تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۹۲۷۹۲
سرویس خبر : انرژی

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درمورد کمبود عرضه در زمستان آینده

‌می‌متالز - رئیس آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به تصمیمات درست اروپا در مورد اطمینان از عرضه انرژی در سال گذشته و خوش‌شانسی این قاره در مورد زمستان معتدل سال جاری و کاهش تقاضا در چین، نسبت‌به کمبود احتمالی انرژی در زمستان آینده هشدار داد.

به گزارش می‌متالز، فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی نسبت‌به کمبود احتمالی انرژی در زمستان آینده هشدار داد و گفت در شرایطی که تقاضا برای انرژی در چین در سال جاری میلادی رو به افزایش است، گاز طبیعی مایع کمی وارد بازار می‌شود.

بیرول در حاشیه کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ در روز شنبه گفت: «دولت‌های اروپایی تصمیمات درست بسیاری طی یک‌سال گذشت گرفته‌اند تا از عرضه انرژی مطمئن شوند، تصمیماتی مانند ساخت پایانه‌های ال‌ان‌جی بیشتر جهت جایگزینی گاز روسیه. اما درعین‌حال بسیار هم خوش‌شانس بوده‌اند، چون زمستان معتدل تقاضا را پایین آورد و ضعف اقتصاد چین مصرف سوخت در این کشور را به پایین‌ترین رقم طی ۴۰ سال گذشته رساند».

وی ادامه داد: «حتی اگر پایانه‌های کافی برای واردات ال‌ان‌جی داشته باشیم، ممکن است گاز کافی برای واردات وجود نداشته باشد و زمستان آینده برای اروپا به‌آسانی امسال نخواهد بود. این واقعیت می‌تواند قیمت‌ها را دوباره افزایش دهد».

وی تأکید کرد با وجود تلاش برای ایجاد میادین گازی جدید، بهره‌برداری از آن‌ها سال‌ها طول خواهد کشید؛ بنابراین خانواده‌ها و شرکت‌ها همچنان باید مصرف خود را پایین بیاورند و حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر هم باید تسریع شود.

کلاس مولر، رئیس آژانس شبکه آلمان که بازار‌های گاز و برق را در این کشور کنترل می‌کند گفت: «احتمال کمبود گاز در تابستان و زمستان آینده دور از ذهن نیست، مخصوصاً این‌که آلمان باید ذخایر خود را بدون گاز روسیه پر کند».

مولر اضافه کرد نباید اجازه دهیم سطح ذخایر گاز از ۷۱.۵۲ درصد فعلی پایین‌تر بیاید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده