تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۳
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۹۵۸۷۶
سرویس خبر : انرژی

اجازه ندهید چین تامین کننده برتر انرژی‌های پاک شود

‌می‌متالز - مقامات دولت جو بایدن، نسبت به جایگاه چین در زنجیره تامین انرژی‌های تجدیدپذیر هشدار داده و خواهان تکمیل این زنجیره در کشور‌های غربی بدون نیاز به کشور‌های رقیب همچون چین شدند. تجربه وابستگی کشور‌های اروپایی به سوخت‌های فسیلی روسیه، کشور‌های غربی را بر آن داشته است تا پیش از وقوع حادثه، از تامین امن زنجیره تامین خود اطمینان حاصل کنند.

به گزارش می‌متالز، مقامات آمریکایی درخصوص دستیابی چین به زنجیره کامل تامین انرژی پاک هشدار دادند. هفته گذشته کنفرانس انرژی CERAWeek در هیوستون آمریکا برگزار شد. در این نشست مقامات دولتی آمریکا در خصوص دستیابی کامل چین به زنجیره کامل انرژی‌های تجدیدپذیر هشدار دادند. ظرف ماه‌های اخیر تنش میان ایالات‌متحده آمریکا و پکن بر سر مسائل گسترده‌ای از جاسوسی چین تا وضعیت تایوان و موضع چین در قبال جنگ روسیه در اوکراین افزایش یافته است.

جان پودستا، مشاور انرژی کاخ سفید در این کنفرانس گفت: چین در تولید مواد معدنی ضروری در انرژی‌های پاک، فرآوری آن‌ها و فناوری‌های بالادستی و تولید انرژی خورشیدی جایگاه ویژه و بسزایی در دنیا دارد. وی ادامه داد: در حالی که ما توسعه در بخش انرژی‌های پاک را رها کرده و جایگاه خود را در این زمینه از دست داده ایم، چین جایگزین ما شد. اما باید این جایگاه را مجددا به دست آوریم. جان پودستا و سایر مقامات شرکت‌کننده در این کنفرانس با اشاره به تبعات اقتصادی اتکای اروپا به سوخت روسیه، بر خطرات تکیه بر رقبای جهانی تاکید کردند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، مسکو عرضه گاز طبیعی به اروپا را مختل و سپس قطع کرد. افزایش هزینه انرژی در اروپا به تبع حمله روسیه به اوکراین باعث شد تا صنایع و مصرف‌کنندگان اروپایی ناگزیر به کاهش مصرف شوند. در عین حال دولت‌ها و شرکت‌های آب و برق برای یافتن منابع جایگزین تلاش کردند. مدیران و مقامات اروپایی در این کنفرانس اذعان کردند که آسیب پذیری آن‌ها به دلیل وابستگی به قیمت گاز جهانی موضوعی ادامه دار است.

جان پودستا، مشاور انرژی کاخ سفید به شرکت‌کنندگان در این همایش گفت: در شرایطی که دنیا به سمت اقتصاد کم‌کربن در حال حرکت است، باید مطمئن شویم که زنجیره‌های تامین ما ایمن هستند و آنچه را که در خصوص سوخت‌های فسیلی روسیه رخ داد مجدد تکرار نکنیم. مارک هاچینسون، مدیرعامل صنایع آینده فورتسکیو نیز اضافه کرد: ایالات متحده آمریکا باید از عاقبت صنعت سوخت فسیلی در دنیا درس گرفته و ممطئن شود که به زنجیره امنی در تامین انرژی‌های پاک دسترسی دارد. دولت جو بایدن، مشوق سرمایه‌گذاری داخلی در تولید انرژی‌های پاک در ایالات متحده آمریکاست. قانون کاهش تورم که سال ۲۰۲۲ در ایالات متحده به تصویب رسید، صد‌ها میلیارد دلار مشوق برای شرکت‌هایی فراهم کرد تا پروژه‌های جدیدی را در خاک آمریکا افتتاح کنند.

با وجود اظهارات ایالات متحده مبنی بر تشویق به جدایی تجارت با چین، این دو کشور در ماه‌های اخیر قرارداد‌های تامین انرژی بیشتری نسبت به قبل در زمینه گاز طبیعی منعقد کرده اند. اگرچه مدیران انرژی شرکت‌کننده در کنفرانس انرژی CERAWeek بر ایجاد زنجیره تامین متنوع و مطمئن توافق کردند، اما تاکید داشتند که اگر ایالات متحده آمریکا بتواند روابط تجاری دوستانه خود با چین را حفظ کند، انتقال از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پاک ساده‌تر میسر می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده