تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۲۹۳۴۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش واردات آهن خام از اوکراین به ترکیه

‌می‌متالز - با توجه به داده‌های موسسه آمار ترکیه، میزان واردات آهن خام از اوکراین به ترکیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده توسط موسسه آمار ترکیه در روز سه شنبه (۲۱ فوریه) نشان داد شرکت‌های فولادی ترکیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵۷.۵۵ هزار تن آهن خام از اوکراین وارد کردند که ۴۶.۷ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بوده است.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۲۱ فوریه) اعلام کردند فولادسازان مستقر در ترکیه در دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۹.۴ هزار تن آهن خام از اوکراین وارد کردند که در مقایسه با دسامبر ۲۰۲۱ حدود ۲۸.۴ درصد افزایش یافته است. در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان واردات آهن خام از اوکراین به ترکیه در دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۳۸.۲ درصد کاهش یافته است.

به نقل از چندین منبع خبری، کاهش واردات آهن خام از اوکراین به ترکیه عمدتاً به جنگ در اوکراین و محاصره بنادر اوکراین مربوط می‌شود که روش سنتی تحویل محصولات به مشتریان را غیرممکن می‌کند.

معامله گران در روز سه شنبه (۲۱ فوریه) اعلام کردند در مجموع در سال ۲۰۲۲، ترکیه حدود ۱.۳۵ میلیون تن آهن خام وارد کرده است که ۱۳.۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ گزارش شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دسامبر، واردات آهن خام به ترکیه حدود ۷۳.۸۹ هزار تن گزارش شده است. این در حالی است که میزان واردات آهن خام به ترکیه در دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۱۳.۵ درصد نسبت به ماه قبل و ۱۶.۱ درصد نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ کاهش داشته است.

به نقل از برخی تاجران، تامین کننده اصلی آهن خام ترکیه کشور روسیه می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲، تحویل آهن خام از روسیه به ترکیه حدود ۸۹۵.۱ هزار تن بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ با افزایش ۶۵.۹ درصدی همراه بوده است.

در این میان فعالان بازار در روز سه شنبه (۲۱ فوریه) اعلام کردند برزیل در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵۱.۲۴ هزار تن آهن خام به ترکیه تحویل داد که نسبت به سال ۲۰۲۱، ۹۷.۹ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین بررسی‌ها نشان می‌دهد از نظر میزان صادرات آهن خام به ترکیه برزیل در رتبه دوم و اوکراین در رتبه سوم قرار دارند. باید توجه داشت که در سال، سهم اوکراین از کل حجم واردات آهن خام به ترکیه ۱۱.۷ درصد، سهم برزیل حدود ۱۸.۶ درصد و سهم فدراسیون روسیه ۶۶.۳ درصد بوده است.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، فولادسازان مستقر در اوکراین در سال ۲۰۲۲ تولید آهن خام را به ۶.۳۹ میلیون تن رساندند که حدود ۶۹.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه دسامبر حدود ۲۴۷ هزار تن چدن تولید شد که ۸۵.۷ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ بوده است.

تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۲۱ فوریه) اعلام کردند صادرات آهن خام از اوکراین در دسامبر ۲۰۲۲ به ۹۷.۴۵ هزار تن رسیده است که نسبت به نوامبر ۲۰۲۲ حدود ۲۴.۴ درصد افزایش یافته و نسبت به سال قبل با ۶۹.۸ درصد کاهش همراه بوده است. باید توجه داشت که در سال ۲۰۲۲، اوکراین حدود ۱.۳۲ میلیون تن آهن خام صادر کرد که ۵۹ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بوده است.

به نقل از برخی تاجران، ترکیه در سال ۲۰۲۱، واردات آهن خام از اوکراین را حدود ۸.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داد و به ۲۹۵.۵ هزار تن رساند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۵ درصد از حجم کل ذخایر آهن خام ترکیه از اوکراین تامین می‌شود.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۲۱ فوریه) اعلام کردند ترکیه از نظر تولید فولاد در رتبه هفتم جهان قرار دارد. بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، کشور ترکیه در سال ۲۰۲۱ تولید فولاد خود را ۱۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داد و به ۴۰.۴ میلیون تن رساند.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده