تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۹۳۴۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش مصرف ظاهری فولاد در لهستان

‌می‌متالز - با توجه به بحران انرژی، تورم بالا و اختلال در زنجیره تامین، میزان مصرف ظاهری فولاد در لهستان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، مصرف فولاد در لهستان در سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد علت اصلی کاهش مصرف فولاد در لهستان بحران انرژی، تورم بالا و اختلال در زنجیره تامین بوده است. در عین حال باید توجه داشت که تولید فولاد در این کشور در نتیجه کاهش ظرفیت که در سال ۲۰۲۲ در سراسر اروپا شاهد بود، کاهش یافته است.

آقای Piotr Sikorski مدیر ارشد Polska Unia Dystrybutorow Stali در مورد ساختار مصرف فولاد و عوامل موثر بر تولید و تقاضای فولاد در لهستان گفت:

من پیش بینی کرده بودم که میزان مصرف فولاد در لهستان در سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیون تن نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت که به دلیل فاصله زیاد بین مصرف داخلی و تولید فولاد در لهستان می‌باشد.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۲۱ فوریه) اعلام کردند با این وجود هنوز فاصله زیادی بین مصرف داخلی و تولید فولاد در لهستان وجود دارد. باید توجه داشت که این اختلاف احتمالاً در سال ۲۰۲۳ باقی خواهد ماند، با این حال، هنوز برای پیش بینی دقیق در مورد اندازه فاصله بین مصرف داخلی و تولید فولاد در لهستان زود می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد خروجی کارخانه‌های فولادسازی تحت تأثیر نوسازی کوره در کارخانه فولادسازی محلی قرار خواهد گرفته است. در عوض، باید توجه داشت که تقاضا بیشتر وابسته به بازگشت جو مثبت سرمایه گذاری خواهد بود.

به نقل از چندین منبع خبری Polska Unia Dystrybutorow Stali (PUDS) سازمانی در لهستان است که با توزیع کنندگان و پردازش کنندگان محصولات متالورژی همکاری کرده و از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

آقای Piotr Sikorski مدیر ارشد PUDS، با مرکز GMK در مورد ساختار مصرف فولاد و عواملی که بر تولید و تقاضای فولاد در لهستان تأثیر می‌گذارند صحبت کرده و به پرسش‌های مطرح شده توسط مرکز GMK به صورت زیر پاسخ داده است.

میزان حجم مصرفی فولاد در لهستان در سال ۲۰۲۲ چقدر بوده است؟

سال ۲۰۲۲ سال پر چالشی برای صنعت فولاد لهستان بوده است و در این کشور رکورد تمام دوران قبل برای کاهش حجم مصرف فولاد ثبت شد. باید توجه داشت که جنگ در اوکراین تأثیر بسیار وحشیانه‌ای بر اقتصاد لهستان و البته بر بازار فولاد نیز داشته است. مصرف فولاد در ماه اکتبر به سطحی کاهش یافت که از زمان قرنطینه در مرحله اول همه گیری کرونا دیده نشده بود. با این حال، کاهش واقعی مصرف فولاد در لهستان عملا از ابتدای نیمه دوم سال قابل مشاهده بوده است. دو سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ فقط تا حدودی نتیجه کلی را جبران کرد و وضعیت را بهبود بخشید. به عقیده من در مجموع، احتمالاً سال ۲۰۲۲ را با مصرف ظاهری ۲ میلیون تن کمتر از سال ۲۰۲۱ یعنی ۱۳.۳ میلیون تن به پایان خواهیم رساند.

چرا مصرف فولاد در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۲ کاهش یافت؟

هیچ دلیل واحدی برای این وضعیت وجود ندارد، در واقع یک زنجیره کامل از رویداد‌ها وجود دارد که منجر به بحران فعلی می‌شود. هیچ کس از این واقعیت تعجب نخواهد کرد که تورم، بحران انرژی و اختلالات در زنجیره تامین ریشه بحران فعلی باشد. باید توجه داشت رکود اقتصادی که اروپا را تحت تأثیر قرار داده است، پیشینه‌ای چند وجهی دارد، به همین دلیل است که معکوس کردن اثرات آن حتی دشوارتر خواهد بود. من می‌ترسم که ما همچنین با همپوشانی اثرات اقتصادی همه گیری کووید ۱۹ و جنگ در اوکراین روبرو هستیم که به معنای مشکلات جدی برای بسیاری از کشور‌ها از جمله لهستان باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سه ماهه سوم ۲۰۲۲، ما شاهد کاهش تقاضا برای فولاد از سوی مشتریان اصلی، از جمله از طرف صنعت ساخت و ساز بوده ایم که مهمترین مشتری برای بازار فولاد لهستان می‌باشد. در حال حاضر با فروپاشی وام‌های رهنی در کشور مواجه هستیم و در نتیجه بسیاری از سرمایه گذاری‌ها متوقف یا به تعویق افتاده است. سرمایه گذاری‌های زیرساختی نیز با تامین مالی مشکل دارند، زیرا لهستان هنوز بودجه NGEU را دریافت نکرده است.

کدام صنایع بیشترین حجم محصولات فولادی را در لهستان مصرف می‌کنند؟ آیا می‌توانید ساختار مصرف را بر اساس نوع محصول توضیح دهید؟

بدیهی است که بزرگترین مصرف کننده کالا‌های فولادی بخش ساختمانی است که حدود ۴۰ درصد از محصولات فولادی را به خود اختصاص داده است. در عین حال، این بخشی است که متأسفانه بیشترین آسیب را از تورم بالا و تشدید سیاست‌های اعتباری متحمل شده است. پس از آن محصولات فلزی است که حدود یک پنجم بازار را به خود اختصاص داده اند و صنعت ماشین آلات و خودروسازی هر کدام حدود ۱۰ درصد از حجم محصولات فولادی را استفاده می‌کند. در میان مصرف کننده‌های کوچکتر، اما بسیار مهم فولاد، صنعت کالا‌های سفید است که تنها ۵ درصد از فولاد را مصرف می‌کند، اما در عین حال برای اقتصاد لهستان بسیار مهم می‌باشد. لهستان یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوازم خانگی است و تقاضا برای فولاد در بخش‌های همکار ایجاد می‌کند. اگرچه دو سوم تولیدات صنعت فولاد لهستان را محصولات فولادی طویل تشکیل می‌دهند، اما نزدیک به ۶۰ درصد مصرف را محصولات تخت تشکیل می‌دهند. بنابراین، لهستان عمدتاً محصولات تخت را وارد می‌کند تا به طور کامل تقاضا را برآورده کند.

تولید فولاد در لهستان در سال ۲۰۲۲ چقدر بود؟ چه تولیدی در سال ۲۰۲۳ انتظار دارید؟

در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش ظرفیت در سراسر اروپا بودیم و متأسفانه این روند به لهستان رحم نکرده است. در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ کوره بلند شماره ۳ در کارخانه فولاد ArcelorMittal مستقر در Dąbrowa Górnicza تعطیل شد. در نتیجه، تولید فولاد خام در لهستان در مقایسه با سال قبل حدود ۱۰ درصد کاهش داشت و به ۷.۵ میلیون تن رسید. در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲، کاهش سالانه تولید فولاد خام در لهستان حتی تا ۳۰ درصد نیز رسید.

باید توجه داشت که ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ تغییر چشمگیری نخواهد داشت، زیرا با راه اندازی مجدد کوره بلند شماره ۳، نوسازی کوره شماره ۲ آغاز می‌شود. این بدان معناست که بزرگترین کارخانه فولاد در لهستان تنها با نیمی از ظرفیت خود به کار خود ادامه خواهد داد. در نتیجه مطمئناً این امر بر تولید در سال ۲۰۲۳ تأثیر خواهد گذاشت که متأسفانه ممکن است بسیار شبیه سال گذشته باشد.

واردات فولاد در لهستان چقدر است؟ جغرافیای این لوازم چیست؟

لهستان به شدت به واردات فولاد وابسته است و حتی اگر تامین کنندگان اصلی شرقی ما به دلیل جنگ جایگزین شوند، این وضعیت در سال ۲۰۲۲ تغییر نخواهد کرد. در اواسط سال ۲۰۲۲، میزان فولاد تحویل داده شده از روسیه و بلاروس به لهستان به طور کامل متوقف شد و از اوکراین به لهستان در طول سال به نصف کاهش یافت. با این حال، از آنجایی که تقریباً سه چهارم واردات از اتحادیه اروپا انجام می‌شود، این جهت تا حد زیادی جایگزین تامین کنندگان شرقی شده است. جالب توجه است که افزایش واردات فولاد از ویتنام، ژاپن و کره جنوبی و حتی افزایش عرضه از چین که شریک تجاری طبیعی لهستان نیستند، افزایش یافته است. مسیر‌های اصلی واردات آلمان، چک و اسلواکی و در میان کشور‌های ثالث اوکراین می‌باشد.

چه میزان مصرف فولاد را برای سه ماهه اول و تا پایان سال ۲۰۲۳ پیش بینی می‌کنید؟ به چه چیزی بستگی خواهد داشت؟

موجودی انبار‌ها در پایان سال ۲۰۲۲ کم بوده است، اما عدم قطعیت بالا باعث شد توزیع کنندگان از تمدید آن خودداری کنند. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ باید فعالیت خرید بیشتری را انتظار داشت، زیرا بسیاری از توزیع کنندگان انتخاب دیگری ندارند. در حال حاضر، کارخانه‌های فولادی تلاش می‌کنند تا قیمت‌ها را بالا ببرند، اما این فشار با تقاضای قوی‌تر از سوی مصرف کنندگان نهایی پشتیبانی نمی‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت این مورد چقدر می‌تواند دوام داشته باشد. در مورد کل سال ۲۰۲۳، هنوز علامت سوال‌های زیادی وجود دارد که بتوان گفت که تقاضا برای فولاد چگونه توسعه خواهد یافت. شرط کلیدی بازگشت تمایل سرمایه گذاری مثبت است که با توجه به سطح تورم و وضعیت اقتصادی فعلی دستیابی به آن دشوار خواهد بود.

بحران انرژی و تقویت سیاست اعتباری چگونه بر بخش فولاد در لهستان تأثیر گذاشته است؟

مشکل اصلی فقدان تقاضای قوی برای غلبه بر سایر عوامل منفی ضد رشد است. البته بحران انرژی بر هزینه‌های کارخانه‌های فولاد تأثیر بسزایی دارد، افزایش دو یا سه برابری قیمت بر حاشیه سود فولادسازان تأثیر داشته که به گفته تحلیلگران، در کارخانه‌های BOF لهستان برای کویل نورد گرم فولادی به ۵۰ تا ۱۹۰ یورو در هر تن کاهش می‌یابد. همچنین باید توجه داشت که زمستان معتدل، برنامه‌های کمکی و کاهش قیمت بنزین تاثیر مثبتی بر تولید کنندگان داشته است. با این حال، نوسانات وضعیت بازار همچنان ممکن است به زودی منجر به بازگشت این مشکلات شود. به نظر می‌رسد چالش مهم تر، بازگشت هر چه سریعتر مصرف کنندگان فولاد به فعالیت‌های تجاری بالاتر باشد. همانطور که قبلاً هم اشاره کردم، رکود کامل در بازار محصولات فولادی وجود دارد و عدم تامین مالی سرمایه گذاری به معنای رکود چندین ماهه است. راه اندازی سرمایه گذاری‌های جدید و فشرده فولاد زمان بر می‌باشد و ممکن است برای مدتی طولانی در یک حفره سرمایه گذاری قرار بگیریم.

آیا دولت لهستان از صنعت فولاد در میان قیمت‌های بالای انرژی حمایت می‌کند؟

اولاً یک طرح جبرانی برای بخش‌های مصرف کننده انرژی وجود دارد که مدتی است اجرایی شده و همین الان هیات وزیران، برنامه «کمک به بخش‌های مصرف کننده انرژی مرتبط با افزایش ناگهانی قیمت گاز طبیعی و برق در سال ۲۰۲۲» را تصویب کرده است. باید توجه داشت که این این یک برنامه بسیار بزرگ بوده که برای حدود ۱۰۰۰ شرکت، با بودجه ۵ میلیارد PLN اختصاص یافته است. میزان حمایت بستگی به تعداد هزینه‌های واجد شرایطی دارد که کارآفرین از فوریه تا دسامبر ۲۰۲۲ متحمل شده است. ما در مورد هزینه‌های خرید گاز و انرژی ناشی از افزایش قیمت بالاتر از ۵۰ درصد نسبت به میانگین قیمت در سال ۲۰۲۱ صحبت می‌کنیم. این برنامه کامل نیست، اما برای گروهی از شرکت‌ها به ویژه آن‌هایی که در سمت تولید هستند، این کمک بسیار مورد نیاز خواهد بود.

در این زمینه دیگر چه باید کرد؟ آیا انجمن چنین بحثی را با ارگان‌های دولتی انجام می‌دهد؟

سازمان Polska Unia Dystrybutorow Stali (PUDS) در بسیاری از مشاوره‌های سیاستی شرکت دارد و ما به عنوان نماینده‌ای برای پردازش و توزیع فولاد عمل می‌کنیم. به عنوان یک مجموعه بزرگ صنعتی و تنها یک طرف بازار فولاد، دستیابی به پیشنهادات ما همیشه آسان نیست، اما ما همه چیز را برای شنیده شدن صدای خود فراهم می‌کنیم. باید توجه داشته باشیم که همه کسب و کار‌ها تحت تاثیر شرایط فعلی هستند و به دنبال نوعی تسکین می‌باشند.

چگونه PUDS از منافع صنعت فولاد محافظت می‌کند؟ آیا می‌توانید نمونه‌هایی از این گونه موارد را نام ببرید؟

ما در بسیاری از زمینه‌ها برای تسهیل اداره تجارت فولاد اقدام می‌کنیم که یکی از آن‌ها حفظ منافع صنعت فولاد می‌باشد. بیش از ۲۰ سال است که ما درگیر نبرد‌های مهم بسیاری بوده ایم که احتمالاً مهمترین آن‌ها مبارزه با تقلب مالیات بر ارزش افزوده در فولاد بوده است. اما موارد کمتری دیده شده که در آن PUDS به عنوان پشتیبان بخش فولاد عمل می‌کند. ما همچنین انواع دیگری از پشتیبانی مانند تحقیق و تحلیل بازار را انجام داده و اطلاعاتی ارائه می‌دهیم. همچنین آموزش و وبینار‌ها را برگزار کرده و مدیران جوان را برای کار در صنعت فولاد معرفی می‌کنیم، اما شبکه سازی و یکپارچگی را نیز فراموش نمی‌کنیم. ما می‌خواهیم در هر جایی باشیم که کمک ما برای کارآفرینان علاقه‌مند به بازار فولاد لهستان مفید باشد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده