامین نماید.

همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد ۵ دلار ارزان‌تر شده و ۹۲۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در ۷۱۰ یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت.

ورق

هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس در ۶۹۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه ثابت ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز تا ۹ دلار رشد داشت و ۶۶۴ دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار داخلی چین نیز ورق گرم تا ۵ دلار بهبود داشت و ۶۰۰ تا ۶۲۰ دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۲۰ یورو رشد داشت و ۷۸۵ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۳۰ دلار بالا رفت و۸۵۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده