تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۹۳۲۶۳
سرویس خبر : انرژی

گرانی بنزین در راه است؟

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: افزایش قیمت بنزین در بودجه مطرح نشده و موضوع افزایش قیمت مطرح نیست.

به گزارش می‌متالز، جلیل سالاری امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده و تخصیص بنزین نوروزی، اظهار کرد: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و تا کنون برای تخصیص سهمیه بنزین نوروزی تصمیم گیری نشده است.

وی افزود: در ایام عید شاهد افزایش مصرف هستیم و در شرایط کنونی میانگین مصرف ١٠٣ تا ١٠٤ میلیون لیتر در روز است.

وی با اشاره به تحویل بنزین به خانواده‌هایی که بنزین خودرو ندارند، گفت: پیشنهادی در کمیسیون تلفیق مطرح شده که بنده اطلاع ندارم که تاکنون رای آورده است یا خیر؛ بعد از کمیسیون تلفیق وارد صحن علنی خواهد شد و نهایتا در قانون بودجه تعیین تکلیف می‌شود و تاکنون پیشنهادی در این راستا به ما داده نشده است.

سالاری اضافه کرد: ضمن این‌که این دسته از افراد می‌توانند از ظرفیت کارت‌هایی که در جایگاه‌ها قرار دارند کماکان استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که تمرکز روی تحویل کارت سوخت به همه افراد دارای خودرو قرار گرفته است اظهار کرد: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و در حوزه شخصی‌سازی که صورت گرفت تاکنون سه میلیون و ۲۰۰ هزار کارت را تحویل داده‌ایم و الباقی نیز پاکت گذاری می‌شود و تحویل افرادی که فاقد کارت سوخت هستند خواهد شد.

وی ادامه داد: در این ایام با توجه به این‌که سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها را برعهده داشتیم و با توجه به شرایط سرد سال می‌بایست سوخت حمل و نقل را پوشش می‌دادیم به طوری که روزانه حدود ۸۵ میلیون لیتر نفت گاز باید در بخش حمل و نقل توزیع می‌شد همچنین ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین را جابه‌جا می‌کردیم لذا باید برای این مساله مدیریت صورت می‌گرفت تا در مجاری عرضه توقف اتفاق نیفتد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که همکاران ما در مجموعه مدیریت اقداماتی را انجام دادند که با استفاده از این اقدامات توانستیم تامین سوخت زمستانی را مدیریت کنیم، گفت: در حوزه بنزین ۴۰ لیتری باید گفت که موضوع روی بنزین ۴۰ لیتری نیست در برخی از مواقع محدودیت وجود ندارد و بحثی از محدودیت عرضه سوخت نیست، اما در فصول سال که نتوانیم سوخت را جابه‌جا کنیم یکسری اقدامات را در برخی مناطق پیش‌بینی می‌کنیم که فعلا این موضوع در تهران و کلانشهر‌ها مطرح نشده است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص تامین بنزین در ایام نوروز گفت: پیش‌بینی‌های لازم انجام شده کارت سوخت به میزان کافی تعبیه شده تا بتوانیم شخصی‌سازی را اجرایی کنیم و افرادی که فاقد کارت سوخت هستند می‌توانند از طریق پلیس + ۱۰ درخواست خود را ثبت کنند.

سالاری با بیان این‌که نرم‌افزاری را پیش‌بینی کرده‌ایم تا کارت‌های جا مانده سهول‌الوصول به دست متقاضیان برسد، اظهار کرد: همچنین یک نرم‌افزار دیگر برنامه ریزی شده که در زمان کوتاه‌تری کارت را به دست افراد برساند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در بخش جایگاه‌ها نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا تعمیرات کارت‌خوان‌ها انجام شود و با مشکلی در این حوزه مواجه نباشیم علاوه بر این کارت در اختیار جایگاه‌داران قرار دارد تا در مواردی که اشخاص به کارت خود دسترسی ندارند بتوانند از کارت جایگاه‌ها استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به نیاز شرکت پالایش و پخش برای استفاده از ظرفیت‌های ایران خودرو دیزل اظهار کرد: در بخش حمل و نقل سواری سبک نیازمند همکاری با این شرکت هستیم همچنین برای سوخت‌رسانی به ویژه نفت سفید در نقاطی که فاقد گازکشی هستند و یا مکان‌های آن‌ها صعب‌العبور بوده همکاری‌ها را توسعه خواهیم داد.

به گفته وی، تفاهم‌نامه‌های جدیدی را با این مجموعه در حوزه سوخت هوایی نیز با این مجموعه منعقد خواهیم کرد تا از توانمندی‌های داخلی استفاده بیشتری کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گاز مایع از طریق بورس عرضه می‌شود و صادرات در حال انجام است و در این حوزه مشکلی وجود ندارد.

افزایش ۲.۵ میلیارد لیتری مصرف سوخت مایع در سال جاری

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امروز در مراسم نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای فراورده‌های نفتی با تحویل ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده گفت: مصرف سوخت مایع ۲.۵ میلیارد لیتر در سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

سالاری با بیان اینکه با توسعه شبکه حمل و نقل سوخت در کشور، شرایط پایدار در امنیت انرژی خواهیم داشت، اظهار کرد: رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل در عبور از زمستان همکاری کاملی داشتند، در شرایطی که ۲۸ استان دمای زیر صفر داشتند بدون خاموشی از زمستان عبور کردیم.

وی با بیان اینکه نیاز است زیرساخت‌های توزیع سوخت در کشور توسعه یابد، گفت: با توجه به اینکه ۱۶ هزار کیلومتر خط لوله در حوزه ناوگان جاده‌ای نیاز است باید ناوگان را نوسازی و بازسازی کنیم. بر اساس قوانین زیست محیطی طرح کهاب باید روی نفتکش‌های جاده پیما اجرا شود که با تحویل این نفتکش‌های جدید این اقدام نیز انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: مدیریت مصرف سوخت در این طرح اتفاق می‌افتد، ما توانستیم حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفتکش جاده پیما را به ظرفیت ناوگان اضافه کنیم، امسال در سوخت رسانی در حوزه نیروگاه ۷ میلیارد سوخت را به نیروگاه‌ها از مسیر جاده‌ای منتقل کردیم.

سالاری در خصوص مخازن پشتیبان در نیروگاه‌ها، اظهار کرد: با این اقدام در شرایط ناترازی گاز امکان تامین پایدار سوخت نیروگاه‌ها فراهم شد وظرفیت مخازن پشتیبان سوخت در نیروگاه‌ها ۵ میلیارد لیتر بوده است.

وی با اشاره به تحویل ۱۹ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها گفت: ۵۵ درصد از این سوخت از مسیر جاده‌ای تحویل شده است که ۳۰۰ هزار نفتکش جاده‌ای کار جابه‌جایی را انجام دادند. برای جلوگیری از اختلال در تامین سوخت، ناوگان را تقویت کردیم، مصرف سوخت مایع در سایر بخش‌ها در سال جاری ۶۳ میلیارد لیتر بوده است که از مسیر جاده‌ای، ریلی و خطوط لوله منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه با فرض اینکه شعاع ۵۰۰ کیلومتری در جابه‌جایی سوخت از مسیر جاده‌ای انجام شده، میانگین مصرف سوخت نفتکش‌های جاده پیما در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ لیتر نفت گاز بوده که ۹۰ میلیون لیتر سوخت مایع مصرف شده است، گفت: در نفتکش‌های جدید و با نوسازی ناوگان، مصرف نفتگاز در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ۴۰ لیتر کاهش پیدا می‌کند که نقش مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد.

سالاری با بیان اینکه اکنون ۵۵ تا ۶۰ میلیون لیتر ظرفیت تولید یورو ۴ و ۵ در کشور وجود دارد و در شبکه حمل و نقل کشور این فضا ایجاد شده که تامین کننده سوخت با استاندارد‌های زیست محیطی دنیا توزیع شود، اظهار کرد: بر اساس تبصره ۱۴ بودجه سال جاری، ۱۹ هزار میلیارد تومان از محل حاصل از صرفه جویی می‌توانیم به توسعه سبد سوخت اختصاص دهیم و شرایط پایدار در امنیت انرژی داشته باشیم.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده