تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۹۳۳۷۱
سرویس خبر : انرژی
بیگی‌نژاد مطرح کرد؛

تمرکز کمیسیون انرژی بر بهینه‌سازی مصرف سوخت در کمیسیون تلفیق/ پیشنهادات خوبی به تصویب رسید

‌می‌متالز - عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس گفت: کمیسیون انرژی پیگیری چند محور همچون بهینه‌سازی انرژی و صرفه‌جویی، کنترل با هدف جلوگیری از هدررفت و کمک به دستگاه‌ها برای افزایش کارایی و ارتقای فناوری را در کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده در دستور کار خود قرار داده بود.

به گزارش می‌متالز، هادی بیگی‌نژاد پیشنهادات تصویب شده کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: کمیسیون دو محور اصلی برای ارائه به کمیسیون تلفیق داشت که یکی از محور‌ها شامل بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود و خوشبختانه در راستای بهینه‌سازی پیشنهادات خوبی در کمیسیون تلفیق تصویب شد، به‌عنوان مثال در تبصره یک جریمه ۵۰۰ تومانی به ازای هدررفت هر مترمکعب گاز فلر برای وزارت نفت در نظر گرفته شد که این جریمه صرف تولید آبگرمکن و بخاری استاندارد و با مصرف بهینه خواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین به دنبال یکی دیگر از پیشنهادات کمیسیون انرژی به وزارت نفت تکلیف شد که بحث ذخیره‌سازی گاز را انجام دهد، ضمن آنکه توسعه کنتور‌های هوشمند گاز نیز با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز به وزارت نفت تکلیف شد؛ تا رقم قابل‌قبولی را برای این مهم در نظر بگیرد.

وی افزود: همچنین با هدف اندازگیری تمام تولیدات نفت و گاز به وزارت نفت تکلیف شد؛ مسئله میترینک یا همان اندازه‌گیری تمام آنچه تولید و مصرف می‌شود را جدی بگیرد، اینکه چقدر نفت و گاز و فرآورده تولید می‌کند و کجا‌ها توزیع می‌شود و... همگی باید اندازه‌گیری شوند که برای این مسئله نیز ۴ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد و به تصویب کمیسیون تلفیق رسید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در حالی حداقل حدود ۲ میلیارد لیتر گازوئیل به برخی صنایع معدنی تحویل داده می‌شود که این میزان شامل حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه گازوئیل می‌شود، اما در مقابل درآمد معدنی دولت نهایتا ۴۰ هزار میلیارد تومان است، درواقع ما ۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم و در مقابل نهایتا ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنیم! هرچند در این مسیر قاچاق نیز صورت می‌گیرد به همین دلیل ۵۰ درصد گازوئیل معادن با نرخ فوب خیلج فارس (صادراتی) محاسبه شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع کمیسیون انرژی چند محور همچون بهینه‌سازی و صرفه‌جویی، کنترل با هدف جلوگیری از هدررفت و کمک به دستگاه‌ها برای افزایش کارایی و ارتقای فناوری را در کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده در دستور کار خود قرار داده بود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده