تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۹۲۷۲۲

پیشرفت لاکپشتی وعده مترویی

‌می‌متالز - در حالی که شهردار تهران بار‌ها وعده تکمیل چهار خط باقی مانده مترو تا سال ۱۴۰۵ را داده است، تازه‌ترین گزارش از پیشرفت این برنامه حکایت از آن دارد که در آستانه ورود به سال ۱۴۰۲ به جز خط ۱۰ در هیچ یک از سه خط دیگر باقی مانده از شبکه مترو، پیشرفت محسوسی رخ نداده است.

به گزارش می‌متالز، محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در مورد وضعیت احداث خطوط هشت تا ۱۱ مترو گفت: در خط ۱۰ مترو با قرارگاه خاتم الانبیاء صحبت کردیم؛ اما مساله‌ای که در خط ۱۰ مترو وجود دارد این است که در حال مطالعه هستیم تا برای اولین بار از پنج دستگاه TBM (حفاری تونل) برای آغاز عملیات اجرایی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شروع عملیات اجرایی این خط در سال آینده خواهد بود، گفت: دو دستگاه حفار تمام خودکار (TBM) در میدان دریاچه توسط قرارگاه خاتم الانبیاء در حال مونتاژ است که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، دستگاه اول بهار سال آینده حفاری خود را از میدان دریاچه به سمت میدان کتاب آغاز خواهد کرد. دستگاه دوم نیز همان بهار سال ۱۴۰۲ وارد شفت حفاری می‌شود و از میدان دریاچه به سمت مروارید شهر حرکت خود را آغاز می‌کند. هرمزی اضافه کرد: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، TBM سوم سال آینده از شفت جنت آباد کار خود را آغاز می‌کند و سال ۱۴۰۳ دو دستگاه TBM دیگر در مسیر شرقی خط ۱۰ عملیات اجرایی خود را آغاز می‌کنند. وی ابراز امیدواری کرد سال ۱۴۰۴ اولین ایستگاه‌های خط ۱۰ مترو وارد مدار بهره برداری شوند.

اما به جز خط ۱۰ مترو که در دوره قبلی مدیریت شهری عملیات احداث آن آغاز شده بود و در این دوره ادامه پیدا می‌کند، عملا ساخت خطوط هشت، ۹ و ۱۱ پیشرفت محسوسی نداشته است. مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه برای احداث خط ۱۱ مترو با «شرکت مپنا» مدل مالی را نهایی کرده ایم و امیدواریم در بهار سال آینده قرارداد نهایی شود تا عملیات عمرانی را آغاز کنیم، گفت: در مورد خط هشت مترو نیز بانک شهر مکاتبه‌ای با شرکت مترو داشته و این بانک اعلام آمادگی کرده تا از ظرفیت فاینانس در این زمینه استفاده شود. هرمزی با بیان اینکه بانک شهر در این زمینه اعلام آمادگی کرده و حتی شرکت فاینانسور را معرفی کرده است، ادامه داد: در حال توافق اولیه برای تشکیل کنسرسیوم به این منظورهستیم. وی در مورد خط ۹ متروی تهران نیز گفت: نحوه احداث این خط مترو در فاز مطالعاتی قرار دارد و در صورت تایید، بلافاصله عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل متروی تهران و حومه وعده داد در صورت نهایی شدن مطالعات این خط، برای اولین بار دستگاه‌های حفار تمام خودکار (TBM) با قطر بزرگ (۱۵ یا ۱۸ متر) برای این خط استفاده شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده