به گزارش میمتالز، مسعود درستی مدیرعامل و عضو هیاتمدیره شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه پیرامون پیشرفتها و مشکلات مترو پس از ۲۴ سال از راه اندازی آن اظهار داشت: امروز ۲۴ امین سالروز راه اندازی قطار شهری در جمهوری اسلامی است. یعنی دقیقا، ۲۴ سال قبل در ۱۶ اسفند ۱۳۷۷ در کشور ایران اولین خط قطار مترویی شروع به فعالیت کرد که در حقیقت قطار خط پنج بوده که از ایستگاه صادقیه به گلشهر رفته است.
او ادامه داد: امروز تقریبا به ربع قرن خدمت در متروی تهران میرسیم و حدود ۲۴ سال است که همکاران من به صورت ۲۴ ساعته تمام تلاششان را کرده اند که موثر باشند و به مردم خدمت کنند.
وی افزود: از نظر من این اتفاق با تمام کم و کاستیهایی که وجود داشته محقق شده است. چرا که امروز متروی تهران از محبوبترین وسایل حمل و نقل عمومی است و جایگاه خاصی بین مردم دارد و این نشات گرفته از خدمات صادقانهای است همکاران بنده در ۲۴ سال گذشته ارائه کرده اند و ما بابت این موضوع به خودمان افتخار میکنیم و امیدواریم که سالهای سال این خدمت با کیفیت بهتر ادامه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری گفت: ۲۴ سال گذشته خط پنج مترو افتتاح شد و امروز به ۱۴۴ ایستگاه در شهر تهران و استان البرز و ۲۵۸ کیلومتر خط مترو رسیده ایم. همچنین ۷ خط متروی تهران در حال خدمات است. البته خط ۶ و ۷ ما نواقصی را دارند که بخشی از آن در پایان سال وارد مدار میشود و بخشهای دیگر هم در سال آینده وارد مدار میشود.
درستی اذعان داشت: متروی تهران با ۴ خطی که در آینده خواهد ساخت و ۱۱ خطی که خواهد داشت تقریبا به نقطه مطلوب خدمت رسانی در حوزهی حمل و نقل عمومی خواهد رسید.
وی پیرامون مسیر خطوط جدید اظهار کرد: یکی از ۴ خط جدید متروی تهران خط ۸ است که از جنوب غرب تهران و حوالی شهرک مسعودیه شروع میشود و به سمت شمال حرکت میکند و مناطقی مانند ۹ و ۱۰ را طی میکند و در شمال شرق تهران تمام میشود.
وی در ادامه گفت: خطوط دیگر، ۹ و ۱۱ است که تقریبا مکمل هم و یک رینگ کامل هستند که تقریبا شهر تهران را دور میزنند و این حلقه کمی بازتر از خطوط فعلی است.
درستی افزود: خط ۱۰ هم یک خط شرقی-غربی است که از حوالی منطقه ۲۲ شروع میشود و تقریبا شمال شهر را طی میکند و حوالی قنات کوثر تمام میشود.
مسعود درستی تصریح کرد: اگر این ۴ خط اضافه شوند، شهر تهران طبق افق ۲۰ سال آینده که طراحی شده است، شامل یک شبکه نسبتا مطلوبی برای جابجایی ریلی و مترویی ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل و عضو هیاتمدیره شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران در راستای خودکفایی در حوزه حمل و نقل ریلی توضیح داد: اگر حوزه ساخت را دو بخش کنیم، یکی بخش عمرانی است که در آن تقریبا هیچ وابستگی وجود ندارد و تمام موضوعات مهندسی و اجرا در داخل کشور انجام میشود. بخش دوم که بخش مهمی است، بخش تجهیزات است که در آن طبیعتا مقداری وابستگی وجود دارد.
وی افزود: در سنوات گذشته با توجه ویژهای که به شرکتهای دانش بنیان و مهندسی مشاور شده است، نه تنها در متروی تهران بلکه در کل کشور میزان وابستگی کم شده است. ولی طبیعتا ما باید ارتباطمان را با حوزههای دانشگاهی و دانش بنیان یک مقدار بیش از پیش باشد تا این وابستگی هارا کمتر کنیم. اما امروز در بخش تجهیزات حدودا ۴۰-۵۰ درصد خودکفا هستیم.
درستی در ادامه افزود: البته ما در شرکت بهره برداری که در حقیقت بهره بردار آنچه که ساخته و تحویل میشود هستیم، تمام تلاش ما این است که با حداقل ارزبری تجهیزات خودمان را از داخل تهیه کنیم و تمام تلاشمان را میکنیم که با اعتماد به مراکز دانشگاهی و مهندسی جلوی خروج ارز را بگیریم و با اعتماد به تحصیل کردههای داخلی بتوانیم نیازهامان را رفع کنیم.
وی تاکید کرد: یقینا متروی تهران به اندازه بضاعتش گوش شنوا دارد. ولی گاها برخی از خواستهها و نقدهایی میشود که حتی اگر منصفانه باشد امکان مرتفع کردن آن (حداقل در کوتاه مدت) وجود ندارد. برای مثال یکی از نقدهایی که امروز میشود به وضعیت ناوگان در حوزهی فاصله حرکت و خرابی قطارها است. باید در نظر داشت که ناوگان ما به لحاظ کمی کاملا محدود است و گاها همه نیازهای مردم را مرتفع کردن ما را دچار خدشه میکند و نمیتوانیم آنطور که باید تمام نیازهای مردم را مرتفع کنیم.
وی اذعان داشت: ما تمام تلاشمان را کرده ایم که در حوزه سلامت ناوگان و کیفیت از تمام ظرفیتمان استفاده کنیم؛ و امروز به عنوان مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران، به مردم یقین میدهم که تمام قطارهایی که وارد خط میشوند در حوزه ایمنی و سلامت کیفیت لازم را دارند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری اظهار داشت: بضاعت ما محدود است و تلاش میکنیم با همین بضاعت کم حداکثر خدمات را بدهیم. هرچند که گاهی اوقات کم و کاستیهایی وجود دارد که باید به عنوان مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران از مردم عذرخواهی کنم و امیدواریم در آینده به همت شهردار تهران و مدیریت شهری اینها را به حداقل برسانیم.
وی در انتها گفت: برخی نقدهاهم است که مسافر با نداشتن اطلاعات کافی مطرح میکند که شاید در حوزه کارشناسی خیلی منطقی نباشد. ولی تمام تلاش ما این است که شنونده خوبی باشیم و برخی مشکلات را میتوانیم اجابت کنیم و برخی دیگر برحسب مسائلی که وجود داشته نتوانستیم رفع کنیم.
منبع: دانشجو